Slechts 5% no shows: "veilig theaterbezoek is mogelijk"

Slechts 5% no shows: "veilig theaterbezoek is mogelijk"

Vrijdagavond kondigde de Belgische regering nieuwe maatregelen aan om de verdere verspreiding van het coronavirus te bestrijden. Voor de eventsector werd beslist de bestaande protocollen tegen vrijdag 23 oktober te herevalueren. Hierdoor kon Sportpaleis Group het voorbije weekend na lange maanden van onzekerheid opnieuw de deuren van Stadsschouwburg Antwerpen openen. Dit gebeurde onder de strikte voorwaarden opgelegd door de overheid en na groen licht op basis van het Covid Event Risk Model. 


"Al van bij het begin van deze crisis hebben wij gezegd over de expertise te beschikken om evenementen mét strikte maatregelen in goede banen te kunnen leiden. En dat hebben we gedaan, we blikken tevreden terug op een geslaagd eerste weekend", zegt Jan Van Esbroeck, CEO van Sportpaleis Group.



Opsteker voor de eventsector, maar weinig rendabel

Met de voorstelling 'Nachtwacht' van Studio 100 was er dit weekend na een periode van acht maanden opnieuw bedrijvigheid in Stadsschouwburg Antwerpen. Er gingen 6 voorstellingen door, met een gemiddelde van 1.200 bezoekers per voorstelling. Het is een absolute opsteker voor de evenementensector. Al heeft de no-risk aanpak wel degelijk een impact op de rentabiliteit. 


Sportpaleis Group opteerde ervoor om elk risico uit te sluiten en besloot om vestiaire, bars, eetstanden, merchandising stand, ... gesloten te houden en was er, in overleg met producent Studio 100, geen pauze. Hierdoor vereenvoudigde de crowd control drastisch tot een simpel traject naar de plaats en na de voorstelling opnieuw weer naar buiten. Zo’n theater uitbating is echter niet rendabel.


Jan Van Esbroeck: "We geven er nu de voorkeur aan de deuren te openen omdat we het belangrijk vinden geloof en vertrouwen aan ons publiek te geven opdat we hetzelfde van hen zouden krijgen. De ervaring van deze bezoekers zal anderen ervan overtuigen dat er geen gezondheidsrisico’s verbonden zijn aan een bezoek aan onze theaters. Deze bezoekers zullen de ambassadeurs worden voor de komende activiteiten in onze theaters."


F0C91561-C66A-432C-A5FE-537A47B4B43E_1_105_c.png



Bezoekers reageren enthousiast en houden zich aan de regels

"Met dit eerste geslaagde weekend zijn we heel blij. We hebben namelijk kunnen aantonen dat strikte maatregelen niet in de weg staan van een fijne theaterbeleving en dat werd ook zo door onze bezoekers bevestigd", zegt Jan Van Esbroeck. “De sfeer in het theater was heel ontspannen en het enthousiasme van de aanwezigen was groot en werkte aanstekelijk." 


Een eerste evaluatie toont aan dat amper 5% van de ticketkopers niet komt opdagen en de bezoeker vooral blij is met de terugkeer naar het theater.


"Deze twee vaststellingen, namelijk dat we een bezoek aan onze zalen veilig kunnen organiseren en dat bezoekers enthousiast terugkeren, stemt ons hoopvol in verband met de herevaluatie van de protocollen deze week", gaat Jan Van Esbroeck verder. "Hopelijk wordt hiermee rekening gehouden en kunnen we blijven mensen laten genieten van theater, muziek en comedy. Uiteraard blijft daarbij onze grootste prioriteit de gezondheid van bezoekers, medewerkers en artiesten en zullen we verdere maatregelen van de overheid strikt opvolgen."


"We begrijpen dat dit ongewone omstandigheden zijn, vooral voor onze bezoekers, maar we kunnen iedereen geruststellen dat we er alles aan doen om een bezoek aan het theater opnieuw zo vlot en aangenaam mogelijk te maken", zegt Jan Van Esbroeck tot slot.

Reageer

Heb je al een account op eventplanner.be? Meld je aan
Heb je nog geen account? Schrijf je comment hieronder:

Lees ook

Hoe neem je beter beslissingen bij het plannen van je evenement?

Hoe neem je beter beslissingen bij het plannen van je evenement?

Klaar voor Festivak 2024? Het aftellen is begonnen!

Klaar voor Festivak 2024? Het aftellen is begonnen!

Event naambadges ontwerpen als een pro: de ultieme gids voor effectieve en aantrekkelijke badges

Event naambadges ontwerpen als een pro: de ultieme gids voor effectieve en aantrekkelijke badges

Advertenties