E-sports worden steeds populairder, zowel bij de nichegroep van gamers, bij het grote publiek als mainstream vrijetijdsbesteding, en nu ook steeds meer bij bedrijven. tournamentcenter, zusterbedrijf van evenementenbureau Dazzle Events, speelt daar al meer dan 10 jaar op in. Ondertussen organiseerden ze honderden internationale e-sports events en kampioenschappen, en zijn ze partner van Red Bull voor online competities. Met gamingprojecten voor PlayStation, Xbox, 2K Interactive, Hasbro, Konami, Pokémon en vele andere belangrijke spelers uit de gaming industry, is tournamentcenter een gevestigde waarde geworden.
Steeds meer bedrijven springen mee op de trein van e-sports en grijpen deze opportuniteit om dichter bij hun doelgroep te komen. Als je weet dat 9 van de 14 Olympische sponsors ook hoofdsponsor zijn in e-sports, en dat bijvoorbeeld de finale van League of Legends live bijgewoond wordt door meer dan 40.000 toeschouwers, met daarnaast nog ruim 44 miljoen online kijkers, dan hoeft het niet gezegd dat e-sports niet aan zijn proefstuk toe is. Hieronder geeft tournamentcenter drie redenen waarom het nu het ideale moment is om met jouw bedrijf e-sports op te nemen in je marketingmix.
1. Versterk je employer brand
Op zoek naar nieuwe jonge werkkrachten? Als bedrijf kan je zelf een e-sportscompetitie opzetten, influencers (bekende gamers) inzetten om jongeren kennis te laten maken met je bedrijf en je employer brand te versterken. Ben je als werkgever digital minded, vind je plezier en wat competitiviteit belangrijk, en wil je vooral jongere werkkrachten aantrekken? Dan is de kans groot dat je volgende werknemer zich tussen de deelnemers of kijkers bevindt.
2. Teambuilding
Wanneer we, zoals nu, het fysieke contact zoveel mogelijk moeten beperken, is het als werkgever niet altijd eenvoudig om je personeel een gevoel van verbondenheid te geven met jou en met hun collega's. Na de zoveelste online quiz is het misschien tijd voor iets anders. Organiseer een online competitie en laat collega's het in teams tegen elkaar opnemen in League of Legends, Rocket League, FIFA 2020 of een toegankelijker, meer casual spel zoals Monopoly of Mario Kart.
3. Meer naambekendheid bij je doelpubliek
Het ecoysteem van e-sports loopt zeer parallel met de traditionele sport. De mogelijkheden om naambekendheid op te bouwen liggen dan ook voor de hand: word (shirt)sponsor van een e-sportsteam, naampartner van een competitie, voorzie jouw product als prijs, of zet je product of brand in the spotlight tijdens de live uitzendingen.
De mogelijkheden zijn eindeloos! Je bereikt meteen duizenden mensen in jouw doelgroep (laat de misvatting dat e-sports enkel voor jongeren is je niet misleiden!). Een zeer efficiënte manier om te adverteren.
Meer weten? Op basis van jouw communicatiestrategie en doelstellingen bekijkt tournamentcenter hoe ze een geïntegreerde e-sportsstrategie kunnen toevoegen om meerwaarde te creëren. Contacteer ze nu door te mailen naar wouter@tournamentcenter.biz of klik door naar de website: