Event professionals aller organisaties, verenig jullie!

Event professionals aller organisaties, verenig jullie!

Net zoals tijdens de eerste kwartalen van 2024 zijn de belangrijkste economische indicatoren voor de eventsector tijdens het derde kwartaal hoopvol. De meeste event professionals geven aan dat er een stijging is van omzet en winst ten opzichte van het vorige kwartaal.


"Opvallend is echter dat het vertrouwen in een positieve toekomst voor de eventsector in elk kwartaalonderzoek van dit jaar systematisch lager ligt dan het vertrouwen in de eigen professionele activiteiten en dat van hun organisaties. De vraag voor meer vereniging, minder fragmentatie en één koepelorganisatie voor alle event professionals in ons land wordt steeds luider", aldus Event Confederation dat onderzoek uitvoerde bij 118 event professionals in België.

 


Maak de eventsector een aantrekkelijke(re) werkplek

Het vierde kwartaalonderzoek van dit jaar legt de pijnpunten bloot waarop gewerkt dient te worden. Zo dient, boven alles, werken in de eventsector aantrekkelijker gemaakt te worden. 48% van de professionals geeft aan dat het vinden van geschikt personeel één van de grootste bezorgdheden is, 39% geeft de hogere loonkosten aan en 36% de verhoogde regeldruk en administratieve lasten.

 


Verminder overheidsinmenging en marktverstoring

De toenemende overheidsinmenging is ook een bezorgdheid. Zo treden lokale overheden nog te vaak op als organisator van publieksevenementen. Het gratis aanbieden van eigen materiaal op evenementen stimuleert een gezonde werking van de sector ook allerminst. Bijna één vijfde van de professionals geeft de marktverstorende concurrentie door gesubsidieerde organisaties aan als één van de grootste bezorgdheden voor hun organisatie het komende jaar. De event professionals vragen aan Event Confederation om sterker in te zetten op het bestrijden van oneerlijke concurrentie, om werken onder de prijs aan banden te leggen en het werken met niet-professionals op menig evenement niet te stimuleren. Dit heeft immers een nefaste invloed op de toekomst van de nog steeds kwetsbare eventsector.


 

Hoop op een sterke en meer professionele eventsector

Ondanks de bezorgdheden over de toekomst van de sector beschouwt vier vijfde van de professionals België de komende jaren als een interessant land om als event professional in te ondernemen en investeren. Ook de vraag naar evenementen stijgt. 45% van de professionals geeft zelfs aan dat het aantal bezoekers op de evenementen waarvoor ze werken is gestegen ten opzichte van vorig jaar. Ook op het vlak van internationaliseren zijn de ambities groot. 53% denkt zelfs dat dit een ambitie is voor de organisatie waarvoor ze werken. De ambities voor, mogelijkheden van en hoop op een sterke en meer professionele eventsector zijn er alvast, maar wat er in het verleden vaak ontbrak was een duidelijk groepsgevoel.

 


Samen sterker

Om als eventsector (h)erkend en meer gehoord te worden, dienen de krachten gebundeld te worden. "Het sectoronderzoek bevestigt de vraag van menig event professional om sterker te verenigen, zowel over de taalgrenzen heen als over de verschillende types organisaties. De vraag voor meer vereniging en minder fragmentatie is ook duidelijk gericht naar de verschillende federaties in ons land, voor zover die al de volledige lading dekken. De oproep aan alle professionals om zich aan te sluiten bij één koepelorganisatie die de brede eventsector in ons land verenigt, vertegenwoordigt, verdedigt en informeert is er niet één die enkel klinkt in tijden van crisis maar essentieel is om de toekomst van de eventsector te bestendigen en om werken in de sector aantrekkelijker te maken. Hiervoor wordt door de event professionals in eerste instantie gekeken naar de ambities van Event Confederation."

Reageer

Heb je al een account op eventplanner.be? Meld je aan
Heb je nog geen account? Schrijf je comment hieronder:

Lees ook

5 foute redenen om eventtechnologie te gebruiken

5 foute redenen om eventtechnologie te gebruiken

Cybersecurity in de evenementenbranche: zijn we klaar voor de storm?

Cybersecurity in de evenementenbranche: zijn we klaar voor de storm?

Productlancering onder de Spaanse zon

Productlancering onder de Spaanse zon

Advertenties