Start je evenement in de auto met een radioshow

Wat als je de eventervaring van je gasten zou kunnen starten voordat ze op je eventlocatie aankomen? Wat als je mensen zou kunnen betrekken terwijl ze in de auto naar je evenement rijden? Lars Sørensen komt met een oplossing: een pre-event radioshow.

|bekijk origineel
Reageer op deze tv aflevering

Heb je al een account op eventplanner.be? Meld je aan
Heb je nog geen account? Schrijf je comment hieronder:

Ook beschikbaar als podcast:

Ook via podcast:

Listen on Google PodcastsListen on Apple PodcastsListen on Shopify

Transcript

Hallo Lars, welkom in onze studio.


Bedankt. Geweldige studio.


Dank u. Vorige week was ik aan het browsen op LinkedIn en kwam ik een van je berichten tegen. En er stond dat je een radioshow maakte voor mensen die van huis naar hun evenement reisden.


Ja.


Het is zo'n eenvoudig maar toch briljant idee om dit te doen.


Ja bedankt.


Hoe kwam je op dat idee? En waarom?


In de afgelopen twee jaar heb ik een radiostation gemaakt. Zeker voor bedrijven. En evenementen. Hoewel...

Ik weet niet wanneer mensen dit kijken, maar in de afgelopen twee jaar hebben we niet veel fysieke evenementen gehad. Daarom ben ik het radiostation begonnen. One Day Radio. En we hebben al veel shows gedaan. Maar ze waren allemaal zoals in één moment. En dan stemmen mensen af en beginnen te luisteren. En toen we eindelijk weer evenementen konden houden, was ik met een groep vrienden. We werkten samen en het leek ons eigenlijk wel gaaf om ons eigen evenement te organiseren. En dan had ik alle radio-dingen, zoals de mobiele studio. En ik dacht: dit is geweldig om iets te doen en een beetje te experimenteren. En voor dit specifieke evenement...

We noemden het Save the moment. Want toen we het aan het plannen waren hadden we geen idee van de datum waarop het gepland zou kunnen worden. Omdat er nog allemaal restricties waren en zo.


Dus we waren net van plan Save the moment en toen wilden we ervoor zorgen dat iedereen daar op dezelfde toon zou aankomen. We wilden dat mensen zouden afstemmen. Dus toen kwam ik op het idee om de radioshow te starten. Dus stuurden we iedereen een sms met een URL, waar ze de radioshow konden volgen. En toen, net onder de radioshow, werd het een luisterding, je kon gewoon op Afspelen drukken, we hadden een verzoekknop. Dus tijdens de reis leerden mensen elkaar al kennen.

Want ik zou zeggen: nou, deze volgende plaat is aangevraagd door Kevin. En dit is de plaat die hij draaide toen hij zijn vrouw ten huwelijk vroeg. Of zoiets, weet je? Dus we leren meer over elkaar via de muziek. En terwijl we toch bezig waren, gaven we ze ook wat informatie over de show. We wilden echt een wereld creëren die begint wanneer je het huis verlaat. En vooral iets anders dan alleen naar een evenement rijden. En een paar duizend telefoontjes plegen.


Inderdaad. Omdat het tijdverspilling is. Je zit daar in de auto. En in het beste geval doe je wat telefoontjes of iets dergelijks. Maar heb nu al de mogelijkheid om af te stemmen op het evenement, dat vond ik heel slim.


Ja, als je kijkt naar de mogelijkheden voor audio, gewoon in brede zin zelfs...

Ik weet dat podcast door het dak gaat. Het is heel...

In de begintijd van Corona had je deze app: Clubhuis. Alle audio. Dat was toen populair. Hoe dan ook, heb je gehoord wat er is gebeurd?


Nee.


Maar zelfs radio, als je naar de cijfers kijkt. Hier in België luistert 89% van de mensen naar een radiostation. En in Nederland luisteren, denk ik, 7 miljoen mensen naar de radio. En ik dacht ook aan: waarom is dit? En ik denk, vooral als je kijkt naar de laatste jaren, waar we nog meer schermwerkers werden...


