Transcript
Hoe voorkom je dat op een congres de bezoekers niet na de eerste twee sprekers meteen indommelen? Hoe overtuig je een zaal met criticasters? Rob Janssen en Otto Wijnen zijn twee ervaren dagvoorzitters met een plan. Het publiek wakker schudden met energizers.
Dag Rob, Otto. Welkom in de studio, heren.
Dank je, Kevin. Wat leuk, ja.
Ik heb net in de intro aangekondigd. Jullie hebben een plan: energizers. Maar wat is dat precies?
Een plan, een plan, dat is een groot woord.
Dat is een groot woord. Wij doen in energizers.
Maar wat zijn dat?
Oja, dat is wel handig om uit te leggen. Nou ja, je bent recentelijk naar een congres geweest…
Ja.
En de mensen thuis zullen het ook wel kennen. Je hebt spreker, spreker, spreker, spreker, spreker. En op een gegeven moment kan je het niet meer bevatten wat er allemaal gebeurt, je zakt weg…
Je kakt in.
Je gaat je social media status checken.
Je gamet.
Je bent er niet meer bij. Je bent niet meer aan. Je bent niet meer…
Je gaat uit.
... charged. Zoals ze dat zo mooi in het Nederlands zeggen.
Ja, dat herken ik helemaal.
Wat een event planner dan kan doen is een energizers programmeren. Dat kan van alles zijn. Je kan ervoor zorgen dat de dagvoorzitter zelf een goeie humor heeft, de mensen fris kan houden. Een actje heeft of een dingetje heeft. Je kan zorgen voor een cabaretier, een fake speech, social comedia, een quiz-element: er zijn allerlei energizers mogelijk. En het gevolg is…
Goede Sprekers.
... goede sprekers.
Ja, dat is de basis natuurlijk.
Die zijn er te weinig. Dat is te lastig.
Maar het gevolg is dat: de volgende spreker heeft het een stuk makkelijker. Want die heeft een publiek wat op eens weer: Oja! Waar zijn we ook alweer mee bezig? En de borrel is daarna een stuk interactiever, gezelliger, met meer energie…
Want dat is natuurlijk nog altijd op veel congressen het belangrijkste element van de hele dag.
Eigenlijk zou je gewoon...
Gewoon meteen met de borrel starten.
En dan een spreker op het end. Dat zou ook kunnen.
Ja, nee, dat kan.
Om iedereen eruit te krijgen, of…
Ja, precies, ja. Licht aan. Nee, ok, dat is wat teveel van het goeie. De essentie blijft: een energizer kun je gebruiken om je toehoorders weer even aan te krijgen.
Het gekke is: de gedachte komt van een heel mooi idee. Iedereen komt bij elkaar. Mensen moeten vaak in de file staan en tijd vrij maken, etcetera. Tijd is kostbaar, dus we moeten de tijd zo goed mogelijk besteden. Dus we proppen dat moment zo vol mogelijk met key notes en met belangwekkende informatie, wat dat ook zo is. Alleen waar aan voorbij wordt gegaan, is dat geen hond in staat is om dat allemaal op te nemen.
Maar is dan zo'n kort actje wat je er tussen doet - ik neem aan een paar minuten, 10 minuten - is dat dan voldoende om iemand dan weer 50 minuten verder te krijgen?
Nee, het is voldoende om een factuur te sturen. Ja, ook niet onbelangrijk. Nee, natuurlijk is dat niet voldoende, maar het is een van de dingen die je kan doen als organisator. Het is onzin om te zeggen: in 10 minuten regelen dat hele dag leuk wordt. Dan moet je ook aan andere dingen denken, als aan de coaching van de sprekers, aan een andere opzet van de dag. Interactie, noem maar op.
Maar als we het sec hebben over een energizer, bijvoorbeeld een social comedian, want iedereen heeft het natuurlijk over social media, dan is dat een mooi moment om die zaal—Om daar eens contact mee te hebben. Echt contact mee te hebben. Om elkaar eens beet te pakken. Doen we ook he, we pakken mensen beet in de zaal. Ha! Heerlijk.
