Trendwatching: Trends voor Evenementen in 2023

Het begint een traditie te worden. Elk jaar bespreekt Kevin met trendwatcher Tom Palmaerts de toekomst voor events. Dit jaar hebben ze het over kweekvlees, vliegende auto's en vrijheid van meningsuiting.

|bekijk origineel
Reageer op deze tv aflevering

Heb je al een account op eventplanner.be? Meld je aan
Heb je nog geen account? Schrijf je comment hieronder:

Ook beschikbaar als podcast:

Ook via podcast:

Listen on Google PodcastsListen on Apple PodcastsListen on Shopify

Transcript

Hoi Tom, welkom terug in de studio.


Bedankt Kevin.


Een van mijn favoriete onderwerpen van het jaar: we gaan trendwatchen, of is dat geen werkwoord?

Ik weet het niet.


Naar trendwatch. Ik trendwatch. Jij trendwatcher.


Maar je bent een trendwatcher en je hebt ons weer vier zeer interessante trends gebracht die je aan de horizon ziet.

De eerste waarmee we beginnen is alt-tech.


Ja.


Maar ik denk dat je eerst moet uitleggen: wat is dat in vredesnaam?


Alt-tech zijn nieuwe social media platformen waar ruimte is voor communicatie. Waar niet wordt geannuleerd. Het is dus echt de vrijheid van meningsuiting.


Helemaal geen moderatie.


Helemaal geen moderatie.

De reden waarom dit begint te gebeuren, is dat sociale mediaplatforms, zoals Twitter, zoals Facebook, YouTube en zelfs Pinterest, sommige accounts moeten gaan verbieden. Want er zijn mensen die...

Natuurlijk kennen jullie allemaal Trump.


Ja, hij is eruit geschopt.


En ik denk dat dat een van de...

Ik weet dat in die tijd de CEO van Twitter, Jack Dorsey, een echt geweldige kerel, een visie had dat de vrijheid van meningsuiting echt belangrijk is. En dat zat echt in het DNA van Twitter. En ik denk dat dat ook een van de redenen is dat hij erg actief is in Bitcoin en Blockchain. Maar toen was daar Trump. En dus moest hij plotseling iemand verlaten. En ik denk dat de meesten van ons wel begrijpen waarom hij dit deed. Maar ze lieten hem natuurlijk niet voor een uurtje of een dag in de steek. Maar gewoon voor het leven. En dat is een beetje raar, want dan is er een sociaal netwerk, een sociaal platform, dat kan beslissen wie een stem heeft en wie niet.


Ja, in het geval van Trump is dat misschien duidelijk. Of je bent er tegen, dat kan ook. Maar als het om normale mensen gaat, kan het een heel dunne lijn zijn.


Ja, het kan een heel dunne lijn zijn. En ik hou van het idee dat de CEO van Spotify ooit zei. Dat stemmen opheffen is een heel hellend vlak. Want waar begin je en waar eindig je? En ik denk dat niet alle mensen, maar velen van ons, begrijpen waarom je dit met Trump doet. Maar als je bijvoorbeeld op Pinterest een foto uploadt die mogelijk een andere visie heeft op duurzaamheid en klimaatverandering dan Pinterest gebruikt, dan kun je worden geschrapt. Nu is de vraag: wat voor soort foto's zijn dat? En wanneer informeer je verkeerd? Wanneer plaats je verkeerde informatie? Iets creëren, iets veranderen, chaos creëren? Of wanneer ben je gewoon de clown? De persoon die is als: weet je wat? Maar misschien is dit een kans. Of: weet je, ik denk daar anders over. Dus ik denk dat het inderdaad een heel hellend vlak is. Ik heb...


