Column: Een briefing is voor militairen

Column: Een briefing is voor militairen

Iedereen hamert op een goede briefing, of het nu voor de dagvoorzitter is, de eventmanager, de cateraar, de sprekers, de locatiebeheerder, of noem maar op. Maar wat is nu eigenlijk een goede briefing?

 

Zeker niet de bijna militaire commando's die ik met regelmaat mag ontvangen; en dat meestal zo kort voor aanvang van de bijeenkomst, dat iedere aanpassing uitgesloten is. Dat is geen briefing, dat is een opdracht.


Natuurlijk, een goede briefing stelt een aantal zaken helder vast: doel, doelgroep, boodschap, achtergrondinformatie. Maar een goede briefing is vooral een basis voor een open brainstorm onder professionals.


Ik blijf even bij mezelf als dagvoorzitter: opdrachtgevers gebruiken mijn expertise pas echt optimaal, als er tijd en ruimte gegeven wordt om samen te schaven aan het programma. Te vaak blijkt alles al in beton gegoten, zijn keuzes gemaakt die mijn optreden bemoeilijken en het succes van de bijeenkomst verminderen.


Liever krijg ik de ruimte om samen met mijn opdrachtgever te kneden, net zo lang tot het programma optimaal is; inhoudelijk en creatief. Ik heb immers verstand van zaken, waar mijn opdrachtgever niets van weet: interactie, groepsdynamiek, werkvormen, programmaopbouw. En omgekeerd weet de opdrachtgever heel veel van zaken, die voor mijn nieuw zijn. 


Door samen op te trekken bij het vertalen van de briefing naar een concept en draaiboek, wint iedereen: de leverancier, de opdrachtgever en vooral de deelnemer aan de bijeenkomst. Een evenement is immers geen operatie die met militaire precisie uitgevoerd dient te worden, maar een creatief proces.

Reageer

Heb je al een account op eventplanner.be? Meld je aan
Heb je nog geen account? Schrijf je comment hieronder:


way2events
Offsite meeting REINVENTED in BXL
way2events|
25 maart 2025

Half januari, Brussel. De stad deed wat ze altijd doet: druk zijn. Maar binnen, achter die grote dubbele deuren, kozen we voor rust. Voor kwaliteit. Voor aandacht.


Geen klassieke meeting vandaag. Geen tafels in carré, geen uurroosters die ons vastzetten. We kozen bewust voor iets anders. En dus stond er champagne klaar in plaats van badgehouders. Warme omkadering in plaats van ...

Lees meer

Like Reageer

Lees ook

Klein podium, groot effect: 5 tips

Klein podium, groot effect: 5 tips

Had ik dit maar eerder geweten als eventplanner…

Had ik dit maar eerder geweten als eventplanner…

Eventmarketing 2.0: zo zet je bedrukte stickers slim in

Eventmarketing 2.0: zo zet je bedrukte stickers slim in

Advertenties