Column: Wettelijke verloning werkt beter

Column: Wettelijke verloning werkt beter

Barema's, premies, toeslagen, ... woorden die in de eventsector geregeld voor de nodige commotie zorgen en waar de meeste evenementenbureaus van huiveren.

 

Voor people agencies is het echter dagelijkse kost en is het permanent schipperen tussen medewerker en klant. An sich is het het verlonen van eventmedewerkers al onduidelijk want een éénduidig, overkoepelend paritair comité is er in België niet. Uiteraard zorgt dit voor wildgroei, het hanteren van verschillende minimum uurlonen en toeslagen die al dan niet verplicht zijn. Met als gevolg dat het ene bureau dat een 'duurder' PC hanteert zichzelf uit de markt prijst en zich 'te duur' maakt ten opzichte van de concurrent. Geen ideale situatie.

 

Achter de schermen speelt nog een andere zeer belangrijke factor mee. De evenementenbureaus trachten hun spectaculaire concepten uiteraard zo scherp mogelijk te prijzen naar de eindklant toe. De personeelskost beperken is dus de boodschap. Bijgevolg rekenen ze de wettelijk opgelegde toeslagen voor overuren en dergelijke vaak niet door. Dit heeft vaak rechtstreekse gevolgen voor de people agencies die geconfronteerd worden met een klant die deze 'onvoorziene bijkomende kosten' uiteraard ook niet wil betalen want dat gaat ten koste van de marge. U ziet de bui vast al hangen.

 

De uiteindelijke dupe is uiteraard de eventmedewerker. De hostess of parkingboy dient het vaak zonder de toeslagen te stellen waar ze wettelijk recht op hebben. De studenten zijn hiervan vaak niet op de hoogte of ze dienen de keuze te maken tussen werken zonder toeslag of in zijn geheel niet werken. Een onwettelijke keuze die dan ook voor de nodige strubbelingen en demotivatie kan zorgen.

 

De people agencies met de vinger wijzen is dan de makkelijkste optie maar wel heel kortzichtig. Ok, een grondig overleg in deze sector tussen verschillende elkaar beconcurrerende bureaus zou welkom zijn maar het grote pijnpunt ligt ergens anders. Indien de evenementenbureaus de juiste kost zouden kunnen doorrekenen en de eindklant overtuigen van de noodzaak de correcte prijs te betalen dan zou dit probleem langzaam uit de sector verdwijnen. Op korte termijn waarschijnlijk een aanslag op de omzet, op lange termijn de enige juiste manier... Welke medewerker gaat immers de meest oprechte en tevreden glimlach op zijn/haar gelaat toveren en de klanten de aandacht/ervaring te geven die ze verdienen? Misschien iets om over na te denken...

Reageer

Heb je al een account op eventplanner.be? Meld je aan
Heb je nog geen account? Schrijf je comment hieronder:

Lees ook

De beste tips om jouw events zo chaotisch mogelijk te laten verlopen.

De beste tips om jouw events zo chaotisch mogelijk te laten verlopen.

Van één evenement naar een heel jaar 'engagement': gebruik post-event content voor een 365-dagenstrategie

Van één evenement naar een heel jaar 'engagement': gebruik post-event content voor een 365-dagenstrategie

Zullen er in de toekomst nog voldoende evenementen zijn?

Zullen er in de toekomst nog voldoende evenementen zijn?

Advertenties