De ultieme productlancering formule

Vandaag praat Kevin met topcoach Ben Sansen over hoe hij events inzet om zijn programma 'Into The Wild' op één avond volledig uit te verkopen. De ultieme formule voor elke productlancering.

Reageer op deze tv aflevering

Heb je al een account op eventplanner.be? Meld je aan
Heb je nog geen account? Schrijf je comment hieronder:

Ook beschikbaar als podcast:

Ook via podcast:

Listen on Google PodcastsListen on Apple PodcastsListen on Shopify

Transcript

Dag Ben, welkom in de studio.


Dag Kevin.


Vandaag een bijzonder topic. We gaan het hebben over hoe je van je verkoop een evenement kan maken. Of ik moet eigenlijk zeggen: verkoopproces een evenement kan maken. Voor we daarin duiken. Jij organiseert Into the Wild.

Normaal gezien laat ik niet snel toe dat hier reclame gemaakt wordt in de studio. Maar nu wil ik het toch expliciet vragen: wat is Into the Wild? Wat is dat precies? Omdat het belangrijk is voor de rest van het verhaal.


Ja, dat is waar. En ik zal het dan kort houden als je daar standaard geen ruimte voor geeft.

Ik doe leiderschapsontwikkelprogramma's, vooral voor persoonlijke ontwikkeling, rond het thema: waar sta je nu in je leven? Wat ga je nog doen met de tijd die jou nog rest? En dat doen we niet gewoon op kantoor of in één of andere saaie seminarruimte. Maar we trekken echt de natuur in van Lapland. Into the Wild. Daar zie je inderdaad zo een foto. Waar een heli ons dropt. We, in the middle of nowhere, letterlijk op mekaar zijn aangewezen. En zes dagen nodig hebben om terug in de bewoonde wereld te komen. We hebben alles bij. Onderweg doen we van alles rond persoonlijke ontwikkeling.


Maar dat is een hele belevenis, an sich, hé?


Dat is heel intens. En dat klinkt raar. Ik denk dat ik als coach mijn vak wel ken maar wat ik op kantoor doe, vergeleken met Lapland, dat is een waanzinnig verschil. Gewoon doordat je de kracht van de natuur hebt. De kracht van de stilte. Het feit dat we helemaal zijn afgesloten van de bewoonde wereld. Dat is magic.


Ja, dat is unpluggen, sowieso, al op zich, hé.


Ja, wat ginder gebeurt, dat krijg ik op kantoor niet voor elkaar.


Dat is eigenlijk wat ik daar wil mee zeggen. En eigenlijk, wat je...

En dat is belangrijk voor zo meteen in de rest van het verhaal, wat je eigenlijk verkoopt, misschien vat ik het verkeerd samen en moet je me zeker verbeteren, is een stuk persoonlijke transformatie.


Ja.


Tijdens dat traject.


Absoluut. En dat is ook heel moeilijk om te verkopen. Want wat is die transformatie achteraf dan? Ja, dat is moeilijk om zelf uit te leggen. Je staat dat dan, bij wijze van spreken, ook te pitchen of zo. Maar dat is zo een intense ervaring en daar kunnen we dadelijk misschien even op in gaan, dat ik het ook heel belangrijk vind om ex-deelnemers te betrekken in mijn sales-proces, als het ware. Als een soort persoonlijke getuigenis, daarin.

 

De reden dat ik het interessant vond om jou daarover uit te nodigen, om hierover te komen vertellen, is omdat het een schoolvoorbeeld is van hoe een evenement eigenlijk altijd zou moeten werken. En daar zitten een aantal triggers in. Maar opnieuw, voor we daar naartoe gaan, misschien eerst: hoe pakte je dat vroeger aan? Als je dit concept ging verkopen, hoe deed je dat?


Ja, dat moet inderdaad verkocht worden, anders loop ik daar helemaal alleen met mijn rugzak. Ook leuk, maar anders...


Dat is heel transformerend.


