De Amerikaanse psychologe Susan Weinschenk ontwikkelde in haar boek '100 Things Every Presenter Needs to Know About People' een wetenschappelijk onderbouwd driestappenproces om aandacht aan je publiek te vragen, en te krijgen.
1. Begin met iets waarvan je weet dat het aanslaat
Als je je presentatie begint met iets controversieels, zullen velen onmiddellijk afhaken. Begin daarom met een idee waarmee je publiek waarschijnlijk akkoord gaat.
Voorbeeld: 'De meesten onder ons zullen beamen dat iPhones indrukwekkende apparaten zijn.'
2. Verras mensen
Presenteer je publiek met informatie of ervaringen die ze niet verwachten. Verraste mensen zullen actief nadenken over wat je hen net hebt verteld, en niet langer passief je presentatie ondergaan.
Voorbeeld: 'Sinds 1901 wonnen de circa 1,2 miljard moslims wereldwijd samen 8 Nobelprijzen; de joden, die met ongeveer 14 miljoen zijn, wonnen er samen 175...'
3. Cognitieve dissonantie
Cognitieve dissonantie is het oncomfortabel gevoel dat je krijgt als je geconfronteerd wordt met twee ideeën die beiden correct aanvoelen. Twee onderling conflicterende ideeën roepen ongemak op bij je publiek. Vervolgens is het aan jou om dat conflict op te lossen.
Voorbeeld: 'Ik weet van mezelf dat ik mededogen heb met anderen, maar ik weet ook dat ik vorig jaar geen euro aan liefdadigheid heb gegeven.'
Bron: express.be