Nog 10 staten sluiten zich aan bij antitrustrechtszaak tegen Live Nation

Nog 10 staten sluiten zich aan bij antitrustrechtszaak tegen Live Nation

De lopende antitrustzaak tegen Live Nation heeft aanzienlijk aan kracht gewonnen, nu tien nieuwe Amerikaanse staten zich aansluiten bij de rechtszaak van het Amerikaanse ministerie van Justitie (DOJ) tegen de livemuziek- en ticketgigant.


Hiermee komt het totale aantal staten dat betrokken is bij de rechtszaak op 39, samen met het District of Columbia. De staten die zich onlangs bij de rechtszaak hebben aangesloten zijn Iowa, Kansas, Louisiana, Mississippi, Nebraska, New Mexico, South Dakota, Utah en Vermont.


De rechtszaak, die aanvankelijk in mei door het DOJ werd aangespannen, is gericht op het ontmantelen van de fusie uit 2010 tussen Live Nation en Ticketmaster, waarvan het DOJ beweert dat deze een monopolie in de livemuziekindustrie heeft gecreëerd. Procureur-generaal Merrick Garland benadrukte dat de actie van het DOJ niet alleen gaat over het aanpakken van ongemakken of frustraties, maar ook over het aanvechten van wat zij beweren dat anti-competitief en illegaal gedrag is.


"De livemuziekindustrie in Amerika is kapot omdat Live Nation-Ticketmaster een illegaal monopolie heeft", aldus Jonathan Kanter, de assistent-procureur-generaal die toezicht houdt op de antitrustafdeling van het DOJ. De rechtszaak probeert de concurrentie op de markt te herstellen, waarvan het DOJ denkt dat het zowel fans als artiesten ten goede zal komen.


Centraal in de klacht van het DOJ staat de bewering dat Ticketmaster langdurige exclusiviteitsovereenkomsten met concertlocaties heeft gebruikt om concurrentie te onderdrukken. Volgens het DOJ hebben deze overeenkomsten de opties van locaties en artiesten beperkt, terwijl fans buitensporige kosten worden opgelegd vanwege het gebrek aan zinvolle alternatieven. De gewijzigde klacht stelt dat dit gebrek aan concurrentie innovatie en investeringen in ticketingdiensten heeft ontmoedigd, wat heeft geleid tot een slechtere ervaring voor fans.


Live Nation heeft de beschuldigingen consequent ontkend. In reactie op de gewijzigde klacht stelde een woordvoerder van Live Nation dat de rechtszaak "nog steeds niet de problemen oplost waar fans zich zorgen over maken met betrekking tot ticketprijzen, servicekosten en toegang tot populaire shows." Het bedrijf heeft betoogd dat factoren als stijgende productiekosten en scalping op secundaire ticketmarkten de echte drijfveren zijn achter stijgende ticketprijzen, niet hun bedrijfspraktijken.


Naarmate de zaak vordert, wordt verwacht dat het een langdurige juridische strijd zal worden. Vorige maand heeft een federale rechter een beschermingsbevel uitgevaardigd om de toegang van Live Nation tot vertrouwelijke documenten van concurrenten zoals AEG, SeatGeek en ASM Global te beperken. Deze bedrijven hebben hun zorgen geuit over mogelijk misbruik van gevoelige informatie als de interne advocaten van Live Nation deze kunnen inzien.


De uitkomst van deze rechtszaak kan aanzienlijke gevolgen hebben voor de livemuziek- en ticketingindustrie, en kan mogelijk de manier waarop concerten en evenementen in de toekomst worden beheerd en ervaren, veranderen. Deze zaak is een cruciale ontwikkeling voor evenementenplanners, aangezien de rechtszaak van invloed kan zijn op het bredere landschap van evenementenbeheer en ticketingpraktijken.

Bron: Photo: iStockphoto 2167913434

Reageer

Heb je al een account op eventplanner.be? Meld je aan
Heb je nog geen account? Schrijf je comment hieronder:


way2events
Offsite meeting REINVENTED in BXL
way2events|
25 maart 2025

Half januari, Brussel. De stad deed wat ze altijd doet: druk zijn. Maar binnen, achter die grote dubbele deuren, kozen we voor rust. Voor kwaliteit. Voor aandacht.


Geen klassieke meeting vandaag. Geen tafels in carré, geen uurroosters die ons vastzetten. We kozen bewust voor iets anders. En dus stond er champagne klaar in plaats van badgehouders. Warme omkadering in plaats van ...

Lees meer

Like Reageer

Lees ook

Eventmarketing 2.0: zo zet je bedrukte stickers slim in

Eventmarketing 2.0: zo zet je bedrukte stickers slim in

Linkbuilding voor eventlocaties: waarom het belangrijk is en hoe je het goed aanpakt

Linkbuilding voor eventlocaties: waarom het belangrijk is en hoe je het goed aanpakt

"Gedaan met winst op betaalkaarten van festivals": minister Beenders wil af van 'dure' prepaidkaarte

"Gedaan met winst op betaalkaarten van festivals": minister Beenders wil af van 'dure' prepaidkaarte

Advertenties