EventSummit: alles wat je moet weten

In een boeiend gesprek vertellen Fleur en Joris je alles wat je moet weten over EventSummit 2024. Op 8 februari is het weer zover.

Reageer op deze tv aflevering

Heb je al een account op eventplanner.be? Meld je aan
Heb je nog geen account? Schrijf je comment hieronder:

Ook beschikbaar als podcast:

Ook via podcast:

Listen on Google PodcastsListen on Apple PodcastsListen on Shopify

Transcript

Dag Joris, dag Fleur, welkom in de studio.


Dag Kevin.

Hallo.


De zestiende editie alweer van...


Maar ho, wacht even, wacht even. We zitten hier dus nu met Joris en Fleur. Hoeveel filmpjes hebben we opgenomen, in de jaren? Altijd met Arjen en Joris.


Ja.


Nou, dat vind ik toch...


Heb je hem omgeruild?


Ja.

Ingeruild, ja.

Kom zeg, dat wordt toch veel te oud, man. Dat wordt echt zo'n stok aan mijn been. Nee maar dit is...

Fleur, stel jezelf even voor. Dat is misschien wel leuk.

Nou, ik ben Fleur, de beursmanager. Dus, dat ik nou nu voor het tweede jaar. En ik werk er inmiddels al vier jaar. Eerst stage gelopen en nu werk ik fulltime.


Leuk.


Zeker.


Bevalt het met die twee heren?


Nou, af en toe.


Nee maar alle gekheid op een stokje. De zestiende editie. Indrukwekkend. Jullie staan erom bekend om te blijven vernieuwen. En dat doen jullie dit jaar ook opnieuw. Er zijn weer nieuwe dingen waar jullie mee uitpakken.


Ja, nieuwe dingen en de minder nieuwe dingen die groeien.

Relatiegeschenken, dat is een mooie. Die blijft altijd wat groeien.

Maar zullen we het rijtje nieuwe dingen dan doen? Dat hebben we in de auto doorgenomen. Want Arjen is er niet, dus onze houvast is weg. De nieuwe dingen komen eraan. In de ochtend.

Oh, in de ochtend hebben we de eventplatform-meeting. Dus daar komen ongeveer 200 tot 250 man.

Ja, zoiets.

En sprekers. Maar die zijn nog niet bekend. Dus die weten het nog niet.

En daarna, als je dan de beursvloer oploopt, dan krijg je de blundertalks.

Ja, die zitten in onze...

 

De blundertalks, wacht, wacht, wacht. Wat zijn blundertalks?


Ja, alle verhalen over dingen die fout zijn gegaan. Even, op evenementen. Of überhaupt evenementen die fout zijn gegaan.

Gewoon echt de grote bureaus die gewoon hun grote blunders delen. Dat je echt denkt van: oh my fucking God. Hoe kom je...

Hoe heb je dat overleefd?


En was het makkelijk om die mensen te overtuigen om daarover te komen vertellen?


Daar kwamen ze zelf mee. Zelf, vanuit de grote bureaus: XSAGA en IDEA. Die hadden dat idee. En nog één. Maakt verder niet uit als ik iemand vergeten ben, die het ook heeft bedacht.

Die haalden de mensen bij elkaar.

Ja, die kwamen naar ons toe. Van: wij vinden het leuk om die blundertalks te doen. Hadden ze het over een blunderlunch.

Maar goed, dat gaat dus ook een nieuwe vorm krijgen. En dat is hartstikke leuk.


Ja, want daar leer je ontzettend veel van.


Ja, daar leer je ontzettend veel. En het is gewoon leuke kost. En dan denk je ook: joh, wat een sukkelfouten daar worden gemaakt. Nou, dan is het zo erg met mij nog niet. Ja, dus die blundertalks.

Ja, die zitten in onze eigen seminarruimte.

Dat is dus ook nieuw.

Dat is ook nieuw dit jaar.

Dat wij een eigen seminarruimte hebben.

We hadden vroeger drie sprekerbureaus. En nu hebben we er nog twee en dus onze eigen sprekersruimte. Dus die vullen we eigenlijk zelf in met sprekers.

Ja en dat is wel prettig, want we hadden afgelopen jaar...

Ja, er melden zich ook spontaan interessante sprekers. Zoals twee sprekers, drie sprekers zelfs, over artificial intelligence. Dat wordt echt een...

Nou ja, dat is een...

Dat hoef ik niet te zeggen, dat is...

Hoe dat groeit. Het is exponentieel wat je ziet. En ook echt toegespitst op de evenementenindustrie. En als je daar gewoon...

