Zodra je voor je event tickets online verkoopt, heb je er baat bij hoog te scoren in zoekmachines. Hoe gemakkelijker je website te vinden is, hoe meer bezoekers je krijgt en hoe hoger de ticketverkoop.
Search engine marketing (SEO) is gelukkig geen rocket science, daarom geven we je graag enkele tips om je website te optimaliseren.
1. Maak je website zoekmachine vriendelijk.
Je website zoekmachine vriendelijk maken is een must. Het is dan ook erg belangrijk dat je website zo gebouwd is dat zoekmachines je website makkelijk kunnen indexeren. Vermijd, ondanks heel wat discussies hierover, best Flash websites, omdat die in het algemeen moeilijk gelezen kunnen worden door de zoekmachines. Heb je zelf niet veel ervaring met SEO, laat je website dan met behulp van open source toepassingen zoals WordPress of Drupal bouwen. Voor deze platformen bestaan immers handige, gratis plugins die je website voor zoekmachines optimaliseren.
2. Denk na over je zoektermen
Ok, dit is belangrijk. Zoek uit welke zoektermen, of keywords, je wil targetten. Dat lijkt simpeler dan het is. Stel je voor dat je een barbecue organiseert. Ja, een barbecue, en niet een barbeque. Gezien? Eén letter verschil maakt al het verschil.
Groepeer enkele woorden die je event omschrijven, zoals ‘barbecue Antwerpen’, en kies er de termen uit die het hoogste scoren op de zoekvolumes, maar die het minste concurrentie hebben. Google helpt je graag uit de nood en biedt daarom de Keyword Tool tool aan. Dé vraag die je je moet stellen is: welke keywords passen best bij de inhoud van mijn website?
Tenslotte nog een paar gouden regels: vermijd algemene keywords (wees specifiek) en trefwoorden die teveel concurrentie hebben. Analyseer zorgvuldig de conversie op je gekozen zoektermen en kijk via Google Analytics waarop wordt doorgeklikt.
3. Hou de structuur van je website eenvoudig
Maak het de bezoekers en zoekrobots niet te moeilijk en hou de structuur overzichtelijk en eenvoudig. Nadat je de structuur van je website hebt uitgewerkt, kan je via Google Webmaster Tools je sitemap naar Google doorsturen. Of beter nog, als je gebruik maakt van WordPress kan je beroep doen op een plugin die dit voor je automatiseert. Is dat niet handig?
4. Content is king
Recapituleer. Voldoet je website aan bovenstaande drie punten, maar vallen je resultaten toch tegen? Wist je dat bijna zestig procent van het totaal aantal hits naar de top drie links in Google gaat? Maar hoe kom je in de top drie?
Zorg ervoor dat er op je website regelmatig nieuwe, boeiende artikels verschijnen die via social media kunnen worden verspreid. Hoe meer links, tweets of facebookposts naar jouw artikel verwijzen, hoe meer bezoekers voor je website. Gebruik online videokanalen om het 'grote' publiek te bereiken. Als event marketeer heb je hiervoor eigenlijk een unieke asset in handen, die maar al te vaak vergeten wordt. Laat sprekers en performers aan het woord op je website, post een leuk filmpje en voeg tags toe over de inhoud ervan. Als mensen betalen om naar iemand te komen kijken, dan hebben ze zeker interesse om deze persoon online aan het woord te laten, toch?
5. Stuur je social media richting conversie
Netwerken is van belang. Sociale media als Facebook en Twitter helpen je ook online je netwerken te beheren. Zo word je niet enkel gezien op events, maar deel je de identiteit en waar je bedrijf voor staat ook op sociale media. Kondig events aan, breng connectiviteit tot stand met je klanten en prospects en betrek hen online bij de opvolging van de events die je op de agenda hebt staan. Zo blijven je doelgroepen niet enkel tijdens een event betrokken bij je verhaal, maar ook naar aanleiding van en na afloop. En je inspanningen helpen meteen ook bij je ranking in zoekmachines. 2 vliegen in één klap.
Conclusie
We hebben enkele dingen op een rijtje gezet die je kunnen helpen je visibiliteit in Google aanzienlijk te verbeteren. Hoe je je website moet optimaliseren, je keywords kan bepalen en een transparante structuur kan voorzien. Hoe blogs en video bijdragen tot je ranking in zoekmachines, hoe je gebruik kan maken van social advertising met als doel bovenaan te staan in de zoekresultaten van Google.
Een succesvolle website over je event is dus geen toevalstreffer. Of, zoals Thomas Jefferson het treffend stelt: 'I'm a great believer in luck, and I find the harder I work the more I have of it.'