Column: Voorkom dat je beursdeelname een ramp wordt

Column: Voorkom dat je beursdeelname een ramp wordt

Beurzen zijn voor standmedewerkers veelal een ramp. Van hun baas moeten ze passanten met zoveel mogelijk zendingsdrang aanspreken om hun producten en diensten te bekijken en het liefst natuurlijk te kopen. Zelfs de meest doorgewinterde verkoper moet tijdens zo'n evenement dan ook vaak diep ademhalen om elke keer opnieuw de nietsvermoedende passant te 'enthousiasmeren'. Ze merken dan wederom: het succesvol genereren van 'leads' op een beurs is een vak op zich.

 

Zowel voor de passant als de standmedewerker is de situatie per definitie ongemakkelijk. Logisch. Wie vindt het nou leuk om ongevraagd iets op te dringen danwel opgedrongen te krijgen? Vanuit deze constatering vroeg ik me twee jaar geleden af of je dit systeem van 'aanbieder-biedt-aan' niet om zou kunnen draaien. Hoe zou het zijn als je de voorbijganger niet iets aan zou bieden, maar juist om een gunst zou vragen?

 

Wat deed ik? Ik benaderde passanten met het verzoek of ze een tip, een mening, hun kennis of een idee wilden geven over iets waar ze trots op zijn, uiteraard over een onderwerp waar zowel standhouder als de passant mee te maken hebben. Hoe bleken mensen te reageren? Bijna zonder uitzondering positief! Mensen vinden het heel leuk te vinden om niet als klant, maar als deskundige aangesproken te worden. Het gevolg was dat bijna elke bezoeker met plezier aan deze opdracht meedeed. Vervolgens beloofde ik dat ze, met hun permissie, na de beurs ook de tips van alle andere deelnemers toegestuurd zouden krijgen. Een prima kans voor mijn opdrachtgever om daarna informatieve e-mails op te zetten om meerwaarde te brengen, expertise, reacties, ervaringen te delen, etcetera.

 

Het eindresultaat? Wie meedoet geeft 1 tip en krijgt er zo'n 300, keurig netjes gebundeld, voor terug. Ondertussen komt de naam van het bedrijf waar ik voor werk meerdere keren op een positieve manier voorbij (herhaling van de goede beleving) en is zij bij alle deelnemers gepositioneerd als het 'kennisplatform' voor hoogwaardige tips uit de branche.

 

Kortom, passanten niet lastigvallen maar juist om een gunst vragen, leidt tot een win-win-win situatie.

Bron: Omdenken

Reageer

Heb je al een account op eventplanner.be? Meld je aan
Heb je nog geen account? Schrijf je comment hieronder:

Eline Terpstra [nvt]
Eline Terpstra [nvt]
New|2011-08-22 - 12:53u

Zou ik dan de eerste mogen zijn die een tip geeft naar aanleiding van dit artikel?
Het inzetten van goede catering op een beurs stand kan ook ervoor zorgen dat bezoeker en standhouder op een ontspannen manier nader tot elkaar komen. Bij voorbeeld dm.v. een uitstekende hospitality met kwaliteitskoffie, gezonde smoothies of cocktails. Daarmee zorg je voor een gastvrije ontvangst en een goede ijsbreker.

Lees ook

5 foute redenen om eventtechnologie te gebruiken

5 foute redenen om eventtechnologie te gebruiken

TTPE wint opnieuw en zet in op internationalisering

TTPE wint opnieuw en zet in op internationalisering

Cybersecurity in de evenementenbranche: zijn we klaar voor de storm?

Cybersecurity in de evenementenbranche: zijn we klaar voor de storm?

Advertenties