Hoe kom ik (gratis) in de pers?

Hoe kom ik (gratis) in de pers?

Gratis persaandacht voor je evenement krijgen is niet zo moeilijk. Met een goed persbericht hebt u al heel wat kans om in de krant of op een blog te komen. Toch verdwijnen de meeste persberichten na een vluchtige blik in de prullenbak.

 

7 seconden: zoveel tijd hebt u nodig om een journalist te overtuigen. Alain Grootaers, mediatrainer bij het opleidingsinstituut Expert Academy, ziet het zo: "Een journalist is in de eerste plaats geïnteresseerd in nieuwe informatie. Val journalisten niet lastig met die oude koeien, tenzij ze erom vragen."

 

De vraag is natuurlijk: wat is relevante informatie. Alain Grootaers geeft drie gouden regels mee:

 

1. Think local

Wat dichtbij is, is belangrijker. 1 moord in het dorp van de lezer interesseert hem meer dan 100 doden in Syrië. Als de headliner op jouw affiche een locale groep is, zet je hen best in de verf. Tenzij jij als enige Robbie Williams hebt kunnen strikken, uiteraard.

 

2. Nabije toekomst

Wat straks of morgen gaat gebeuren is interessanter dan wat gisteren is gebeurd. Geen journalist heeft interesse in een verslag van jouw evenement. Tenzij er nieuwswaarde aan gekoppeld is, dat spreekt voor zich.

 

3. De 0 - 1 - 7 regel

Actueel nieuws vind je de dag zelf op het internet en radio, het wordt 's anderendaags (+1 dag) opgevolgd in de krant en de achtergrondanalyses vind je tot slot in de weekbladen en zaterdagkaternen (+7 dagen). Weet dus met welk nieuws je op welk medium mikt.

 

Bekijk ook de eventplanner.tv aflevering 'Hoe ga je om met media?' met Alain Grootars.

Bron: Expert Academy

Reageer

Heb je al een account op eventplanner.be? Meld je aan
Heb je nog geen account? Schrijf je comment hieronder:

Lees ook

5 foute redenen om eventtechnologie te gebruiken

5 foute redenen om eventtechnologie te gebruiken

TTPE wint opnieuw en zet in op internationalisering

TTPE wint opnieuw en zet in op internationalisering

Cybersecurity in de evenementenbranche: zijn we klaar voor de storm?

Cybersecurity in de evenementenbranche: zijn we klaar voor de storm?

Advertenties