Mijn zoon had deze zomer wat problemen met TikTok. Omdat het AI-systeem in zijn filmpjes een tepel ontdekte. En het was een paar keer dat het een tepel detecteerde. En blijkbaar is het niet legaal. Dus hij kwam naar me toe van: verdorie, als het nog een keer detecteert, word ik geannuleerd. Dus ik, als ouder, kan niet zeggen wat hij wel of niet kan doen, maar een platform, in dit geval TikTok, gevestigd in Beijing, met Chinese DNA-cultuur, beslist wat mijn zoon wel of niet kan doen. Dragen of niet dragen. Zeg of zeg niet. En het is hetzelfde met Twitter of Pinterest enzovoort.


Ja en is het een mens die beslist of is het gewoon een algoritme? Wat het nog uitdagender maakt.

Maar de reden waarom we het hier over hebben: dit is een trend die gaande is. En vooral ook, nu Elon Musk Twitter enzovoort overneemt, is het een zeer actueel onderwerp.

Maar waar zie je de link met de evenementenbranche?


Nou, eerst voor de Elon Musk. Elon Musk wil dit kopen omdat hij een absolute evangelist van de vrijheid van meningsuiting is. Dus hij wil echt deze vrijheid van meningsuiting hebben. Kanye West is nu verbannen van Twitter.


O, hij ook?


Ja, hij ook. En hij, ook...

Hij gaat Twitter niet kopen, maar hij gaat Parler kopen. En Parler is een voorbeeld van een Alt-Tech-beweging. Je hebt Rumble, je hebt Parler. Al die nieuwe sociale medianetwerken die gratis te gebruiken zijn. Waar geen annuleringen plaatsvinden. En dat is niet oké. Want als je naar dat soort netwerken gaat, is de vrijheid om je uit te spreken slechts een hoop zinnen en een hoop seksisme. Enzovoort. Het is niet oke. Dan zie je dat je een soort van matiging nodig hebt om een veilige ruimte te geven. Zodat mensen zich open kunnen stellen en vrijuit kunnen spreken. Dus je hebt dit soort moderatie nodig en ik denk dat dit tegenwoordig voor sociale media-netwerken is.

Maar ook het evenement is een ruimte waar mensen kunnen denken en zich kunnen uitspreken. Je hebt keynote-sprekers. En je hebt bedrijven die een bepaald statement willen maken.

Wat ga je doen als evenementenorganisator? Kies je voor vrijheid van meningsuiting zonder mate? Dan heb je de Parler en al die nieuwe soorten sociale netwerken die opduiken als reactie op de manier waarop Twitter evolueert. Of wil je Twitter en Facebook zijn die echt modereren en echt desinformatie bestrijden. Of gewoon slechte ideeën die er zijn. Of probeer je het te matigen? Zoals: begrijp alsjeblieft wat er gebeurt. Creëer veilige ruimtes voor iedereen. Zodat mensen zich kunnen uitspreken. Vrijuit spreken.

Ja, het is een heel moeilijke balans. Want aan de ene kant is vrijheid van meningsuiting erg belangrijk. Aan de andere kant is het verspreiden van desinformatie enzovoort ook erg gevaarlijk. Het is dus erg moeilijk.

Je bent een veelgevraagd spreker op evenementen. Heb je ooit een vraag gekregen van een organisator om bepaalde onderwerpen te vermijden of...

Ja, tien jaar geleden tot vijf jaar geleden was het meestal duurzaamheid. Praat alsjeblieft niet over duurzaamheid.

De afgelopen twee tot drie jaar is het meestal: praat niet over moslims en praat niet over blockchain. Dat zijn nu de twee belangrijkste onderwerpen die organisatoren van evenementen soms...

En meestal is het niet omdat ze problemen hebben met die onderwerpen. Het is omdat ze bang zijn voor wat het publiek zal zeggen, voor gevoelens en...


Hoe voel je je als spreker als een organisator je vraagt daar niet over te praten?


