Stuur je persberichten naar onze redactie

Stuur je persberichten naar onze redactie

Wil je een persbericht insturen? Natuurlijk kan dat! Hoe je dat doet en hoe onze redactie persberichten selecteert ontdek je hieronder. Insturen betekent immers niet automatisch plaatsing.

 

Dagelijks komen op onze redactie tientallen persberichten binnen. Jammer genoeg kunnen we die niet allemaal publiceren... Wil je scoren? Dan zul je moeten opvallen en zal je persbericht voldoende nieuwswaarde moeten hebben. Wanneer je onderstaande richtlijnen volgt maak je alvast een goede kans op publicatie van je bericht op in onze nieuwsbrief en op onze website.

 

 

1. Nieuwswaarde

De inhoud moet goed zitten. Een persbericht heeft geen zin wanneer het geen nieuwswaarde heeft. Pas op voor bedrijfsblindheid: wat jij een opwindend, nieuw verhaal vindt, kan het grote publiek onberoerd laten. Een voorbeeld: nieuwe kantoren zijn voor al je medewerkers groot nieuws, maar hebben nauwelijks impact op je klanten. Wanneer je persbericht aan de volgende criteria voldoet, vind je wellicht een verhaal dat nieuwswaarde heeft.

  • Actueel
    Oud nieuws is niet interessant. Verzend persberichten dus voor de feiten weer achterhaald zijn. 
  • Afwijkend
    Een controversieel onderwerp is interessant. Conflict, sensatie … doet lezen. Alles wat afwijkt van de norm, wekt interesse. 
  • Vernieuwend
    Een nieuw product of evenement scoort wanneer het ook vernieuwend is. Frisse ideeën, creatieve benaderingen verhogen de nieuwswaarde aanzienlijk. 
  • Groots
    Hoe groter de aantallen, hoe hoger de percentages, hoe groter de ruimte … des te beter je bericht scoort. 
  • Impact
    Een bericht is pas interessant wanneer het impact heeft op de lezer of grote maatschappelijke relevantie heeft. Hoe meer personen uit de nabije omgeving van de lezer betrokken zijn, des te hoger de subjectieve nieuwswaarde. 
  • Betrouwbaar
    De bekendheid, belangrijkheid en betrouwbaarheid van de afzender verhoogt de geloofwaardigheid. Het imago van je bedrijf heeft een impact op het succes van de persberichten. 
  • Autoriteit
    Een quote van de zaakvoerder, een kenner, een persoonlijkheid … ondersteunt je boodschap en verhoogt de geloofwaardigheid. Plaats, indien mogelijk, de quote in de eerste of tweede paragraaf. 

Lees je persbericht nog eens goed en wees kritisch. Kan dit bericht de lezer boeien? Zou je zelf zo een artikel lezen mocht het van een ander bedrijf zijn? In sommige gevallen zul je 'nee' moeten antwoorden op deze vragen en toegeven dat de inhoud te commercieel is en eerder geschikt is als reclameboodschap. In dit geval kun je opteren voor een advertorial. Dit is een betaalde reclameboodschap 'vermomd' als gewoon artikel. 

 

2. Relevantie

eventplanner.be /.nl is een online vakblad voor opdrachtgevers en organisatoren van (bedrijfs)evenementen. Berichten die voor onze doelgroep weinig relevant zijn zullen dus niet worden opgenomen.

 

3. Hoe schrijf je een goed persbericht?

De essentie van het persbericht plaats je in de eerste paragraaf. Schrijf je persbericht als een omgekeerde piramide: het belangrijkste bovenaan, de details onderaan. Vermijd te lange inleidingen en houd je persbericht kort. De titel schrijf je als allerlaatste. Een goede titel is catchy, maar geeft ook aan waar het om gaat.

 

Vergeet niet om een foto toe te voegen die verband houdt met het bericht. Controleer voor je het persbericht verstuurt nog eens extra op spel- en taalfouten.

 

4. Insturen

Mail al je persberichten naar redactie@eventplanner.be. Plaats je persbericht rechtstreeks in de e-mail en niet in de bijlage.

Lees ook

5 foute redenen om eventtechnologie te gebruiken

5 foute redenen om eventtechnologie te gebruiken

Cybersecurity in de evenementenbranche: zijn we klaar voor de storm?

Cybersecurity in de evenementenbranche: zijn we klaar voor de storm?

Productlancering onder de Spaanse zon

Productlancering onder de Spaanse zon

Advertenties