Voeding op evenementen: is de snelle hap voldoende hygiënisch?

Voeding op evenementen: is de snelle hap voldoende hygiënisch?

Junkfood, hamburgers, pita en braadworsten tijdens evenementen zoals kermissen, kerstmarkten of muziekfestivals, je kent het wel. Consumentenvereniging Test-Aankoop kocht en analyseerde 64 snacks op 20 evenementen, zoals de Antwerpse Sinksenfoor, de Gentse Feesten, de Lokerse Feesten, Couleur Café te Brussel, ...

 

Er vond ook een visuele inspectie van de eetkramen en foodtrucks plaats. Uit de analyses blijkt dat de resultaten weliswaar niet dramatisch zijn: drie vierde van de gecontroleerde eettentjes weet hoe het moet qua voedselhygiëne. Maar de microbiologische kwaliteit van 15 % van de gekochte stalen was ronduit slecht. Een derde had niet de juiste temperatuur en helaas was ook 1 op 10 een erg slecht voorbeeld inzake hygiënepraktijken omwille van te grote hoeveelheden bacteriën. Test-Aankoop stelt dat consumenten hun ogen de kost moeten geven als ze op evenementen willen eten. Immers, de hygiëne van de eettent en van de verkoper(s) is al een goed richtsnoer voor de kwaliteit en de hygiëne van die snelle hap.

 

Onderzoek

Uit eerdere onderzoeken van Test-Aankoop bleek dat de voedselveiligheid en -hygiëne op evenementen dikwijls te wensen overliet. Zowel de gebrekkige kwaliteit van de basisingrediënten als de netheid van het verkooppunt, het materiaal en de personen kunnen een bron zijn van bederf veroorzakende en/of ziekmakende bacteriën. Hygiëne en goede praktijken zijn dan ook sleutelwoorden bij de bereiding en bewaring van voeding.

 

Test-Aankoop trok tussen juni (Ducasse in Bergen) en december 2012 (kerstmarkt Brussel) naar 20 evenementen en kocht 64 voedingsmiddelen aan eetkraampjes (braadworsten, pita's, softijs, nems, wafels, belegde broodjes enz.).

 

In eerste instantie maakte Test-Aankoop via een checklist een visuele beoordeling van het verkooppunt in kwestie. Daarbij keek de consumentenorganisatie onder meer of de verkoopruimte en het gebruikte materiaal een toonbeeld van netheid waren, of de voeding op de juiste temperatuur werd bereid, bewaard en geserveerd, of het personeel propere handen had en rekening hield met de verschillende hygiënevoorschriften. Van de gekochte voedingsmiddelen werd meteen na aankoop de kerntemperatuur gemeten. In het laboratorium werd naderhand de microbiologische kwaliteit nagegaan.
 

Vrijwel geen ziekmakers in de voeding, hygiëne van verkooppunten moet wel nog beter

Slechts in één staal (een couscous kefta gekocht op de fêtes de Wallonie) vond Test-Aankoop de ziekmakende bacterie Bacillus cereus terug, en ook in dat geval bleef de hoeveelheid van die bacterie nog min of meer aanvaardbaar. Het staal met die ziekmakende bacterie bevatte echter ook te veel bacteriën die wijzen op een gebrek aan hygiëne. Dat had te maken met de hygiëne van het verkooppunt en met de temperatuur van de couscous (amper 50°C). En in dat bedje zijn helaas nog meer eettentjes ziek.

 

Zo vond Test-Aankoop in de stalen room- en softijs vaak te veel coliformen, alweer een indicator van een gebrekkige hygiëne. En ook het totaal kiemgetal, evenzeer een aanwijzing voor de algemene hygiëne was in een aantal stalen te hoog. Al bij al liet de kwaliteit van bijna een vierde van de geteste stalen te wensen over. 10 % van de verkooppunten was een erg slecht voorbeeld inzake hygiënepraktijken.

 

Korte vorming voor verkopers

Het is utopisch en onnodig inzake voeding een volledige steriliteit na te streven, maar de resultaten van Test-Aankoop geven weer dat er nog enige ruimte voor verbetering is. Het Federaal Voedselagentschap (FAVV) en de gemeenten moeten volgens de consumentenorganisatie blijvend controles uitvoeren op dit soort van evenementen. Immers, net zoals bij de reguliere horecazaken zijn ook de eetkraampjes én de verkopers die erin staan, gebonden aan een resem strikte regels inzake voedselveiligheid en -hygiëne. Iedereen die voeding wil verkopen en zich daartoe laat registreren bij het FAVV, wordt verondersteld de maatregelen voor een goede hygiëne te kennen en te kunnen toepassen. Uit de praktijk blijkt echter dat dit toch nog niet altijd het geval is, of dat men die maatregelen alleszins niet voldoende in de praktijk brengt. Een opleiding op het moment van registratie kan die hiaat helpen dichten. Volgens Test-Aankoop volstaan één à twee uur om de verkopers van voedingsmiddelen terdege te briefen.

Bron: Test-Aankoop

Reageer

Heb je al een account op eventplanner.be? Meld je aan
Heb je nog geen account? Schrijf je comment hieronder:

Lees ook

5 foute redenen om eventtechnologie te gebruiken

5 foute redenen om eventtechnologie te gebruiken

TTPE wint opnieuw en zet in op internationalisering

TTPE wint opnieuw en zet in op internationalisering

Cybersecurity in de evenementenbranche: zijn we klaar voor de storm?

Cybersecurity in de evenementenbranche: zijn we klaar voor de storm?

Advertenties