Geen enkel evenement is hetzelfde. Grootte, budget, deelnemers, ... : variatie is troef. En ook de mogelijkheden om je event op de markt te zetten zijn onuitputtelijk.
Met de volgende 6 vuistregels verzeker je je van een succesvolle marketingcampagne.
1. Maak je doelstellingen helder
Simpel gezegd: wat wil je met je marketing bereiken? Het antwoord op deze vraag heeft invloed op elke beslissing die je neemt. Doelstellingen kunnen zeer specifiek en agressief zijn, bijvoorbeeld '30% meer deelnemers'. Of eerder 'soft' zoals: de sfeer van het evenement oproepen.
2. Bewaak je budget
Marketing kost altijd geld. Zelfs al is het enkel tijd die je erin steekt. Jouw tijd kost ook geld. Bepaal daarom op voorhand hoeveel je marketinginspanningen mogen kosten en hoeveel 'return' je denkt te krijgen.
3. Zorg voor expertise
Expertise bestaat in 2 soorten: je eigen expertise en de expertise van externe adviseurs. Denk eraan dat een belangrijk evenement niet de geschikte moment is om te leren schrijven, lay-outen of tweeten. Als je daar zelf geen expert in bent, omring je dan met experten.
4. Stel een timing op
Om het even welke marketingtool je gebruikt, je zal tijd nodig hebben om die te creëren. De regel luidt: hoe minder het kost, hoe meer tijd je erin moet investeren. Vaak neemt iets meer tijd in beslag dan je denkt: creatie, lay-out, goedkeuring, implementatie, ... Zit je met een krappe deadline, kies dan voor een marketingtool die eenvoudig uit te voeren is.
5. Maak een plan A
Als je vuistregel 1 tot 4 toepast, is het vrij gemakkelijk te bepalen welke tool voor jou zal werken. Nochtans werken sommige marketinginstrumenten ook wanneer je omgekeerd te werk gaat: eerst de tool bepalen, dan aanpassen aan doelstellingen, budget, expertise en timing.
6. Stel een plan B op
Soms gaat het toch fout, hoe voorzichtig en nauwkeurig je ook gepland hebt. Doelstellingen, budget, expertise en timing zullen niet veranderen. Wees dan ook flexibel met het inzetten van je tools. Als je postmailing niet tijdig buiten geraakt is het misschien beter over te stappen naar een e-mailing. Heb je onvoldoende respons met je e-mailingcampagne, is een duurdere en opvallende postmailing een mogelijkheid.
Als jij voldoende flexibel kan zijn en 6 bovenstaande vuistregels toepast voor het bepalen van je marketingtools, is succesvolle marketing verzekerd.