Ik heb het meermaals gedaan, trouwens. Maar vroeger deed ik dat vrij klassiek op social media: paid advertising. Dan geef je heel veel budget uit, om heel veel mensen te bereiken, in de hoop dat er enkele dan toch een persoonlijk gesprek met je aanvragen. Om daar één op één even over te sparren. Van: is dit programma iets voor mij? Dat was budgetintensief. Weinig doelgericht. Liep op zich wel maar nog niet zoals het vandaag loopt. Later ben ik dan meer webinars gaan doen. Ook weer met paid advertising. Mensen in dat webinar krijgen, in de hoop dat ze dan één op één gesprekken doen of zo. Dus dat vroeg eigenlijk heel veel van mijn agenda. Van mij persoonlijk ook. Want vaak gingen de weekends en de vakantieperiodes eraan om dat allemaal tussendoor te doen, zeg maar. Was ik maanden mee bezig. En dat was veel te intensief. Punt. Ik kan het niet anders zeggen.


Resultaten oké, hoor ik. Maar ook niet...


Oké, ik kreeg de dingen gevuld. Je moet natuurlijk de dingen ook opbouwen. Ik heb vandaag...

Dit jaar gaan we voor de twee- of drieëntwintigste keer naar ginder. Maar je moet dat opbouwen en dat kost wat moeite. Maar in het begin: het kost echt moeite om acht man bij elkaar te krijgen. We vertrokken ook met groepen van vijf of zes of zeven, terwijl we vandaag, daar kunnen we dadelijk even op ingaan, op één avond gewoon alles uitverkopen.


Die switch die je op een gegeven moment gemaakt hebt, hé... We zijn al even aan het teasen naar eventform. Dat is puur gekomen vanuit het feit van; ja, dat tijdsgebrek, dat budget intensieve.


Ja, dat was een stukje. En tegelijk wil je natuurlijk ook succesvol zijn en je winkel verkopen. Dat wil, denk ik, iedereen die onderneemt op één of andere manier. En ik ben vooral getriggerd door... Ik leer heel graag van de beste in de wereld. Ik zeg altijd: it goes faster with the master. Ga die maar opzoeken. En toevallig kwam ik achter een Amerikaanse marketeer: Jeff Walker. Die een product launch formula had bedacht. Ik ben die gaan bestuderen. En ik zag in zijn marketing concept alle psychologische triggers terugkomen, die ik zelf als coach ook vaak gebruik. Die we al kennen omdat me dat heel hard boeit. En ik dacht: dit is gewoon magic. Dit gaan we proberen. Dit kan gewoon niet foutlopen. En het loopt ook niet fout.


Wel, want dat is altijd het grappige: als je vaak de Amerikaanse goeroes hoort, dan denk je: ja het zal wel.


Het zal wel, ja.

Ja, het is proven technology, weet je? Je kan al die dingen zelf gaan uitzoeken en proefondervindelijk proberen. Maar dan ben je jaren bezig. En dan doe je wat meer van dit en wat minder. Dan werkt dat weer niet en dan heb je nog iemand anders nodig. Terwijl, die roepen wel: mijn formule werkt. Maar het is ook gewoon een formule. En als je die rigoureus volgt, success lives close, weet je wel. Ja, gewoon die stappen volgen. Dan merk je ook dat dat begint te werken. En sommige dingen zijn zeer...

Lijken heel tegennatuurlijk. Ik zal een voorbeeld geven. Daar kunnen we dadelijk wel op in gaan.

Richting het event, verkoopsavond zeg maar, want dat is het dan uiteindelijk, ik had de pagina waar mensen op kunnen inschrijven, offline gehouden tot die avond. En mijn vrouw werd er een beetje knettergek van. Die zei: ik ken mensen die geïnteresseerd zijn maar die kunnen zich niet inschrijven als ze vandaag op de website komen. Ik zei: wacht maar even. Dat komt wel.


Dat is inderdaad, als je binnen de evenementensector kijkt, wat typisch gebeurt is: zo snel mogelijk op z'n minst een registratie of voorregistratie. Soms is de ticketverkoop niet altijd open. Maar toch iets.


Dat is wel een belangrijk verschil, wat je zegt. Voorregistratie, want daar werk ik ook mee. Dus als mensen nu op de website komen...

Voor deze zomer zijn we helemaal uitverkocht.

Voor het jaar nadien gaat dat ook maar één avond, dat event zeg maar...

