8 tips om betere Social Media updates te schrijven - Deel 1

8 tips om betere Social Media updates te schrijven - Deel 1

Herken je dat gevoel? Keurig een Twitter account en/of Facebook pagina ingericht voor je bedrijf of voor je volgende evenement. In het begin lukte het wel om daar wat aardige dingen op te zetten: nieuwe projecten van je bedrijf, een aankondiging van een spreker op een congres of de lancering van een nieuw product. Maar inmiddels denk je "Wat moet ik NU weer verzinnen?!".

 

Met dit artikel help ik je met 8 concrete tips om betere updates te schrijven op Twitter en Facebook. Eerder schreef ik je al dat je 'relevante inhoud op Social Media kan herkennen aan de letter "L"'. De 4 tips hieronder zijn een verdieping van dat artikel. Deel 2 lees je hier.

 

Tip 1: Beantwoord vragen

De makkelijkste manier om relevant te zijn voor je volgers is door het beantwoorden van vragen. Speur de updates van je volgers af naar het '?' en kijk of je ze kunt helpen. Dit hoeven niet alleen maar vragen over specifiek jouw bedrijf of evenement te zijn. Het feit dat je iemand 'zomaar' helpt, maakt dat deze persoon nieuwsgierig wordt naar wie jij bent en waar jij je mee bezig houdt. Wellicht dat zij zelf niet tot de doelgroep van jouw bedrijf of evenement behoren, maar grote kans dat ze iemand kennen die dat wel is!

 

Tip 2: Stel vragen of poneer een stelling

Je kunt beter 5 volgers hebben die op je updates reageren, dan 5.000 waarbij het stil blijft. De belangrijkste graadmeter voor succes op Social Media is het aantal conversaties, niet het aantal volgers. Je kunt de kans op een gesprek aanzienlijk vergroten door de manier waarop je een update schrijft. Stel eens een vraag, het liefst met 'ja' of 'nee' te beantwoorden. Of een stelling die de grenzen van de nuance op zoekt. Wedden dat je reacties krijgt?! Dat is het begin van een gesprek!

 

Tip 3: Facebook gaat over foto's

De afmeting van een Facebook update wordt groter als er een foto of de preview van een link (met foto) bij zit. De kans dat een van je volgers deze update opmerkt is daarmee dus ook veel groter. Bovendien zegt "een beeld meer dan 1.000 woorden", waardoor de kans dat je boodschap overkomt ook nog eens toeneemt. Wanneer je een foto plaatst met een persoon, zorg dan altijd dat je die persoon 'tagt'. Hierdoor verschijnt jouw foto in de lijst met updates van alle vrienden van deze persoon.

 

Tip 4: Twitter gaat over links

Door een link te plaatsen in je Twitter update, kun je in feite veel meer communiceren dat alleen die 140 tekens. Je verleidt, nodigt uit, provoceert of vraagt met je update aan je volgers om op een link te klikken. De inhoud van de link, of het nou een artikel, video, foto of aanmeldformulier is, vormt de basis voor het vervolg van het gesprek. Het is veel moeilijker om een 'vervolg' te krijgen uit een update met alleen maar tekst (tenzij je bezig bent met tip 1 of 2 natuurlijk).

 

Deel jouw ervaring!

Tot zover de eerste 4 tips om betere Social Media updates te schrijven. Volgende maand verschijnt deel 2 van deze column op eventplanner.be /.nl, met nog eens 4 hele concrete en praktisch toepasbare tips. Blijf op de hoogte via de gratis nieuwsbrief! Uiteraard lees ik graag jouw eigen ervaringen, tips & tricks bij de reacties hieronder!

Reageer

Heb je al een account op eventplanner.be? Meld je aan
Heb je nog geen account? Schrijf je comment hieronder:

Lees ook

5 foute redenen om eventtechnologie te gebruiken

5 foute redenen om eventtechnologie te gebruiken

Cybersecurity in de evenementenbranche: zijn we klaar voor de storm?

Cybersecurity in de evenementenbranche: zijn we klaar voor de storm?

Productlancering onder de Spaanse zon

Productlancering onder de Spaanse zon

Advertenties