Alles is scherm. Zelfs een simpele meeting met je collega's is een video. Dus ik geloof echt dat er een hoge verzadiging is van video, van afbeeldingen. En daarom werken audio en radio zo geweldig.


Er is een prachtig Chinees spreekwoord dat zegt: de tong kan schilderen wat de ogen niet kunnen zien. En dit is precies het ding, weet je? Als je naar je favoriete radioprogramma luistert, misschien 's avonds, en je hebt een geweldige DJ of presentator, die weet hoe je verhalen moet vertellen. Hij kan je in een soort sfeer brengen. En dit is gewoon iets waar je gebruik van kunt maken als je een evenement plant. Door ervoor te kiezen om zelfs iets met audio te doen. Want nu hebben we ervoor gekozen om een radioshow te maken. Maar je zou ook kunnen denken aan...

Een gratis tip, maak er gerust gebruik van. Als je maar een podcast zou willen maken. Met een van je keynote speakers. Je betaalt ze genoeg dus nodig ze ook uit voor een podcast. En stuur dit dan naar mensen om naar te luisteren op weg naar...


Om ervoor te zorgen dat we mensen klaarstomen om in de juiste stemming op het evenement te komen, dat we ze erbij willen hebben. En niet, zoals je ook zei, gewoon uit een telefoontje met hun baas. Hun hoofd zit nog vol: ik moet boodschappen doen. En oh, hier is het evenement.


Ja inderdaad. En ik vind het podcast-idee dat je zojuist hebt gedeeld leuk. Maar voor mij zit de magie in de live-uitzending. Blijkbaar.


Natuurlijk moet je voor de live radio gaan. Eendagsradio. Het is waar. De live-component is vooral waarom, denk ik, we in deze business zitten. We houden van live-evenementen. Hoewel we het met online hebben gedaan en we weten hoe we hybride moeten doen. Maar het live-ding zorgt ervoor dat het werkt. En er gaat niets boven een live vergadering. Zoals dit. Dus ik kan zien hoe je reageert. En dan is radio naar mijn mening het op één na beste ding.

Al zou je het kunnen zien als eenrichtingsverkeer. Het is nog steeds een communicatie van de host of de DJ naar jou. Zeker als je...

Dit is de training die ik als presentator op de radio heb gehad. Van deze radiogoeroe: Bernard Hammelburg. Het is zo oud...


Sorry Bernhard. Maar hij is een legende in de zakenradio. En hij is degene die me leerde dat je radio moet maken alsof je met één persoon praat. Houd dus rekening met iemand. En dit kan de persona zijn van de mensen die je uitnodigt. Maar maak het kleiner. Je weet dat je doelgroep tussen de 35 en 50 is. En komt naar je evenement. Maar bedenk dan: nee, het is Kevin die komt. Het zit gewoon in je hoofd. En zorg ervoor dat alle informatie of de verhalen die je deelt, naar Kevin gaan. En dan gaan ze echt naar je toe. Je voelt in de auto of in de trein: dit gaat over mij.


Als je naar de inhoud kijkt. Je zei al dat het een goed idee is om bijvoorbeeld muziekverzoeken te hebben zodat je mensen kunt introduceren. Dus als je op het evenement komt, weet je eigenlijk al een beetje wie er al is.


Praat je ook over het evenement zelf? De inhoud, wat komt er aan?


Jazeker. Je zult, denk ik, een mix moeten vinden van wat werkt. En hoeveel informatie u wilt verzenden. Want als we praten om mensen in de stemming te brengen, dan zou ik altijd voorzichtig zijn met de hoeveelheid informatie die je deelt aan het begin van een evenement. Dus het zou hetzelfde zijn als je naar een evenement loopt en al deze promoties zou hebben gehad. Van sponsoren of programma. Het is teveel in één keer. Het is gewoon een overbelasting. Dus wij eigenlijk...


In een eerder interview hadden we het erover. Ik denk dat we het een informatie-tsunami noemden of iets dergelijks. Dus ik zou er voorzichtig mee zijn. Maar zeker, ja. Als je deze stemming creëert...