Ik probeer ze te overtuigen om het te doen. Dus bijvoorbeeld als je het hebt over diversiteit. Als je kijkt naar de stad Antwerpen, 75% van onze kinderen onder de tien jaar hebben ze een andere afkomst. Als je dat niet begrijpt, heb je binnen tien jaar grote problemen. Niet alleen mensen vinden voor je collega's, je personeel, maar ook je consumenten, je B2B-relaties. Als je wereldwijd opereert, in 2030...

Wat is het nummer? Eén op de drie mensen zal moslim zijn. Als u op een internationaal platform of bedrijf werkt, moet u dit begrijpen en erop voorbereid zijn. Dus ik probeer ze te overtuigen. Weer met blockchain: hetzelfde. Ik weet dat het een mogelijkheid heeft om veel industrieën te ontwrichten. En ik weet dat sommige mensen denken dat ze heel snel veel geld kunnen verdienen. En dat ze daar heel erg in zullen falen. Ik weet dat, maar alleen de stemmen de mond snoeren, zal ons niet helpen. Dus ik denk dat het...

Want het begint echt gevoelig te worden in onze maatschappij. Als evenementenorganisator moet je voorbereid zijn. U moet nadenken over: wat is onze rol? En wat ga je kiezen? En we gaan van enerzijds steeds meer scannen en anderzijds: alles gratis. En ik denk dat beide niet oké zijn. En we hebben een vorm van matiging nodig. Want als mensen tegen je kunnen schreeuwen en kunnen zeggen: ik ga je vermoorden, en: ik zie je, enzovoort enzovoort, dan creëer je geen veilige ruimte. Zodat mensen hun mening kunnen geven en hun geest kunnen bevrijden.


Ik denk niet dat we het antwoord hier gaan vinden. Helaas. Maar het is heel interessant om hierover na te denken. Omdat het de komende jaren steeds belangrijker zal worden, denk ik.


Ja, ik denk van wel. Het is normaal dat mensen vragen gaan stellen. Zoals: hoe kan het dat een bedrijf uit de Verenigde Staten kan beslissen wat we gaan doen en wat we denken? En dat daar een soort tegeneffect op zit. En de evenementenbranche is ook een ruimte waar mensen zich uitspreken. Dus ze zullen deel uitmaken van die discussie.


Ja, op naar de volgende trend. In het laboratorium gekweekt voedsel.


Ja, het is iets dat me twee jaar geleden begon te fascineren.

De eerste keer dat ik kennismaakte met het idee van vlees, in die tijd dat het in laboratoria werd gemaakt, was een paar jaar geleden. En dat was hartstikke duur. En het vlees was echt heel erg klein. Maar nu, vandaag, als u maar een klein stukje koe neemt. Een klein beetje, net als een peperkorrel. Heel klein. En de koe zal niets voelen. Misschien zeggen de koeien: Mooo. Dat is het zo'n beetje.


Ze zal leven.


Ja, ze zal leven. Je neemt een klein stukje van de koe en stopt dat in de bioreactor. En op dit moment, binnen zes weken, hebben we tachtigduizend hamburgers. En dat is krankzinnig. En het is heerlijk. En het is gewoon een natuurlijk element, zoals...

Het is geweldig. Het heeft mogelijkheden Niet nu, maar geef het wat tijd. Als het gelegaliseerd is. Omdat het erg illegaal is. Maar wanneer het begint te legaliseren en wanneer er steeds meer bedrijven zijn die zich hierop gaan richten. Dat we vlees konden eten. Maar we konden ook vis eten. Omdat ze er niet alleen vlees van maken, maar ook vis. Tonijn. Zalm. Zoals vissen die misschien...

Nou, je moet niet meer eten. Tonijn. Maar hier kunnen we vissen maken in laboratoria. Waar wij wonen. In onze steden. De distributie komt dus niet van de andere kant van de wereld. Het is gewoon waar we eigenlijk leven. Misschien zelfs ondergronds. En maak ons vlees en onze vis opnieuw. Maar ook onze kaas en onze melk. Want we kunnen nu al...

