Case: goede eventverzekering onmisbaar

Case: goede eventverzekering onmisbaar

Op 10 juli 2010 werd het Source Festival getroffen door noodweer. Een prachtige dag eindigde in mineur: weggewaaide tenten en meerdere blikseminslagen. De tweede festivaldag moest noodgedwongen geannuleerd worden. Gelukkig was de organisatie verzekerd bij No Risk Events en mede dankzij die verzekering vindt deze zomer gewoon de vijfde editie van het Source Festival plaats.

 

"De dijk is gebroken, dan moet je hard aan de slag." Charles Hartman van Source kijkt nog één keer terug op die ellendige dag. "In de middag werd al duidelijk dat er een serieuze onweersdreiging was. Om acht uur besloten we dat het terrein geëvacueerd moest worden omdat het noodweer onze kant op kwam." Om tien uur was iedereen van het terrein. "Toen was het al hard aan het regenen. Daarna volgde een gigantische onweersbui en enorme windvlagen." De materiële schade was enorm.

 

"Je kon zien met welke kracht de natuur had huisgehouden. Een truck van meerdere tonnen was in zijn geheel verplaatst, stellages, podia en lichtmasten compleet verbogen." Het was meteen duidelijk dat er absoluut geen sprake kon zijn van een tweede festivaldag. "Daar was geen vergadering meer voor nodig. Maar het had natuurlijk wel veel gevolgen."

 

Maarten van Denderen van No Risk Events werd op de bewuste dag om een uur of twaalf 's avonds gebeld en heeft tot half vijf 's nachts contact gehad met de organisatie van het Source Festival. "De volgende ochtend stond ik op het terrein met een schade expert om te kijken welke spullen nog gered konden worden." Er is geïnventariseerd en er zijn foto's gemaakt van de waterschade. No Risk Events zorgde tijdens het onderzoek naar de totale schade voor begeleiding en, waar nodig, alvast voor uitkeringen aan leveranciers.

 

Hartman heeft eigenlijk geen tijd gehad om na te denken of dit het einde kon zijn voor Source. "Pas een paar weken later denk je: wat een rare periode is dit geweest." De hoogte van de schade liep in de 5 nullen. "Het zag er heel slecht uit, maar ik had wel het idee dat we met de verzekering goed aan het werk waren om er uit te komen. En we hadden de vastberadenheid om te zeggen dat dit niet de manier is om je laatste feest te organiseren. "

 

Hartman raadt iedereen die zich bezighoudt met evenementen aan een specifiek daarop gerichte verzekering te nemen. "De hele productie is een soort grootse, tijdelijke bouwplaats en gevoelig voor schade. Op de dag zelf werk je met mensenmassa's en er kan altijd iemand wat overkomen. Gelukkig waren er bij ons geen gewonden. Wel waren veel mensen die met hun eigen bedrijfje op ons terrein stonden de dupe." Gelukkig had Source dat goed geregeld. "Dat je mensen blij kan maken door hun onderdeel van de schade te vergoeden voelt heel fijn."

 

No Risk Events bestaat inmiddels twee jaar. Het bedrijft specialiseert zich in het verzekeren van allerlei soorten evenementen, van dancefestivals en sportevenementen tot beurzen en dat in heel Europa. Naast productiekosten (altijd verzekeren), aansprakelijkheid, een no show van een artiest, materiaal, noodweer en ongevallen kan zelfs je winst verzekerd worden. Van Denderen zag een behoefte uit de evenementenhoek aan een specifieke verzekering. "Geen enkele polis in Nederland sloot aan bij wat ze zochten. Wij zijn met Delta Lloyd om tafel gaan zitten en hebben het verder toegespitst."

 

Inmiddels verzekert No Risk Events zo'n veertig zomerfestivals, waaronder Paaspop, A Day At The Park, Extrema Outdoor en Solar, maar ook de meest recente wereldtournee van Armin van Buuren. Source Festival blijft mede dankzij No Risk Events één van de leukste festivals van Nederland, deze zomer op 2 en 3 juli in recreatiegebied Middelwaard in Vianen. Zoals 3voor12 vorig jaar al schreef: "intiem, muzikaal vernieuwend, multidisciplinair en sfeervol. Daar doet een beetje regen niets aan af."

Reageer

Heb je al een account op eventplanner.be? Meld je aan
Heb je nog geen account? Schrijf je comment hieronder:

Lees ook

5 fouten bij het maken van een eventwebsite

5 fouten bij het maken van een eventwebsite

Hoe je een succesvolle 'fireside chat' organiseert

Hoe je een succesvolle 'fireside chat' organiseert

Zo maak je indruk op je gasten met opvallend drukwerk

Zo maak je indruk op je gasten met opvallend drukwerk

Advertenties