Wat we eigenlijk deden: ik had een paar mensen die een sessie gingen geven, zoals een moderator. Ik heb ze net uitgenodigd om met mij mee te doen. Achter de microfoon. Dus, naast de muziek van Stephanie, zeg ik: nou, als je hier aankomt, ga je Eric ontmoeten. En Eric gaat een van de sessies hosten. Dus laten we Eric ontmoeten. Erik, kijk je er naar uit? Ja, ik kijk ernaar uit je te ontmoeten. Je reist naar mij en ik ga dit en dit doen. En dit en dit ga ik niet vertellen. Je weet wel?


Dus je wilt houden, je wilt een mooie mix hebben tussen het delen van wat informatie, maar ook een beetje plagen. Omdat mensen alleen audio hebben, kun je dit doen.


Weet je, in video moet je veel meer moeite doen als je een soort... Want je ziet wat er gebeurt.


Ja.


Technisch gezien: je zei al dat je een link aanmaakt. Dus ik denk dat het dan een audiostream is, dat doe je dan. Het is geen echte FM-uitzending.


Nee, dat is het enige dat ik altijd moet uitleggen. Zoals ik ook, op mijn website, dit soort afbeeldingen gebruik omdat we...

Het is radio. Maar je kunt niet afstemmen op de FM omdat dit gewoon erg duur is, weet je. Er zijn niet veel FM-frequenties die er zijn. Dus wat we gebruiken is gewoon een broadcast-streamer. Je hebt veel diensten. En wat we meestal doen is: we creëren als een one-pager.


Zoals voor het belastingkantoor in Nederland, we hadden een groot evenement en ze wilden het niet op hun intranet doen. En toen, dus, hebben we zojuist een pagina gemaakt met alle informatie daar. Dus met het keuzerondje. Met de aanvraagknop. Met een fanmail-knop.


Krijg je veel fanmail?


Mensen zijn daar superenthousiast over. En ik denk natuurlijk dat het aan de ene kant iets anders is dan alle Teams-sessies op vrijdagmiddag. Of de Zoom-bingo's. Of wat dan ook. Het is iets anders. Maar ook omdat het wat doet. Omdat het je op een bepaalde manier informeert. Maar het is ook...


U kunt kiezen hoe u de inhoud verteert. Want iedereen heeft een smartphone. U heeft toegang tot onze programma's op de smartphone. Of we sturen je de code en je gebruikt je eigen app of je eigen intranet, wat dan ook. Maar mensen kunnen het meenemen. Dus ik denk dat het dezelfde reden aanspoort waarom podcasts zo populair zijn. Het is: je kunt gewoon via je koptelefoon luisteren of zoiets als je gaat wandelen met de hond. Of je reist gewoon naar je baas. Dit is eigenlijk wat we doen. Maar we gooien er gewoon de saus van het leven overheen. De saus van verhalen vertellen. En we koken het tot dit gerecht dat niet via je mond naar je komt, maar door je oren.


Net voordat we begonnen met filmen, vertelde je me backstage het verhaal van wat er gebeurde op het evenement dat je zelf organiseerde. Daar had je het eerder over. Hoe je die aankomst hebt opgezet en wat er toen gebeurde. Ben je bereid dat ook met het publiek te delen?


Jazeker.


Nou, dit evenement, dit was ons eigen evenement. En dit is een teamprestatie. We noemen onszelf Kuroso. Dit is onze...

En dus waren we aan het plannen en toen was de filosofie die we hadden: we komen allemaal uit een tijdperk, bijna, waarin we allemaal solo waren. We waren op onszelf. En meestal met oren erin, achter een scherm.

 

Inderdaad.


Ja.


We wilden dus het moment markeren dat we zouden overstappen. Van online en solitair naar offline en connected. En dus zeiden we tijdens het radioprogramma: oké, als je aankomt op onze locatie...


We zaten op een mooie locatie. Een van de oude forten in Nederland. Van de nieuwe waterlijn hebben we er veel. Dus, wanneer je bij het fort aankomt, parkeer je daar. De praktische informatie.


