Hoe kies je een goede hashtag voor jouw evenement? 5 uitgangspunten

Hoe kies je een goede hashtag voor jouw evenement? 5 uitgangspunten

"Wat is eigenlijk het verschil tussen een '@' en een '#' op Twitter?" Het lijkt misschien een domme vraag, maar stiekem blijken nog bijzonder veel mensen met die vraag te worstelen.

 

Dit terwijl een goede hashtag, oftwel het '#', een zeer krachtig instrument is rondom jouw congres of evenement. In dit artikel 5 uitgangspunten om de ideale hashtag voor jouw evenement te bepalen.

 

 

Wat is een hashtag?

Een hashtag is letterlijk een 'label' dat je in een Twitter bericht gebruikt, altijd beginnend met een '#'. Het is dus niet iets technisch, maar iets wat een persoon handmatig moet doen wanneer hij of zij een bericht schrijft. Iedereen kan op ieder moment een hashtag verzinnen en in gebruik nemen. Je kunt een hashtag dan ook niet 'claimen' of bezitten.

 

Het 'label' kan 2 functies hebben:

  • het kan een context geven aan het bericht, zoals het 'onderwerp' dat doet bij een e-mail. Bijvoorbeeld '#zinan' voor als je ergens zin in hebt of '#inspiratie' als je iets inspirerend vindt.
  • het kan dienen als een 'virtuele verzamelplaats' voor iedereen die over een bepaald onderwerp schrijft. Bijvoorbeeld '#tvoh' voor alle berichten over het TV programma The Voice of '#Event13' voor alle berichten over de vakbeurs Event13.

Met name dat laatste is interessant voor congressen en evenementen. Door in Twitter op een hashtag te zoeken, vinden deelnemers alle andere mensen die voorafgaand, tijdens of na afloop van het evenement daarover schrijven. Het netwerken begint vooraf, intensiveert tijdens en gaat door na afloop! Mits jij dat als eventplanner natuurlijk goed faciliteert.

 

 

Hoe kies je een slimme hashtag?

Houd bij het kiezen van een hashtag de volgende uitgangspunten in je achterhoofd:

  • Houd het kort: je hebt tenslotte maar 140 tekens om een bericht te schrijven op Twitter en de lengte van de hashtag gaat daar bij ieder bericht van af. Het kan dus slim zijn om te werken met een afkorting, zoals '#tvoh'.
  • Houd het herkenbaar: een nadeel van een afkorting is dat wellicht de naam van jouw evenement of merk niet meer herkenbaar is. Terwijl het vanuit marketing oogpunt juist heel interessant is dat mensen berichten over je schrijven op Twitter: hun hele netwerk 'ontdekt' dan jouw congres of evenement.
  • Houd het logisch: waarschijnlijk is er voor jouw evenement al een hashtag die heel erg voor de hand ligt. Die misschien al wel door deelnemers gebruikt wordt, zonder dat jij het weet. Gebruik die dan ook. Een slecht voorbeeld was het evenement MARCOM dit jaar, die probeerde de hashtag '#komdelen' te lanceren. Terwijl bezoekers de afgelopen jaren al gewend waren aan '#MARCOM10', '#MARCOM11' etc. Vergeet niet: de 'community' bepaalt uiteindelijk met elkaar welke hashtag het wordt, jij als eventplanner kunt dat slechts beïnvloeden.
  • Houd het uniek: aangezien iedereen op ieder moment een hashtag kan gaan gebruiken, moet je bij het kiezen van je hashtag wel even onderzoeken of andere mensen op de wereld niet al met jouw hashtag werken. Dat zou namelijk onnodige 'ruis' opleveren wanneer jouw deelnemers elkaar proberen te vinden. Zo is het voor radiostation BNR bijvoorbeeld lastig dat '#BNR' vol staat met Indonesische berichten omdat dit blijkbaar een woord is in die taal.
  • Houd het duurzaam: een manier om je hashtag uniek te maken is het toevoegen van een jaartal. Zoals bijvoorbeeld '#Event13', '#IMEX13' of '#FRESH13'. Echter, wanneer je de hashtag goed promoot, bevordert dat jaartal de duurzaamheid van je evenement niet. Banners, vlaggen en borden met je hashtag kunnen immers maar één editie mee. En bovendien, je wil toch dat je doelgroep het hele jaar door met elkaar communiceert?

Als je jouw hashtag toetst aan bovenstaande uitgangspunten, dan zul je zien dat Twitter opeens een hele waardevolle toevoeging wordt voor jouw congres of evenement. Het bij elkaar brengen van mensen is tenslotte toch een van je belangrijkste doelstellingen, toch?

Reageer

Heb je al een account op eventplanner.be? Meld je aan
Heb je nog geen account? Schrijf je comment hieronder:

Janneke Scheepers [www.bedandbreakfast.nl]
Janneke Scheepers [www.bedandbreakfast.nl]
New|2012-12-20 - 12:08u

Interessant artikel! Maarre... wat was nou dat verschil tussen @ en # op Twitter? ;-)

Gerrit Heijkoop [How Can I Be Social (HCIBS)]
Gerrit Heijkoop [How Can I Be Social (HCIBS)]
New|2012-12-20 - 14:43u

Hoi Janneke, dank voor je compliment. Het '#' is dus de aanduiding voor het begin van een hashtag, het '@' is de aanduiding voor het begin van een gebruikersnaam. Daarmee kun je 2 dingen doen: een Twitter bericht aan iemand adresseren door het '@[gebruikersnaam] aan het begin van je bericht te zetten. Dit bericht is dan wel publiekelijk zichtbaar op jouw profiel, maar verschijnt niet in de tijdlijn van jouw volgers. Of je kunt iemand noemen, door het '@[gebruikersnaam]' ergens in het bericht op te nemen. In beide gevallen krijgt degene met de gebruikersnaam die jij noemt een notificatie. Zie het dus een beetje als het 'aan'-veld van een e-mail.

Lees ook

Hoe neem je beter beslissingen bij het plannen van je evenement?

Hoe neem je beter beslissingen bij het plannen van je evenement?

Klaar voor Festivak 2024? Het aftellen is begonnen!

Klaar voor Festivak 2024? Het aftellen is begonnen!

Event naambadges ontwerpen als een pro: de ultieme gids voor effectieve en aantrekkelijke badges

Event naambadges ontwerpen als een pro: de ultieme gids voor effectieve en aantrekkelijke badges

Advertenties