In november doen we dat. Waarop we alle programma's uitverkopen voor de zomer daarop. En als mensen vandaag op de website komen, komen ze wel op een heel eenvoudige landingspagina. Alle andere pagina's staan offline. En daar staat zoiets als: goed, hier is niets te zoeken, behalve dan dat we ergens in november een avond en je kan je voorregistreren voor die avond.


Dat je al wat gegevens achterlaat, zodat jij op dat moment een uitnodiging kan sturen.


En dat je ook een relatie kan beginnen bouwen met de mensen. Want mensen zijn nieuwsgierig.

Ze willen...

Ze komen al iets zoeken maar er is niets te vinden, dus hebben ze wel zoiets van: ik heb honger. Maar ze moeten eerst iets geven, zijnde een mailadres. Zodat je contact kan bouwen of zo.


Ja, oké. Maar laat ons even terug uitzoomen. En eens naar die hele journey gaan kijken, van: hoe pak jij dat dan aan?


Ja, dat is inderdaad een hele journey want...

Dan begin ik letterlijk met: hoe krijg je mensen überhaupt op zo'n avond hé, Kevin?


Ja, want daar begint het, hé. Het is leuk dat je een mooi evenement organiseert maar er moeten ook mensen zijn.


Ik geloof heel hard: wat je ook onderneemt, je moet op één of andere manier zorgen dat je contact hebt met je doelpubliek. Ofwel ben je heel succesvol via social media. Daar ben ik iets minder succesvol in, denk ik. Ik ben heel goed in, letterlijk: money is in the list. Bijhouden van e-maildatabases. Klinkt heel old school maar werkt nog altijd. Dus op één of andere manier, doorheen het jaar, zorg ik dat ik e-mailadressen verzamel, contacten maak. Dat doe ik, bijvoorbeeld, ook door een podcast. Ik breng tweewekelijks een podcast uit, net zoals jij.


Absoluut een tip om te luisteren. Bij STAN.


Mooi. Nu ben ik even de draad kwijt, want ik wou ook daar al reclame voor maken.

Maar dus podcasts. Af en toe posts ook. En door content te brengen, doorheen het jaar, hier en daar maar zelfs niet zo vaak.  Ik denk een viertal master classes noemt dat dan. En dan geef ik levensinspiratiewijsheid. Zaken rond doelen bereiken of succesvol zijn of noem maar op. Mensen kunnen daarop inschrijven. Soms komen er 60, soms 200 mensen op zo'n avond. Ja, maar heb ik op moment 200 nieuwe mailadressen, Ik geef free content. Ik bouw een relatie. En mensen leren mij ook kennen. Want zo'n programma als Into the Wild, dat is niet goedkoop. Dat is heel intensief. Mensen moeten daar ook tijd voor maken. We gaan ook al vroeger op pad, als het ware. Ik neem de mensen al mee doorheen het jaar, zeg maar.

Ik kan niet op de straat lopen en tegen iemand zeggen: ga je nu mee? Ja, dat lukt ook niet als je levenspartner zoekt.


Nee, dat is waar.

Maar door de content die je brengt, en dat kan ik nu vanuit een eigen ervaring vertellen, omdat ik ook de podcast luister....

Je zet jezelf ook al wel als een expert in de markt.


Ja. Waardoor mensen sowieso al wel hebben van: oké, als ik zo'n traject aanga, als ik dat dan overweeg, dan is Ben wel iemand waar ik dat vertrouwen in heb om dat mee te doen. En vertrouwen is daar een heel belangrijk aspect in. Als je op één of andere manier wilt verkopen, of je het nu als een event verpakt, of wat dan ook, als mensen jou niet vertrouwen, ja, dan gaan ze niet van jou kopen. Het beste product hebben of het beste programma of de beste dienst, ik geloof dat vertrouwen echt sleutel is in menselijke interacties. En dat bouw je door contact te hebben.


Ik heb ooit in een boek gelezen, ik vond het heel fascinerend, een boek van Jack Enfield. Die man zei: de meeste sales mensen haken af na drie pogingen. Als in: goh, de prospect is toch niet geïnteresseerd. En hij zei: je hebt minstens zeven contacten nodig. It's just a matter of numbers. Gewoon genoeg contact hebben. En contact kan ook één richting zijn. Ik mail jou iets. Ik doe een master class en jij ziet mij.