Juist van datzelfde element van de koe kunnen we er melk van maken. Dus het heeft veel kansen daar. We zien dat er enorm veel start-ups zijn. Opstand in Californië. Gericht op vis.

In Singapore is het al gelegaliseerd. En dat is normaal, want bijna 90% van het voedsel in Singapore wordt geïmporteerd.


Daar hebben ze het nodig.


Ze hebben het echt nodig.

Vanuit Europees perspectief weet ik niet wanneer het bovenaan onze agenda komt te staan. Op politiek niveau. Omdat het illegaal is. En natuurlijk importeren we niet 90% van ons voedsel. Maar het heeft veel kansen. De koe voelt niets. Dus als je vandaag vegetariër bent en je eet geen vlees omdat je het idee niet leuk vindt dat er koeien worden vermoord. Nou, in dit geval kun je vlees eten en misschien is er een QR-code. Zo kunt u de QR-code scannen en kunt u zien waar uw koe nog rondloopt.


Met een webcam erop.


Of doe je dit vanuit een duurzamer perspectief. We zullen niet zoveel koeien meer nodig hebben. En we kunnen steeds meer werken, alleen met dit kleine stukje vlees. Het heeft dus een enorme mogelijkheid. Wereldwijd. Ook voor Europa. Ook voor België.

En het zal niet de enige oplossing zijn voor ons voedselprobleem. Omdat we een voedselprobleem hebben. Als je erover nadenkt: in 2050 moeten we onze voedselproductie verdubbelen. Dat is onmogelijk. We hebben niet de ruimte om dit te doen. En het is ook niet positief voor ons klimaat. We moeten dus echt oplossingen zoeken. En plantaardig eten is een oplossing. En meer voedsel uit zee is een oplossing. Maar dit is ook een deel van de oplossingen. Vlees van eigen kweek, vis, kaas, melk.


Ja en de evenementenbranche is zich er terdege van bewust dat er iets moet gebeuren aan voedsel, ook om ecologische redenen. En dit kan een van de stukken zijn die eraan komen.


Ja, het is zeker niet het antwoord, maar het is een van de stukken. En als je bijvoorbeeld naar vlees kijkt, kun je er elementen uit halen die misschien slecht voor je zijn. En we kunnen elementen toevoegen die veel beter te gebruiken zijn. Dus, moet je bang zijn?

Omdat ik een vleesliefhebber ben. Ik ben dus echt dol op vlees. Ik eet niet zo veel vlees, maar ik ben echt dol op vlees. Maar ik denk: ik ben ook een wijnliefhebber en geniet van mijn wijn. Maar ik drink niet elke dag wijn. Ik proef wijn. En ik denk dat het voor vlees hetzelfde is. Wij zullen...

Het meeste vlees zal plantaardig zijn of misschien in het laboratorium worden gemaakt. Maar ben je een evenement en wil je een extreme beleving creëren, dan kan je vlees gebruiken, maar dan wordt het proeven. Zoals we verschillende soorten wijn proeven, zullen we verschillende soorten vlees van hoge kwaliteit proeven. En dan zijn je kipnuggets en je curryworst gewoon plant...

Nu zien sommige kipnuggets er al uit alsof ze in een laboratorium zijn gekweekt, maar dat is een andere discussie, denk ik.


Het volgende onderwerp dat op de agenda stond, is audiohealing. Waar gaat dat over?


Ja, audiohealing. Muziek is erg belangrijk voor de evenementenbranche. En ik denk dat de meeste van je toehoorders dat weten. Als je mensen in een vrolijke bui wilt krijgen, speel dan ABBA. Zoals, iedereen houdt van ABBA. Of verhoog de beats wanneer je hart moet stoppen. Je kunt de manier waarop mensen zich voelen beïnvloeden, dankzij muziek. Maar nu is er steeds meer wetenschappelijk onderzoek dat je mensen kunt helpen, met stressverlichting of pijnverlichting, door middel van muziek. Of door geluiden.