Maar één ding is heel belangrijk. Houd je koptelefoon op. Je loopt het terrein op. Het gaat er mysterieus uitzien. En ga naar het vuur. En blijf daar zitten tot verdere instructies. En dan...


Dus mensen... Omdat ze zo laag aankwamen en enige tijd tussen elkaar.


Dus liepen ze dit terrein op. Alleen tegen die oude bakstenen muren zie je vuur. En er zijn mensen daar. Maar het enige dat verschilt van de normale situatie, als je op een evenement zou aankomen, zoek je waarschijnlijk iemand die er een beetje op lijkt. Dit is wat we weten van de fysieke psychologie. Dus ik zou waarschijnlijk naar je toe lopen. Waarom ben je hier? En dan heb je dit gesprek. En meteen beginnen zich groepen te vormen. Dat is goed. Maar we wilden iets anders. Dus we hebben de mensen gewoon gevraagd om in de isoleercel te blijven. We hebben ze op een gegeven moment gevraagd om rond het vuur te gaan zitten.


Dus veertig mensen zaten daar gewoon. Met hun koptelefoon op. En ze zouden niet met elkaar hebben gesproken. En toen markeerden we het moment.


Buiten deed ik de radioshow. Vanuit het fort. En ik had uitzicht op het kampvuur. En toen hadden we...

Ik heb dit bord altijd bij de On Air. Je weet wel?


Dat bord moet je hebben.


Ja, je hebt er zo een nodig. Je hebt een van die tekens nodig of het is geen radio.


Dus ik was nog steeds aan het praten door de microfoon en ik had een mooi audiolandschap op. En toen bracht ik ze gewoon naar dit moment. Twee jaar lang waren we allemaal eenzaam. We waren allemaal online. En dit is het moment dat we weer verbonden en offline zijn. We gaan offline over: drie, twee, één.


En toen moest ik de kabel handmatig aansluiten, zodat het On Air-teken uit was. En toen waren mijn collega's Eric, Kim en Peter daar om...


Ze stonden daar de hele tijd dat mensen de koptelefoon afzetten. En toen was er die opluchting. Want toen waren de mensen...


Ze hadden eigenlijk het gevoel dat ze vanaf die tijd weer contact konden maken. Dus het is echt geregeld...


Het was echt een primeur voor uw evenement. En als je het hebt over event design en experience design, dan denk ik dat dit dingen zijn die je kunnen helpen. Want als je een professionele evenementenplanner bent, weet ik dat de stoelen op de juiste plek zitten. En de lichten zullen geweldig zijn. En je gaat je "broodjes-kroket" klaar hebben. Maar dit zorgt voor de beleving.


Ja.


Ik denk dat het een hoger rendement op de investering oplevert. En het is ook nog eens een lastige. Omdat het moeilijk is om dit aan het eind uit je feedbackformulier te filteren. Maar het is wat we zien in de reacties van mensen. En dat horen we als je met ze praat. Aan het einde. Natuurlijk hadden we op het einde ook nog een open bar. We waren een evenement. En dan de dingen die mensen komen noemen. En een van de dingen die ze erg leuk vonden, was dat het evenement begon op het moment dat ze de deur verlieten. En dat we ze een kans boden om zich klaar te stomen voor het evenement. Wat ga ik vandaag doen? Wie ga ik ontmoeten? Wat wil ik eruit halen? In plaats van gewoon te verschijnen. En dat je vanaf daar moet beginnen met primen.


En ik denk dat veel evenementen prima werken, maar dan gaat de investering een beetje meer van: het zal op locatie zijn. De priming zou moeten beginnen met het uitschakelen van de lichten. En met een coole keynote spreker. Je moet ze voorbereiden vanaf het moment dat ze binnenkomen. En wat we ontdekten met One Day Radio is deze geweldige kans om vooraf te primen.


Inderdaad. En iedereen staat in de file. Het is dus het ideale moment om dat te doen.


Ja.


Lars, heel erg bedankt voor je komst en het delen van deze ideeën met ons publiek.


Het was me een genoegen. Bedankt dat ik hier mocht zijn.


En jij thuis, bedankt voor het kijken naar onze show. Ik hoop je volgende week te zien.

Advertenties