Je post iets op LinkedIn.


Ik post iets op LinkedIn. Ik maak een podcast en jij luistert. Dat zijn allemaal contactmomenten waarin je mij leert kennen. En waarin vertrouwen groeit.


Oké, je hebt, laat me heel oneerbiedig zeggen, je doelgroep gemasseerd. Een heel jaar lang. Dat evenement komt dichterbij. Wat is dan de volgende stap?


Dan doen we eigenlijk niet zo heel veel, buiten communiceren over het event. Dan zeggen we heel duidelijk van: kijk, Into the Wild, volgende zomer, staat in de steigers. Als je interesse hebt, dan vinden we het heel belangrijk, dat wij dat hele programma, helemaal in detail kunnen uitleggen. Ik wil ook niet dat mensen zomaar kunnen inschrijven. Ik wil dat ze heel goed weten: waarvoor schrijf ik precies in? En dan communiceren we én via mail én via social media. Meermaals. Dat is trouwens ook een belangrijke. Dat je niet één keer moet mailen maar meermaals, zowel op social media als e-mail.


Zijn we daar te bescheiden in?


Ja, absoluut.

Maar, nog even, dan zeg ik gewoon: die avond doen we alles uit de doeken en die avond kan je ook inschrijven. En daar misschien straks nog iets over. Ja, we zijn er absoluut te bescheiden in. Ik zie zoveel jonge ondernemers altijd worstelen met: ja, maar ik heb iets gepost op Facebook of op Instagram. En er gebeurt niks. En ik heb zelfs twee keer gepost. Ja, wij posten het hele jaar door. Ik heb daar een heel goede marketing dame voor. Ik merk...

Ik had vorige week nog iemand aan de lijn. Die zei: ja, Ben, ik weet niet hoe het komt maar ik heb jouw mail ineens opgepikt. Maar ik heb er precies zes andere gemist. Ik zei: ja, dat klopt, je hebt er zeven andere gemist. Dat is op zich grappig. We worden overspoeld door informatie. Daardoor gaan we, langs mijn kant, nog meer communiceren. Een beetje onlogisch, misschien, maar het werkt op zich wel. En zeker via social media: het is niet omdat je iets post, dat iedereen in jouw netwerk, of zelfs buiten dat netwerk, dat ook te zien krijgt. Dat is een klein fragment, zeg maar.

 

Maar dan komt...

Oké, je hebt over dat evenement gecommuniceerd. Dat begint eraan te komen. Maar zoals je daarstraks al liet vallen: op dat moment kan je nog niet inschrijven.


Nee, dus dan kunnen mensen wel registreren voor het event. Niet voor het programma, voor alle duidelijkheid. Ik communiceer heel duidelijk van: je bent welkom op het event. En eigenlijk, laten we het plat uitdrukken, dat is gewoon een sales event. Een avond waar ik sta te verkopen. Ik kan 32 mensen meenemen in de zomer. En op zo'n avond komen er dan...

De laatste keer waren er, bijvoorbeeld, vijftig kandidaten. Ik communiceer op voorhand ook: ik doe alles uit de doeken en je kan die avond inschrijven. En dat is ook een heel belangrijk aspect, om...


Je maakt er een event van met allerlei parameters die belangrijk zijn. Maar dat is echt die avond, live, nadat ik mijn praatje heb gedaan, komt er op groot scherm een QR-code. Die kunnen mensen scannen en kunnen ze zich meteen inschrijven.


Ter plekke.


Ter plekke, ja. En die pagina staat ook niet beschikbaar voor we het hele verhaal hebben gedaan. En dan zijn er veel psychologische triggers, die beginnen te werken. Je hebt dat idee van: oké, dat is een bepaalde community. Mensen voelen wel snel...

Want ze komen binnen, ze krijgen eerst een borrel. Ze worden heel goed ontvangen. En de mensen beginnen met elkaar te praten. Zoiets van: hé, dat is tof. En: jij hebt ook interesse. En: wat houdt jou bezig? Mensen merken ook wel van: we are like-minded people. Mensen die iets met elkaar delen.


