Bijna iedereen is zenuwachtig voorafgaand aan een gelegenheid waarbij nieuwe mensen ontmoet worden. Kennis van netwerketiquette kan die nervositeit effectief helpen bezweren.
Judith Bowman van Protocol Consultants en Jacqueline Whitmore, auteur van 'Business Class: Etiquette Essentials for Succes at Work' zetten tien handige tips op een rijtje om jouw gesprekspartners gunstig te stemmen en hun vertrouwen te winnen.
1. Verdiep u in de aanwezigen
Zoek uit wie er allemaal aanwezig zullen zijn en verdiep je met name in degenen waarjeu graag mee in contact wilt komen. Zoek ze even op via Google. Op die manier heb je alvast gespreksonderwerpen en jouw gesprekspartners voelen zich gevleid dat je de moeite hebt genomen iets over hen te weten te komen.
2. Oefen je 'promotietalk'
Zorg dat je beschikt over een standaard verhaal over jezelf en jouw werk. Verpak dit kort en krachtig.
3. Kleed je gepast en professioneel
Straal kwaliteit uit, en zorg altijd dat jouw kleding past bij het soort evenement.
4. Check je voorkomen
Ga even naar het toilet voordat je de ruimte betreedt. Zorg dat je haar goed zit, dat je handen gewassen zijn en je tanden gepoetst. Heb je een naamkaartje? Zorg dan dat dit goed zichtbaar is en draag het aan jouw rechterkant (daar is het het beste zichtbaar als iemand jouw hand schudt).
5. Haal diep adem
Zodra je voor de deur staat, haal je nog even diep adem en richt je je bewust op wat komen gaat. Onthoud dat je een missie hebt: contact leggen.
6. Zorg dat je jezelf zou willen leren kennen
Kijk eens goed in de spiegel: wil je die persoon zelf leren kennen? Wees jezelf, ontspannen, vriendelijk en benaderbaar.
7. Ren niet meteen naar de bar
Laat je niet afleiden en vlucht zeker niet meteen naar de hapjes en de drankjes. Eet iets voordat u vertrekt, zodat je niet rammelend van de honger aankomt.
8. Glas in je linkerhand
Zorg dat je rechterhand altijd vrij is om handen te schudden. Houd altijd een servetje bij de hand voor het geval je iets morst.
9. Let op wie je benadert
Benader alleen mensen die alleen of in groepjes van drie staan. Blijf echter niet te lang hangen, praatjes van drie tot zeven minuten zijn voldoende. Zorg, indien mogelijk, dat je de persoon die je achterlaat aan iemand anders voorstelt.
10. Let op je manieren
Kijk de ander aan, geef een stevige hand en herhaal de naam van degene aan wie je voorgesteld wordt. Praat niet alleen met mensen die je al kent, ga mensen die je onder jouw niveau vindt niet negeren, praat niet teveel en leg niet teveel beslag op de tijd van anderen.
Bron: managersonline.nl, InfoWorld