Beurzensector klimt uit diep dal

Beurzensector klimt uit diep dal

De beurzensector klimt in 2010 uit het diepe dal van 2009, zo blijkt uit het door onderzoeksbureau Respons opgestelde rapport in opdracht van branchevereniging CLC-VECTA.

 

"Het is goed om te zien dat de beurzensector over voldoende veerkracht beschikt om uit het dal van 2009 te klimmen. De cijfers maken ons echter ook duidelijk dat we er nog niet zijn. Het blijft ook in 2011 hard werken om het herstel te continueren", aldus Riemer Rijpkema, directeur CLC-VECTA.

 

Jaarlijkse inventarisatie

In opdracht van CLC-VECTA inventariseert Respons jaarlijks de gegevens van vak- en consumentenbeurzen bij organisatoren en accommodaties. De gegevens over 2010 laten zien dat de bruto mediabestedingen en de verhuurde standruimte aan adverteerders stijgt in vergelijking met 2009. Maar de markt is nog niet terug op het niveau van voor de financiële crisis. Ten aanzien van het aantal bezoekers en adverteerders schrijft de beurzensector nog rode cijfers, maar ook die namen net als vorig jaar opnieuw af.

 

Bruto mediabestedingen

De bruto mediabestedingen aan beurzen kwamen in 2010 uit op € 380 miljoen euro. De totale bruto mediabestedingen komen uit op ca. € 6 miljard. Daarvan neemt het medium televisie de helft voor haar rekening. De bestedingen aan de grootste mediumtypen zien er over 2010 als volgt uit:

  • Televisie € 3,3 miljard
  • Printmedia € 1,5 miljard
  • Direct mail € 834 miljoen
  • Folders € 587 miljoen
  • Radio € 567 miljoen
  • Beurzen € 380 miljoen
  • Out-of-home € 307 miljoen
  • Internet € 148 miljoen

Bron: Nielsen Media Research

 

Internationale beurzen

De omzetstijging van de beurzensector in 2010 kwam mede tot stand door een aantal grote (niet-jaarlijkse) internationale beurzen die op de agenda stonden. In totaal trokken deze beurzen ruim 50.000 buitenlandse zakelijke bezoekers. Op basis van bestedingscijfers van het NBTC zorgden deze buitenlandse vakbeursbezoekers voor een economische impuls van circa € 50 miljoen in 2010.

Reageer

Heb je al een account op eventplanner.be? Meld je aan
Heb je nog geen account? Schrijf je comment hieronder:

Lees ook

De beste tips om jouw events zo chaotisch mogelijk te laten verlopen.

De beste tips om jouw events zo chaotisch mogelijk te laten verlopen.

Van één evenement naar een heel jaar 'engagement': gebruik post-event content voor een 365-dagenstrategie

Van één evenement naar een heel jaar 'engagement': gebruik post-event content voor een 365-dagenstrategie

Zullen er in de toekomst nog voldoende evenementen zijn?

Zullen er in de toekomst nog voldoende evenementen zijn?

Advertenties