Ik wou het net zeggen. De groepen waar jij mee op pad trekt, zijn typisch ook mensen die, hoe moet ik dat zeggen, die open staan voor dit soort tocht.


Absoluut. Anders mogen ze niet mee.


Anderzijds ook daar de middelen voor hebben. Dat is nu ook eenmaal een gegeven. Waardoor je een redelijk homogene doelgroep krijgt en dat aspect toch ook wel begint te spelen.


Ja, absoluut. En het zijn vaak mensen die succesvol zijn in wat ze ondernemen. Business loopt wel of hun loopbaan. Gezin wordt groot. Hypotheek geraakt wel afbetaald. Maar dan komt zo ook die periode, vaak ergens 35-40 jaar, dat je je begint af te vragen: goed, al die dingen lukken wel, En wat nu, wat ga ik nog doen met de tijd die mij nog rest? En dat is een heel belangrijke levensvraag. Daar zoomen we ook heel hard op in. Maar dat hebben ze wel allemaal gemeenschappelijk. Ieder met zijn andere accenten, zeg maar. Maar dus, dat, samen, maakt een bepaalde energie. Mensen komen binnen. En mensen voelen al: hé, het zijn allemaal leuke mensen.


Hier wil ik wel mee op pad.


Ja, hier wil ik wel mee op pad. En dan, tijdens die avond, spelen een aantal aspecten. Ik nodig ook altijd heel wat ex-deelnemers uit. Tenminste, ik nodig ze allemaal uit maar er komen er best wel wat. Die ook getuigen in mijn plaats. Je hebt zoiets als de psychologische trigger van sociale bewijskracht. Jij kan jouw winkel verkopen of ik de mijne. En dan denken we allebei: ja goed...

 

Wij van WC-eend...


Je staat jouw product te verkopen. Het zal wel. Maar als klanten in jouw plaats enthousiast staan te...

Verkopen is een verkeerd woord, vind ik. Getuigen wat de transformatie was. Wat het voor hen heeft opgebracht, noem maar op. En meteen: en waar kan ik precies inschrijven?


Speelt ook die druk van: je zit er met 50 of met meerdere? Want de vorige deelnemers zitten er ook bij. Ik neem aan dat ook niet iedereen weet wie wie is.


Ik vraag wel: de ex-deelnemers mogen even rechtstaan. Want je kan straks al die mensen aanspreken en al je vragen kwijt. Maar zeg maar je vraag.


Maar de druk van: wij zitten hier met meer mensen dan er plaats is.


Ja, dat speelt wel een beetje mee. Er zijn ook mensen die geïnteresseerd zijn maar die toch denken: ja, het is niet voor mij of het is nog niet voor volgend jaar. Ik ga het jaar nadien wel kijken of zo. Of het past gewoon niet in mijn agenda of wat dan ook. Maar die druk is er wel. En letterlijk: dat speelt ook, hé. Het aspect schaarste. We merken dat allemaal als we op Booking.com of zo zitten te kijken. Booking.com is daar heel sterk in. Als je daar, ik zeg maar, een hotelkamer zoekt, dan komen er allerlei pop-upjes van: drie mensen zijn nog naar dit hotel aan het kijken. En: vandaag is het al zeven keer geboekt.


Nu goed, ze zijn er een paar keer voor op de vingers getikt, hé.


Is dat zo? Dan moet ik missschien zelf ook daar eens naar kijken. Dat wist ik trouwens niet. Maar wel interessant. Want het werkt, zelfs als je de hele psychologie daarachter kent. En je denkt van: allemaal flauwekul. Toch doet dat altijd iets met jou. Ik denk dat er een bepaald soort gejaagdheid komt en dat je al naar je vrouw roept van: ja, we moeten nu wel beslissen. Dus ja, dat speelt een stukje mee. Ik wil daar ook niet helemaal misbruik van maken. Want ik wil dat mensen heel bewust kiezen: ik wil hier bij zijn, ook. Ik hoef geen mensen die onder druk inschrijven.

Ik doe trouwens, eens mensen zijn ingeschreven, dan hebben we nog niet de formele go dat ze echt mogen meegaan. Dan doe ik met iedereen, achteraf, een een-op-een intake gesprek.