We hebben dus zelf een soort voorbeeld van ze gehad. Zij kwamen naar ons toe. En die vertelden wat je ermee kon. Nou, dat is echt bizar. Die doen op hoog niveau evenementen. Hoe heet het? The Next Wrap? Hoe heet het? Nou, echt grote congressen. En nou ja, dat is bizar. Ik bedoel, als ik daar nu over begin, dan vullen we dit filmpje ermee.

 

Hou er dan best mee op. Mensen moeten maar naar de sessie komen luisteren.


Ja, die moeten echt naar die sessie komen luisteren.

En we houden overal rekening met meer mensen en meer ruimte in de sessies. Er is ook, kijk, een combinatie dat je dus in die stoelen in de zaal zit en dat je met koptelefoons het verder weg ook nog goed kan meemaken. Dus dat is nieuw.

Ja, we merkten vorig jaar dat het eigenlijk supervol zat, alle sprekersruimtes.


Maar jullie sprekersprogramma is ook wel echt op niveau, hé.


Ja, dat is ook, kijk, EventSummit begint steeds meer te merken dat het sneeuwbaleffect nu begint te werken. Dat, zelf, de grote bureaus komen van: we willen blundertalks. Vinden jullie dat leuk als we dat...

Nou, het evenementenplatform kwam ook, als initiatief, van hen. En EventSummit, als je, als spreker, jezelf in de markt wilt zetten, zeg maar, dan...

Je bent nieuw of je wilt zelf verder doorstoten, zeg maar, dan wordt nu, ineens, EventSummit gezien als een moment dat je jezelf even goed neer kan zetten. Want ze kijken ook telkens naar vorig jaar. Vorig jaar waren de koptstukken...

Wie was nou...? Oh, ik ben hier zo slecht in.

Nu hebben we Kluun, Nouchka Fontijn, Kim Lammers. En dan sluiten er wellicht misschien nog wat BN-namen aan. Of een BN-naam. Maar dan kijkt in 2025 een spreker. Van, als het over marketing gaat, zo: wie hebben er vorig jaar op Eventsummit gesproken? Oh, die, die en die. Oh nee, dan is het wel interessant om daar te spreken. Dus dat gaat ook rollen. En dat is heel erg fijn. Snap je? Dus het werpt vruchten, op dat gebied, af.

En, nog meer nieuw? Travelsquare hebben we nieuw. Dus voor bedrijfsreizen.

Ja, die is gelijk ook groot geworden. Dat zijn al twaalf stands.


Oké.


Ja, mooie bestemmingen.

Het duurzaamheidsplein.

Duurzaamheidsplein is nieuw.

Die is ook al best wel groot. Zijn we alsmaar aan het uitbreiden.


Nu, duurzaamheid is sowieso een topic waar jullie al langer mee bezig zijn, hé.

Jullie hebben de vegetarische catering. Is dat nog steeds?


Ja.


Maar ook op andere vlakken zetten jullie daar wel heel sterk op in.


Ja, altijd.

Trees for all.

Ja, Trees for all. We hebben bomen lopen planten. Letterlijk en figuurlijk. In de regen. Ten minste: Arjen was met Fleur. Fleur was Arjen aan het filmen. Zodat hij op al zijn socials bomen aan het planten was. En wie stond erachter in de regen, aan het scheppen? Dat was ik, natuurlijk, dan weer. 

Goed ons best gedaan.

Ja, goed ons best gedaan. Nee, nou, duurzaam...

Ik heb wel twee jaar gehad dat ik dacht zo van: ja, nou hebben we het wel even gehad, dat onderwerp. Duurzaamheid. Maar het blijft, op één of andere manier, toch weer terugkomen. En terugkomen en terugkomen. En zo dat je nu echt denkt van: ja, als je...

Ik vind het ook verrassend, de exposanten die daarop staan. Het zijn niet alleen maar duurzame locaties, toch?

Nee, zeker niet, nee.

Duurzame oplossingen. Duurzame dit. Iemand die het gewoon mooi vind om tussen duurzaams te staan. Dat was er ook. Die met de drankjes.

Oh ja, de whiskeyproeverij.

Ja, dus een whiskeyproeverij van één of andere heel speciale, duurzame whiskey.

Die staat er dus ook tussen.

Ja, dus wel heel verschillend inderdaad.

En de oogfotograaf is er weer. Misschien moet ik dat niet zeggen. Dat waren vorig jaar veel te lange rijen. Daar moet je echt lang...

Die maakt een irisfoto van je oog en dat kan je enorm op laten blazen. En dat is echt prachtig.


Hangt van je ogen af, natuurlijk.


