Omdat non-profitorganisaties afhangen van schenkingen van vrijgevige sponsors, doen ze regelmatig beroep op eventbureau's om evenementen voor fondsenwerving te organiseren.
Bij dit soort evenementen houd je best rekening met volgende 4 tips:
1. Om geld in te zamelen, moet je geld investeren
Sponsors geven graag geld aan organisaties die belangrijk werk doen en dit op een efficiënte en effectieve manier aanpakken. Daarom brengen die weldoordacht en professioneel zijn opgezet, meer op dan events die op een amateuristische manier zijn georganiseerd.
2. Speel in op het gevoel van de schenkers
Volgens het e-book 'What Science Can Teach You About Fundraising, Marketing, and Making Social Change', van Lisa Simpson, geven kandidaat-schenkers meer geld wanneer er wordt ingespeeld op hun gevoelens. Presentaties met statistieken en feiten werken averechts: hoe meer cijfers, hoe lager de donaties. Zorg er dus voor dat de kandidaat-schenkers zich nauw betrokken voelen bij het goede doel. Plan bijvoorbeeld tijdens je event een moment waar de deelnemers in contact kunnen komen met de mensen die zij verder helpen door geld te geven.
3. Houd sponsors op de hoogte van wat je met hun geld doet
Je kan bijvoorbeeld de begunstigden van de schenkingen als gast uitnodigen op je event. Zo geef je de geldschieters de gelegenheid uit eerste hand te horen hoe hun gift deze mensen vooruit heeft geholpen. Van begunstigden die niet aanwezig kunnen zijn, kan je verhalen en foto's verzamelen, ze presenteren in een picture wall of een filmpje tonen tijdens een informeel moment.
4. Houd je boodschap zuiver
Organisaties veranderen regelmatig hun motto of thema voor hun communicatie- en fondsenwervingcampagne. Soms wordt dat opgelegd vanuit de hoofdzetel, soms creëren de locale afdelingen eigen boodschappen. Zorg dat de boodschap van je event hierbij aansluit en blijf dezelfde boodschap hanteren gedurende de hele evenementcampagne. Breng mensen niet in verwarring door een andere boodschap voorop te stellen. Dat maakt kandidaat-schenkers minder vrijgevig. De organisatie heeft al heel wat geld en moeite geïnvesteerd om zijn thema bekendheid te geven. Als je dat niet meeneemt in je event, riskeer je de steun te verliezen van sympathisanten die zich aangesproken voelen door het merk en de boodschap van de non-profitorganisatie.
Tot slot, nog dit. Ook sociale media bieden heel wat mogelijkheden voor non-profitorganisatis om met hun achterban te converseren en events te promoten. Non-profit Facebookpagina's, campagnes op Facebook en Twitter, ... spelen hier op in. Je kan beeldmateriaal posten van alle gebeurtenissen die betrekking hebben op de activiteiten van de organisatie: een videofilmpje van iemand die de sleutel van zijn eerste huis krijgt, foto's van vrijwilligers die bezig zijn met de jaarlijkse wafelenbak ten voordele van..., een brief van een kind dat geholpen werd dankzij een gift ingezameld tijdens je evenement. Dergelijke communicatiemiddelen houden je schenkers geëngageerd. Als je erin slaagt hen te betrekken in de conversatie bouw je langzaam maar zeker aan een heel verbonden community die voortdurend groeit en fondsen inzamelt.