Kursaal Oostende blikt vooruit naar state-of-the art verbouwing

Kursaal Oostende blikt vooruit naar state-of-the art verbouwing

Sinds de heropening van het Kursaal in december 2004 mag het Kursaal jaarlijks gemiddeld 250.000 bezoekers verwelkomen tijdens meer dan 150 events verspreid over meer dan 250 dagen. 


De vele events bekoren niet alleen de bezoekers, maar zijn eveneens belangrijk voor de economie in Oostende. Meer dan 50% van de Kursaal bezoekers koppelt z'n voorstelling aan een restaurantbezoek en gemiddeld 30% maakt er een meerdaagse van aan zee met een overnachting en extra activiteiten zoals shopping.

 


Oostende en Vlaanderen nationaal en internationaal nog meer op de kaart zetten

Oostende wil het Kursaal nog meer nationaal en internationaal op de kaart zetten door onder andere een grotere variatie aan artiesten, bands en producties aan te trekken.

 

De concertzaal bestaat op vandaag uit 2.030 comfortabele seats waardoor enkel voorstellingen kunnen doorgaan met een zittend publiek. Door de capaciteit en de opstelling stoot de organisatie vaak op beperkingen naar programmatie toe. Veel Rock- en Pop optredens, alsook voorstellingen voor een jonger publiek vallen tot op heden regelmatig uit de boot omdat een staande setting niet mogelijk is of omdat een capaciteit van 2000 niet voldoende is.


Scene_Staand.jpg

 


Een multifunctionele concertzaal, een state-of-the art concept 

Een multifunctionele zaal is de toekomst voor een reeds bloeiend Kursaal. Een zaal die door middel van een ingenieus technisch systeem in een handomdraai kan omgebouwd worden van een klassieke theaterzaal met 2.030 seats naar een concertzaal tot 3.150 personen, een combinatie van zittend en staand publiek. Hierdoor kan Oostende een nieuw type bands aantrekken. 

 

"Dit state-of-the art concept zal voor nog meer comfort en beleving zorgen voor zowel de artiest en z'n entourage als de bezoeker. Een ruimer publiek dan ooit tevoren zal z’n gading kunnen vinden in deze vernieuwde zaal", zegt Björn Anseeuw, Eerste Schepen Stad Oostende. "Lokale inwoners en omliggende regio’s zullen niet langer in de file moeten aanschuiven richting andere centrumsteden om een concert mee te pikken van hun favoriete artiest."

 

Zowel jong als oud kunnen in het vernieuwde Kursaal terecht voor een nog ruimere programmatie, gaande van klassiek naar voorstellingen met meer rock gehalte. Van concerten waar je languit in je stoel kan genieten tot concerten waar je op de beats en drums kan meedansen.

 


De extra functionaliteit, een grote troef binnen de congressector als Flanders Heritage Venue

De multifunctionaliteit van het nieuwe systeem in de concertzaal zal ook voor nieuwe opportuniteiten zorgen binnen de congressector. Zo zal de concertzaal in de toekomst één geheel kunnen vormen met de foyer en dit in diverse opstellingen die veel nieuwe mogelijkheden en extra ruimte biedt naar congresorganisaties en andere B2B activiteiten.

 

"Wij zijn bijzonder trots op de erkenning door Vlaanderen als Flanders Heritage Venue en dragen op deze manier met het Kursaal zeker bij om Vlaanderen in de markt te zetten binnen de internationale congresorganisaties. Zo creëren we extra opportuniteiten voor lokale ondernemingen zoals bvb hotels", aldus Peter Craeymeersch, Algemeen Directeur Kursaal Oostende en Toerisme Oostende.


Scene_banket2.jpg

 


Innovatief project vormt steunpilaar voor relance

"De eventsector is op vandaag één van de zwaarst getroffen sectoren door Covid-19. De nieuwe opportuniteiten die deze multifunctionele concertzaal met zich meebrengt, vormen een steunpilaar voor de relance van deze sector, maar ook voor andere sectoren die het moeilijk hebben zoals onze horeca", zegt Bart Tommelein, Burgemeester van de Stad Oostende en voorzitter VZW Kursaal. "Met deze stevige investering van 15 miljoen euro wordt het Kursaal de grootste zaal ten westen van Antwerpen en Brussel. Dit innovatief project zet Oostende nog maar eens op de kaart als place to be."

www.kursaaloostende.be/nl/b2b
Reageer

Heb je al een account op eventplanner.be? Meld je aan
Heb je nog geen account? Schrijf je comment hieronder:

Lees ook

Hoe neem je beter beslissingen bij het plannen van je evenement?

Hoe neem je beter beslissingen bij het plannen van je evenement?

Klaar voor Festivak 2024? Het aftellen is begonnen!

Klaar voor Festivak 2024? Het aftellen is begonnen!

Event naambadges ontwerpen als een pro: de ultieme gids voor effectieve en aantrekkelijke badges

Event naambadges ontwerpen als een pro: de ultieme gids voor effectieve en aantrekkelijke badges

Advertenties