En een heel goed voorbeeld is Neurofen. Neurofen is een medisch geneesmiddel. Als u pijn heeft, kunt u...


Als u hoofdpijn heeft, kunt u een Neurofen nemen.


Als u hoofdpijn heeft, kunt u Neurofen gebruiken. En Neurofen heeft nu samen met wetenschappers en muzikanten een playlist gemaakt. Ze zeggen: nou, voordat je je medicijnen inneemt, luister eerst naar onze playlist. Omdat de afspeellijst is gemaakt, ontworpen om u te helpen de pijn te verlichten. En als dat niet werkt, nou, neem dan ons medicijn.


Maar dat is echt fascinerend. We wisten al dat muziek inderdaad een grote impact heeft op emoties en hoe mensen zich voelen. En dat je daarmee kunt spelen om een beleving op te bouwen, bij een evenement. Maar als muziek zo'n impact kan hebben, dat het hoofdpijn kan verlichten...

Als we meer nadenken over de muziek die we spelen, welke impact kunnen we dan hebben op mensen op een conferentie of wat dan ook?


Ja, het is een begin van een nieuwe industrie, denk ik. Het is heel interessant om te volgen.

Bijvoorbeeld: ruimtelijk, meeslepend geluid. Ze experimenteerden nu tijdens Covid. In ziekenhuizen creëerden ze speciale ruimtes. Voor crèchemensen. Dus als ze slechts vijf minuten of tien minuten wilden afkoelen, konden ze naar hun geluiden luisteren. En hun geluiden zijn zo ontworpen dat het je stress en pijn wegneemt.

Dus ik denk dat het veel kansen biedt. Niet alleen voor beats en het oppompen van de hartslag.


Heeft ook effect.


Heeft zeker effect. Maar ook gewoon om tot rust te komen. En om te ontstressen. Of geef mensen de tijd om zich te concentreren. Of om de informatie-overload aan te pakken. En ik denk dat het, misschien...

Nou, dit is een deel van het verhaal. Maar ook het idee van geluid en dat er misschien, na Covid, meer aandacht is voor geluid. Omdat we zoveel thuis zijn geweest. De meesten van ons zijn nog steeds, een groot deel van de dag, thuis. En thuis is het veel stiller. Als je naar een evenementenruimte gaat waar een slechte akoestiek is...

Mensen ergeren zich. En het is niet alleen in evenementenruimtes. Dat zien we in kantoren en in restaurants. En we zien steeds meer dat mensen zich meer bewust zijn van geluid en het lawaai van een stad of het lawaai van een evenement. Dus ik denk dat we voorzichtiger moeten zijn met het soort geluid dat je gebruikt. En gebruik niet alleen de pompende pophits van dit moment. Maar ga ook eens op verkenning in een sona-app of al die nieuwe type bedrijven die echt, vanuit wetenschappelijk perspectief, geluid met welzijn proberen te combineren.


Zeer interessante tendens. De laatste.

Mensen vragen zich misschien af waarom er de hele tijd een vliegende auto op het scherm te zien is. Het heeft een reden. Het is ons laatste onderwerp.


Ja. Het is tegenwoordig niet gemakkelijk om een futuristische trendwatcher te zijn. Omdat de meesten van ons binnen zijn, zoals in...

Ja, gewoon overleven. En we hebben al die enge visioenen over mogelijkheden. Van onze financiële systemen. En oorlog. En de toekomst ziet er niet zo rooskleurig uit. Maar ik denk dat er manieren zijn om weer te gaan dromen. En vliegende auto's is er een van. Als je aan het futurisme denkt. Zoals in het begin: in de jaren 30, 40, 50 en zeker ook in de jaren 60. Mensen droomden van technologie die echt alles zou veranderen. En vliegende auto's hebben er altijd deel van uitgemaakt.


Als kind keek ik naar Back to the Future. Dat was het beeld van de toekomst. Een vliegende auto.


