Zeg vanaf 1 september 2025 niet langer Sportpaleis, maar AFAS Dome. De nieuwe naam - door het Nederlandse softwarebedrijf AFAS gesponsord - moet helpen om enorme verbouwingen aan de grootste en bekendste concertzaal van België (mee) te bekostigen.
"Goedenavond, Sportpaleis!" Die woorden zullen Karen, Kristel en Kathleen komend najaar niét in de mond nemen, wanneer ze hun fans begroeten tijdens de veertien K3-shows in Antwerpen. De grootste en bekendste concertzaal van het land heet vanaf 1 september immers de AFAS Dome.
"We tillen deze iconische zaal naar the next level, met respect voor haar rijke verleden én een blik op de toekomst. AFAS Dome weerspiegelt die ambitie en onderstreept onze trots als dé toonaangevende evenementenlocatie van het land", zegt Jan Van Esbroeck, CEO van Be-At Venues, de entertainmentgroep achter onder meer het Sportpaleis, de Lotto Arena, Vorst Nationaal en de Trixxo Arena in Hasselt.
Tien jaar
Dat AFAS, een softwarebedrijf uit Nederland, voor een periode van tien jaar naamsponsor zou worden, raakte het voorbije najaar al bekend. “Elke naam waar ‘AFAS’ in voorkomt maakt kans — en ‘AFAS Sportpaleis’ wordt het alvast niét”, liet Machiel den Dekker, de CEO van AFAS Software België, toen optekenen.
De keuze viel uiteindelijk op: AFAS Dome. Met dank aan het publiek, dat via de Sportpaleis-website suggesties mocht insturen. In totaal kwamen er 4.000 inzendingen binnen, waarbij ‘Dome’ verrassend vaak opdook in allerlei varianten.
“Het is een internationaal herkenbare term die eenvoudig uit te spreken is en al decennialang wordt gebruikt voor grote, iconische arena’s en stadions. Denk aan Tokyo Dome, Ziggo Dome in Amsterdam, Caesars Superdome in New Orleans”, aldus Van Esbroeck en Den Dekker.
45 miljoen euro
In 2033 bestaat het Sportpaleis 100 jaar. Uitbater Be-At Venues grijpt het jubileum aan voor een ambitieuze make-over. De komende jaren wordt liefst 45 miljoen euro geïnvesteerd om de concerttempel klaar te stomen voor de toekomst.
“Dat is écht nodig”, zegt Jan Van Esbroeck. “We staan nu nog wel in het lijstje topsteden waar Lady Gaga langskomt op haar tour, maar dat wordt steeds moeilijker met al die hippe nieuwe zalen in Europa die ons beconcurreren. Fans komen niet meer gewoon naar een concert, ze willen een beleving en dat moeten we tot in de puntjes kunnen verzorgen.”
De renovatie, die in 2033 afgerond moet zijn, sluit aan bij de grootschalige Oosterweelwerken, die de hele omgeving hertekenen. Een van de grootste veranderingen? De hoofdingang verhuist naar de achterkant van het gebouw, aan het Lobroekdok. Daar komt straks een levendige ontmoetingsplek met een groen park waar concert- en sportfans kunnen samenkomen. In de zaal wordt ook een nieuwe backstage gemaakt én er komt een nieuwe VIP-toren die wordt gebouwd met bijhorende parkeerplaatsen.
“Bij AFAS Software draait alles om innovatie en beleving”, zegt Machiel den Dekker. “Precies daarom zijn we deze samenwerking aangegaan: om een iconische locatie naar een hoger niveau te tillen. Met AFAS Dome willen we technologie en entertainment samenbrengen, zodat elke bezoeker keer op keer een onvergetelijke ervaring heeft.”