En waarom doe je dat?


Om te kijken van: zijn onze verwachtingen in twee richtingen juist? Juist als in: matchen. En ook: wat is jouw persoonlijke behoefte? Want tijdens dat event, tijdens die avond, sta ik vooral te vertellen. Maar ik heb natuurlijk niet al die kandidaten gehoord. Ik wil heel duidelijk begrijpen: waarom gaan ze mee, past dat ook? En dan checken we eigenlijk ook nog even af van: goed, klopt dat hier wel of niet?


Maar dan ben je eigenlijk al aan het succes van de trip aan het werken maar ook aan het ambassadeurschap voor volgende editie.


Natuurlijk, ja.

 

Want iemand die tevreden terugkomt, die gaat ook heel graag op het volgende evenement komen, hé.


Waar ik zelf naar streef, want je zegt een tevreden klant...

Ik geloof hard in: als je levert wat een klant verwacht, dan heb je een tevreden klant. Maar als je nog meer levert dan een klant verwacht, dan heb je een ambassadeur. En daar streven we echt naar. In het hele traject. Vanaf die avond al. Alle tussenstapjes. We nemen mensen echt mee. Er zijn heel wat tussenin-sessies die we nog doen. Dat gaat misschien iets te ver voor vandaag maar ik wil echt dat mensen zoiets hebben...

Hoe noemen ze dat weer? Underpromise, overdeliver, zoiets. En dan heb je vanzelf ambassadeurs. En ja, ik hoop dat die dan volgend jaar ook op dat sales event komen, zeg maar.


Maar je bent het dan ook echt als een...

Ja, je hebt het al een paar keer gezegd. Je bent het dan echt als een evenement gaan zien.


Ja.

Ja en dat is voor mij iets heel krachtig. Het feit dat die mensen samen zijn. Dat je die avond organiseert. Dat er een bepaalde sfeer hangt. Dat je ook die ambassadeurs hebt, die daar staan. En we oefenen niks in. Ik vraag twee-drie mensen: wil jij even een getuigenis komen doen? Die komen bij mij op het podium zitten en dan interview ik die. Vragen op voorhand hebben ze niet. Maar ik heb de laatste keer zelfs aan andere mensen, ex-deelnemers in de zaal, onverwacht vragen gesteld. Gewoon gezegd van: kan jij eens even rechtstaan? Ik heb voor jou ook drie vragen. Overvalt die mensen wel. Maar tegelijk is dat ook heel authentiek. En de mensen krijgen ook eerlijke antwoorden.


Ja, want dat merk je als publiek ook wel, dat het niet ingestudeerd is, hé. Het ergste wat je kan hebben is iemand die op het podium een verhaaltje komt vertellen.


Nee en dat wil ik echt niet. Ik wil echt eerlijke, authentieke verhalen. Ik wil ook...

Het gaat mij niet om succesvol te zijn in de verkoop. Maar vooral om, ja, dat mensen zoiets hebben van: ik schrijf voor het juiste in en dit klopt voor mij. En wie kan dat beter vertellen dan die mensen die al zijn meegeweest, weet je?


Nu, jij hebt een ongelooflijk knap product. Dat ook tot de verbeelding spreekt.

Ja, nee, dat spreekt toch tot de verbeelding. Als je deze foto's ziet. Als je de verhalen hoort en ik heb van jou natuurlijk al een aantal verhalen gehoord van hoe zo'n tocht eraan toe gaat. Dan denk ik of zou ik kunnen denken van: ja, makes sense maar whatever jij doet is een succes in verkoop, omdat het concept zo goed is.

Heb jij toch het idee dat het model dat je daar gebruikt, dat dat voor een breed scala aan producten of diensten bruikbaar is? En deze approach?