En ik denk dat de toekomst er in het verleden beter uitzag dan vandaag. Zoals: hmm...

Maar ik denk dat er snel vliegende auto's zullen komen. Dus misschien zag de toekomst er in het verleden beter uit. Misschien gaat het vandaag of in de komende maand of jaren veranderen. En dan kunnen we elkaar misschien een beetje omarmen, ik weet dat het moeilijk is vandaag, wat meer positieve dromen richting de toekomst. En vliegende auto's, nou, het is een beetje...


Nou, de technologie is er.


Technologie, het is er al. Het wordt gebruikt. Het wordt getest. Waarschijnlijk tegen 2024, dat is binnen twee jaar, als je in Rome bent, als je in Rome aankomt, kun je een vliegende auto van het vliegveld naar het stadscentrum nemen. Er is maar plek voor twee personen. En geen bagage. U kunt uw bagage dus niet meenemen. Maar dat zijn eerste stappen. Ik weet dat Slovenië nu, later dit jaar, al een vliegende taxi wil lanceren. Ik ken Slowakije, het zal tegen 2026 een taxi voor vier personen lanceren. Er zijn dus bedrijven..

Natuurlijk Dubai en de heli-spaces er bovenop. Dus ik denk, als je een toekomstige evenementenruimte in gedachten hebt...

Niet morgen.


Denk aan een helikopterplatform.


Maar begin na te denken over mobiliteit, dat is...

We zitten al tientallen jaren vast. In onze auto. En de oplossing gaat misschien sneller dan we denken.


Ja, want wat we nu al zien, is dat sommige evenementenruimten autonoom rijdende shuttles gaan gebruiken. Van en naar de parkeerplaats bijvoorbeeld. Dat is een eerste stap.


Ja, ik weet dat je in België bijvoorbeeld Ush hebt. De kleine autonome bus.

Ik denk dat mijn eerste ervaring met zelfrijdende auto's al zes of zeven jaar geleden was, bij Audi. Racete 304 km/u en niemand reed.


Eng.


Dat was eng. Maar dat was echt een geweldige, verbluffende ervaring. Want op dat moment, zeven jaar geleden, dacht ik: oké, wauw, de technologie is er.

Maar ik denk dat de afgelopen zes, zeven jaar de innovatie een beetje is gestopt. Omdat de rest van ons niet klaar was. En, nou ja, als consumenten zijn we daar nog niet klaar voor. We zijn nog niet klaar om in zelfrijdende auto's of zelfrijdende bussen te springen. En zeker geen autonoom vliegende auto's. We hebben onderzoek gedaan met Groep M, ik denk dat het begin vorig jaar was. En we vroegen naar mensen die in hun auto elementen van zelfrijdende auto's hebben. De auto is dus niet autonoom maar kan bijvoorbeeld zelf parkeren. De auto heeft adaptieve cruisecontrol met rijstrookondersteuning. En we vroegen gewoon: wie van jullie gebruikt het? En blijkbaar gebruiken die mensen het gewoon niet. En er zijn verschillende redenen waarom ze het niet gebruiken. Ze parkeren graag zelf. Dat is echt...

En de automaat. Al tientallen jaren zijn sommige landen al overgeschakeld op automatische transmissie. Maar we wilden toch heel graag...


Handmatige versnelling.


Wij rijden graag. Ja! En het is hetzelfde wat je ziet...

Zoals: we vinden het niet leuk dat de robot onze auto parkeert, nee. We willen het zelf doen. En de autonome rijbaanassistentie, adaptieve cruisecontrol, die zetten veel mensen af. Omdat ze het gevoel hebben dat ze uiteindelijk achteruit rijden. De auto geeft altijd ruimte aan de andere auto en dan springen andere auto's er gewoon tussenin.


Klinkt zo bekend.


