Onderzoek bevestigt: waarde van zakelijke evenementen

Onderzoek bevestigt: waarde van zakelijke evenementen

De totale economische waarde van 9,1 miljard laat zien dat zakelijke evenementen van groot belang zijn voor het herstel van vele bedrijven.

 

Zakelijke evenementen zijn onmisbaar in het herstel van vele bedrijven na corona. Onderzoek naar de indirecte en afgeleide bestedingen van zakelijke evenementen, laat zien dat de totale economische waarde van zakelijke evenementen in Nederland € 9,1 miljard euro bedraagt. De maatschappelijke importantie en de bijdrage van zakelijke evenementen aan de kenniseconomie is dan nog buiten beschouwing gelaten. 

 


Erkenning

"Zakelijke evenementen zijn een belangrijke motor voor de Nederlandse economie, platform voor kennisdeling, innovatie en het verbinden van mensen en markten en aanjager van inkomend zakelijk toerisme. Onze branche is waarschijnlijk de zwaarst getroffen sector. Met dit onderzoek vragen we erkenning voor onze grote toegevoegde waarde", aldus Riemer Rijpkema van het EventPlatform.  


 

Honderdduizenden zakelijke evenementen

Jaarlijks worden er alleen al in Nederland honderdduizenden zakelijke evenementen (beurzen, congressen en bedrijfsevenementen) georganiseerd die gezamenlijk meer dan 130 miljoen bezoekers en deelnemers trekken. De totale omzet van de zakelijke evenementenmarkt bedroeg – pre-corona - € 5,2 miljard en was goed voor ruim 70.000 banen in de evenementensector. Maar de totale economische impact van de branche is, door indirecte en afgeleide bestedingen veel groter.

 

 

Directe, indirecte en afgeleide bestedingen

Bij directe bestedingen moet worden gedacht aan bestedingen die voortvloeien uit het plannen, produceren en organiseren van zakelijke evenementen en gerealiseerd worden binnen de eventsector zelf. Indirecte bestedingen zijn de bestedingen van bezoekers en deelnemers aan overnachtingen, horeca, in winkels, transport en cultuur & entertainment. Afgeleide bestedingen zijn enerzijds uitgaven van bedrijven in de evenementensector aan bijvoorbeeld huur en energie. Anderzijds zijn het de bestedingen van het personeel dat voor de bedrijven in de eventsector werken. Gemiddeld ligt het percentage indirecte en afgeleide bestedingen bij zakelijke evenementen op circa 75% van de directe bestedingen, oftewel bijna 4 miljard. Het totaal van de directe, indirecte en afgeleide bestedingen van de zakelijke evenementenmarkt komt – pre-corona – daarmee uit op € 9,1 miljard.


Download het volledige rapport hier: Impact-Zakelijke-Evenementenmarkt.pdf

Reageer

Heb je al een account op eventplanner.be? Meld je aan
Heb je nog geen account? Schrijf je comment hieronder:


way2events
Offsite meeting REINVENTED in BXL
way2events|
25 maart 2025

Half januari, Brussel. De stad deed wat ze altijd doet: druk zijn. Maar binnen, achter die grote dubbele deuren, kozen we voor rust. Voor kwaliteit. Voor aandacht.


Geen klassieke meeting vandaag. Geen tafels in carré, geen uurroosters die ons vastzetten. We kozen bewust voor iets anders. En dus stond er champagne klaar in plaats van badgehouders. Warme omkadering in plaats van ...

Lees meer

Like Reageer

Lees ook

Klein podium, groot effect: 5 tips

Klein podium, groot effect: 5 tips

Had ik dit maar eerder geweten als eventplanner…

Had ik dit maar eerder geweten als eventplanner…

Eventmarketing 2.0: zo zet je bedrukte stickers slim in

Eventmarketing 2.0: zo zet je bedrukte stickers slim in

Advertenties