Nee, je iris zelf. Alleen maar je iris. En iedere iris is prachtig. Echt iedere iris, zelfs die van jou. Moet je hem wel inzoomen.

Ja, inderdaad, wel inzoomen, ja.

Nee, ik had het vorig jaar willen doen. Was ik aan het eind, dacht ik: oh, kut, moet ik...

En toen waren ze al weg. Dus dit jaar wil ik dat echt wel eventjes doen.

En een cateraarplein hebben we.

Ja, ook nieuw.

Ja, dat is ook nieuw. En die laten hun cateringconcepten proeven. En dan is het wel zo: ja, voor de hele beurs daarheen stroomt en dan wegraast, hebben we er wel een hekje neergezet. Dat is ook in samenspraak met Jaarbeurs. Dat het daar proeven, dat de kans groter is dat dat tot opdrachten kan leiden. Dus dan laat ik het zo in het midden. Want we hebben nu...

Laat ik het maar eerlijk...

Er staat VIP op dat plein.

Het is niet een gratis catering.

Daar krijg ik jeuk van, van VIP. Snap je? Van: nou, ik heb een bandje, dus ik mag achter het koordje. Maar het is gewoon: Hollanders houden van gratis. En het kost nou eenmaal centen om te eten. En dat zijn allemaal heel nieuwe, lekkere dingen. Ja en dat is dan toch wel voorbehouden aan, iets meer, de relaties van de cateraars. En diegenen met portemonnees in hun zak.

Ja.

En wat hebben we nog meer nieuw?

In de avond hebben we een band.

Ja.


Ah ja, voor de after-party.


Ja, echt een band. Gewoon een band die, ook in Zwolle, voor een paar duizend man een carnavalsmedley heeft gedaan van een uur. En dat een paar duizend man, al bier gooiend, helemaal uit hun plaat gingen.


Dus het wordt weer een fout feestje.


Dat gaan we niet doen hoor, carnaval.

Maar wij...

Het is Joep. Daar delen we ook kantoor mee. En die heeft het bedrijf At Your Service. En die lanceren dan net ook hun heel nieuwe huisstijl en branding en dat viel mooi samen. En we hebben eigenlijk het muzikale programma...

Want hij doet dus alles. Zang, een hele band maar ook dj. Dus hij kan alles, zeg maar. Ze kunnen alles. En het muzikale programma hebben we aan hem overgedragen.


Oké, nice. En na de beursvloer-party is er nog een after-party?


Ja, naar de after-party. Bij CitySense. Die is van halfacht tot halfelf. En daar draaien de dames daar door.


Oké cool.


En dan zijn we weer klaar.


Maar er was nog iets nieuws, hé? Jullie app.


Oh ja, de app. Ja, die is leuk. De app van Let's Get Digital. Met die jongens werken we nu al vijf jaar of zo. Dat zij die app doen.

Ja, zoiets.

Veel met elkaar meegemaakt. En een heerlijk uitje in Groningen gehad, een paar dagen geleden. Toen was Fleur helaas ziek.

Ja, helaas.

En ze hebben de app ook verder doorontwikkeld. En er is eentje waar we, toen  we net hier binnenkwamen, die ik dan toch wel aan het publiek wil laten zien. Dat is de...

Ze hebben Swipe to match. En dat is gewoon echt als Tinder. Heb je hier Floris. Dus, Floris houdt van artificial intelligence en online & techniek. En verder kan je dan naar links weigeren. Ziet er precies hetzelfde uit. En dan denk ik toch...

Oh, hier hebben we Sanne. Sanne, die houdt van, ook artificial intelligence en evenementbenodigdheden. Laten we die dan accepteren. Nou en dan krijg je dus dat lijstje te zien. En als jij ook tussen die Swipte to match...

Iedereen zit daar tussen. Het is natuurlijk leuker als er een fotootje van je...

 

Maar wat gebeurt er als je een match hebt?


Nou, als je een match hebt, kan je gewoon met elkaar gaan chatten. En dus, dat kan nu al beginnen. Snap je? Er zitten nu al 1500...

Nee, meer. Ook exposanten. Mensen zitten er 2000 al, volgens mij, in de app.


Dus het is eigenlijk nu al een goed moment om die app te installeren en je voor te bereiden.


Ja en alvast even je profiel te pimpen. Te zeggen wat je interessant vindt. Want je kan het natuurlijk voor de lol doen. Dat je half aan het daten bent. Maar je kan ook kijk of je nog wat zaken met elkaar kan doen.


Dat is niet de bedoeling, het daten?


Niet de bedoeling.

Nee, niet per se. Kan wel.

Maar uit liefde kan meer ontspruiten dan alleen maar kinderen. Kan werkelijk ook zakelijk heel handig zijn.