En dan heb je ineens het gevoel dat je achteruit rijdt. Mensen houden er dus niet van. En dan gaan ze ervan uit dat ze als persoon beter weten hoe ze moeten rijden. Ze kunnen dus gewoon bumper aan bumper rijden. Op de weg. Zoals: rijd 120 - 130 km/u. Precies achter een andere auto. En dan is de vraag: wie weet beter? Jij als individu? Of de technologie die begrijpt dat je wat tijd en ruimte nodig hebt. Remmen. Om geen ongeluk te krijgen. En ik weet dat veel mensen denken dat ze beter zijn. Maar dat betwijfel ik.


Maar zelfs, zoals je zegt, en dat is helemaal waar, dat we er nog niet zijn. Als mensen. Technologie is er, het komt eraan. En als je vandaag, zoals je zegt, een evenementenlocatie bouwt, kun je maar beter over deze dingen gaan nadenken. Of je moet over een paar jaar alles vernieuwen.


Ja, dat hoop ik ook. Omdat ik bijna dagelijks naar evenementen ga. En je staat de hele tijd vast in het verkeer. En we moeten echt goede oplossingen bedenken voor mobiliteit. En sommige mensen bespreken dat autonome auto's niet zo'n goede invloed op onze weg zullen hebben. Ik weet het niet. Ik weet het niet.

Ik denk dat het komt omdat je minder ongelukken zult hebben. Meestal zijn ze slimmer dan wij. Maar het belangrijkste hier is een...

Ga net iets verder dan alleen zelfrijdende auto's of vliegende auto's. Het is het idee dat we misschien weer kunnen gaan dromen. En voor mij is dit ook heel nostalgisch. En dan denk ik ook aan ABBA. Want ABBA is pure nostalgie. Maar nu speelt nostalgie, ABBA, drie keer per dag. In Londen. Drie keer. Ze zijn er niet.


De hologrammen in...


Avatars, ABBA: Abbatars. En het is een geweldige ervaring, echt futuristisch, voor elke generatie. En ik denk dat als je de meeste mensen daar een jaar geleden zou vragen: zou je naar een avatar willen gaan die gaat zingen? Dan zouden ze zeggen: no way. Dat is te futuristisch. Dat is te koud.


Dat is niet echt.


Dat is niet echt. En nu drie keer per dag in Londen. Mensen gaan naar iets dat pure nostalgie is, maar waar ze kunnen lachen, plezier hebben, dromen en dansen. En misschien is dat belangrijker dan alleen de visie van een vliegende auto. Het is gewoon het idee dat de toekomst er misschien beter uitziet. En misschien houdt dat ons vooruit.


Maar ik denk dat dat een interessante of een mooie quote is om de aflevering mee te stoppen, is: om weer te gaan dromen.


Ja, het is niet gemakkelijk vandaag. Maar we moeten dit doen. En als je een aanwijzing wilt hebben, een truc om dit te doen: als we het over de toekomst hebben, praten we meestal in termen van minder. We gaan minder vlees eten. We gaan minder reizen.


Klinkt saai.


Ja, klinkt...

Je volgende cola is minder suiker.

 

Dat is misschien maar goed ook.


Nee, maar wat zit erin? Zoals, het is altijd: minder. En stop met praten over de toekomst als minder. De toekomst wordt gewoon anders.

We gaan niet minder vlees eten. We gaan in het laboratorium gemaakt vlees eten. En misschien plantaardig vlees. En het wordt heerlijk. Waren niet...

Ja, minder auto's. Wie kan het schelen? We gaan één app hebben. We krijgen toegang tot honderden verschillende soorten auto's. En elke dag konden we een ander type auto kiezen.

Het gaat dus niet om minder. Het gaat om anders. En misschien, als je deze manier van denken benadert, en je combineert dit met een beetje ABBA, heb je misschien een positievere kijk op de toekomst.


Oké Tom, heel erg bedankt voor het komen en delen met ons.


Graag gedaan. Graag gedaan.


En jij thuis, bedankt voor het kijken naar onze show. Ik hoop je volgende week te zien.

Advertenties