Dat denk ik wel. Ik heb er zelf geen ervaring mee, natuurlijk hé. Maar die formule, zeg maar, die product launch formula, er zijn trouwens nog van die gelijkaardige dingen van Amerikaanse toppers, ik ben dat gaan bestuderen en alle voorbeelden komen ook in meerdere domeinen. Het echte idee van lanceren als een event is daar een belangrijk aspect van. Die mental triggers als schaarste, die autoriteit van iemand die daar staat uit te leggen, het stukje wederkerigheid erin, noem maar op, ja, ik denk dat dat op elk ding van toepassing is. Het is ook het durven en erin geloven en die dingen ook durven doen die vreemd lijken. Zoals: mensen, bijvoorbeeld, kunnen nog niet inschrijven. Ja, toch, maar, oké goed. Dit programma schijnt te werken. Ga het eens toepassen en zie maar wat het brengt. Daarin ook durven vertrouwen. Ik denk dat je dat op alles kan toepassen, echt waar.

 

Ja, mensen die daar meer over willen weten. Is dat een bepaald boek? Een programma dat je online aankocht?


Laat ons zeggen: ik doe heel dingen in training en persoonlijke ontwikkeling maar dat dan niet. Dat stukje marketing. PLF, zoals het noemt, van Jeff Walker: Product Launch Formula. Absoluut de moeite om te bestuderen. Als je die man Googelt, dan kom je vanzelf op zijn pagina. Daar: je wordt meteen in zijn methode ook meegenomen. Want je gaat naar jeffwalker.com of productlaunchformula.com. En je ziet niks buiten, goed, ik zeg maar wat: in mei starten we terug een heel opleidingstraject. En dan kan je alleen maar je naam achterlaten. En dan ben je vertrokken. En ervaar je ook zelf hoe het is.


De grap is goed doen.


Ja, de grap is: ik wou heel graag dat programma volgen. Omdat ik het boek had gelezen. En je gaat mee in dat traject. En je zit eigenlijk te wachten: waar kan ik nu inschrijven? Dat duurt dan best drie-vier-vijf maanden lang. Dus jouw honger wordt steeds groter. Wordt ook steeds gevoed. En op het moment dat bij hem de sales openging, weet je wel? Open cart: dat is het karretje, je kan nu beginnen winkelen. Ik dacht echt: en nu ga ik een flinke, vette cheque moeten uitschrijven. En ik had verwacht dat ik drie keer meer moest betalen.


Dat je eigenlijk mentaal al voorbereid was op dit gaat zo...


Ja, dat vond ik er zo mooi aan. Ik dacht, ik zal gewoon de bedragen noemen. Ik denk dat die opleiding me euro 3.000 heeft gekost. Dat weet ik niet meer zeker maar ik ging ervan uit dat ik euro 10.000 zou betalen. En dan komt er zoiets...


Set expectations.


En dan zeg je: oh, is het dat maar? En onmiddellijk. Ik denk dat ik één van de eerste inschrijvingen van dat jaar was, of zo. En die man doet het met duizend mensen tegelijk, hé. Elke keer opnieuw.

En nogmaals, hé: het is een mooie mix van psychologie, van marketing en het zo goed ik elkaar geblend. Ik dacht: dit kan, vanuit mijn vak, mijn psychologische interesse, dit kan gewoon niet fout gaan.


Ja, misschien ook voor heel wat...

We hebben natuurlijk opdrachtgevers van evenementen die kijken. Maar ook heel wat organisatiebureaus of event-bureaus. Misschien ook voor hen interessant om die methodologie ook voor hun klanten toe te kunnen gaan passen.


Kijk, het zit, bijvoorbeeld, ook in andere grote events. Het hele verhaal van Tomorrowland. Als je kaartjes wilt kopen, ook daar, die schaarste speelt. Het feit dat je op een dag kan beginnen inschrijven.


De wachtrij.


De wachtrij. Ik bedoel: die dingen werken. En dat is allemaal pure psychologie. We denken dat we heel rationele wezens zijn. Die rationeel beslissingen nemen. Maar eigenlijk is dat helemaal niet zo. En als je dat er allemaal in verwerkt, it's just magic.


Ben, ik vond het ontzettend boeiend om eens het verhaal van een ondernemer te horen, die eigenlijk evenementen, iets waar onze community elke dag mee bezig is, op een toch wel andere manier heeft ingezet dan zoals het heel vaak klassiek gebeurt. Dus dank je wel voor je komst naar de studio.


Fijn dat ik hier mocht zijn.


En u, beste kijker, bedankt voor het kijken en alweer tot volgende week.

Advertenties