Ja.

Maar het is op een heel leuke en aaibare manier opgezet.


En wat kan je nog met die app?


Ja, het is stabieler geworden. De interface is mooier geworden. Overzichtelijker geworden.

Berichten plaatsen.

Vooral aan de achterkant zijn ze heel hard bezig, want het wordt ook een evenementensoftware. Maar niet zoals de software die jij hebt. Het is heel erg toege...

Ze zijn nu bezig met toespitsen op beursorganisatoren. Grappig genoeg. Met het hele plattegrond en de stands digitaliseren. Dat er gekozen kan worden en dat het aanklikbaar is, de route. Maar ook helemaal...

Dus aan de achterkant, het organisatorische deel, is natuurlijk een...

Ik bedoel: dat weet jij als geen ander. Dat is een enorm ding. En dat is...

Dat vind ik ook een heel mooie en interessante ontwikkeling.


Cool, maar dan kan je eigenlijk heel je beursbezoek gaan voorbereiden.


Ja, dat ook, ja. Als bezoeker en exposant moet je echt dat ding hebben. En daarmee aan de slag.

Het is natuurlijk ook maar één dag. Dus je wilt eigenlijk van te voren alles al voorbereid hebben, voordat je de beursvloer op gaat.


Vorig jaar hadden jullie ook een soort game op de beursvloer.


Ja, op de beursvloer hebben we Pac-Man. Nee, hadden we vorig jaar Pac-Man en dit jaar Candy Crush. Dat is een levensgrote Candy Crush.


Cool.


En op de app hadden we vorig jaar de Treasure Hunt en dat hebben we dit jaar weer.

 

Voor de mensen die dat niet kennen: wat is die Treasure Hunt?


Dat is dat je...

We hebben zelf een Treasure Hunt gedaan op dat uitje vorige week, op kantoor. Dus ik weet nu ook hoe het werkt. Over de beursvloer zijn QR-codes verspreid. Die hangen...

We hangen er één bij het toilet. Of eentje bij een bepaalde bar. Of eentje bij dingen. En zo, vanuit de vraag, kan je dan, zeg maar, die QR-code...

Of je ziet er toevallig één en dan scan je. En dan kan je die vraag beantwoorden of opdracht uitvoeren. En als je de vraag hebt beantwoord of de opdracht hebt uitgevoerd, dan heb je een punt. En dat gaat allemaal op tijd. En hoeveel je er goed hebt. En dan kunnen er prijzen gewonnen worden. En dus ook omdat het op tijd gaat, heb je dus mensen die dan wat sneller over de beursvloer lopen. Omdat ze even wat willen scoren.


Omdat ze die punten willen halen.


Dus dan zie je mensen dan zo lopen met de telefoon. Denk je: wat zijn die aan het doen? Moeten die naar het toilet? Nee, die zijn een Treasure Hunt aan het doen.


Oké, cool. We hebben één belangrijk ding nog niet vermeld: de datum.


8 februari 2024.


En de locatie?


Jaarbeurs Utrecht.


Opnieuw de Jaarbeurs.


Ja, zeker.


Ja, mooi centrale locatie, denk ik dan.


Zeker.


Laatste vraag: waarom moet iemand in de event-sector de beurs bezoeken?


Ja, jongens, het is zo...


Waarom niet?


Ja, de hele industrie komt daar bij elkaar. En het heeft alles. Het is lekker eten. Het is gezellig.

Netwerken.

Je kan spelletjes doen. Weer nieuwe dingen ontdekken. Zo'n supervette sprekers allemaal. En dan 's avonds dat feest, die band en alles erop en eraan. Ja en het is inmiddels...

We gaan naar vijfhonderd exposanten, weer. De grootste editie die we ooit hebben gehad, was twee edities voor de Corona. Dat was 585. En daarna 565. Tijdens Corona 180. Dat was de enige beurs in dat jaar in Nederland. En toen vorig jaar 370, geloof ik. Nee, 385. En dit jaar naar 500. En het is echt, deze twee hallen zitten tot het laatste hoekje volgepland.

We hebben een stop op entertainment. Want dat moeten we allemaal een respectvolle plek geven. Dat ze eruit kunnen komen. En het is dus pas meten met de beursvloer dit jaar. Dus het is hartstikke mooi.

 

Ja, wij zijn er ook weer bij, dus ik kijk ernaar uit.


Ja, top.


Joris, Fleur, dank jullie wel voor jullie komst naar de studio.


Ja, graag gedaan.

Dank je wel.


En u, beste kijker, bedankt voor het kijken en alweer tot volgende week.

Advertenties