Eng.
Vinden ze niks. Maar ik vind dat fantastisch, hè.
Als er dan toch maar iemand in de zaal is die het leuk vindt.
Wij. Vaak.
Jullie hebben het heel vaak over humor, waarom is humor zo belangrijk?
Nou, belangrijk, ja...
Tik jij hem in of tik ik hem in?
Kop, kop...
Nou ja, een congres gaat bijna altijd over gedragsverandering. En gedragsverandering is per definitie weerstand. Want we weten hoe het gaat, dus als dat anders moet, is dat niet leuk. Hoe dan ook. Hakken in het zand, noem maar op. Humor creëert-- Of niet zozeer humor, want dat is ook maar de vraag, maar lachen, dus de reactie op humor, creëert dat mensen ontspannen. En probeer maar eens te lachen en je ongemakkelijk te voelen. Lukt niet.
Kijk, kijk.
Of je moet een beetje ongemakkelijk lachen, dat kan natuurlijk ook. Ja, kijk als het gezellig is, dan is het gezellig.
Ik was een poging aan het doen om om je grap te lachen, maar...
Ik heb zulke slechte grappen... Maar dat betekent, en dat voel je waarschijnlijk, dat je dan meteen ontspant. Er gebeurt iets fysieks, en daarmee gaat je weerstand omlaag tegen waar het over gaat. Dus het is ook heel functioneel.
Dus als je een zaal vol criticasters hebt, is dat de truc om…
Nou ja, bijvoorbeeld. Dat kan, dat kan. Ik heb dat wel eens gehad. Dat er een zaal vol zat met mensen die ergens voor moesten gaan van de directie,- dat waren de medewerkers en - dat ik tegen die mensen zei van: "Nou, jullie denken natuurlijk dat ik nu kom vertellen dat het best meevalt, dat is ook zo. Maar dat is natuurlijk helemaal niet zo. Dat weten jullie ook."
En toen dachten ze: Wacht even, dit gaat anders. En die directie zat met kromme tenen. En ik zei: "Sterker nog, het is nog veel erger dan zij zeggen. Nou toen had ik alle aandacht en heb ik er wat grappen over kunnen maken en vervolgens zakte hun weerstand." Dus het werkt wel zo.
Is dat iets wat jullie zelf bedacht hebben, of is dat wetenschappelijk onderbouwd?
Het is wetenschappelijk onderbouwd, want er zijn Amerikaanse onderzoeken...
Hoezo 'of’? Ziet het er niet wetenschappelijk uit, ofzo? Ja, dat vind ik nou raar.
Jij iets meer dan ik, vind ik.
Dat is ook weer waar.
Misschien dat ik nog - duidelijk articuleren, het is televisie - dat ik nog mag aanvullen op dit verhaal. Want ik heb namelijk ook het omgekeerde meegemaakt. Als je humor gebruikt as lapmiddel, dan werkt het niet. Ik werd een keer gevraagd voor een situatie, in een evenement. Toen ging het uiteindelijk niet door. En toen ging het uiteindelijk toch door, en toen was er geen tijd meer voor een voorgesprek. En ik hecht daar altijd veel waarde aan. Het was echt heel kort dag, dus dat kon gewoon niet. En ik ga er naar toe, ik kom daar binnen en wat gebeurt daar: er zitten daar allemaal mensen uit de zorg en die kregen het zoveelste slechte nieuws. Ze moesten weer meer avonden - nou ja, afijn, slecht, slecht belabberd, belabberd, belabberd. Goed dames en heren, en dan nu…
En dan mocht jij komen.
... en dan mocht ik komen. Ja, en dan begin je al een beetje van: Oeh, dit is ...
Is dit wel gepast.
Is dit wel gepast? Ja, inderdaad. Dat is de enige keer dat ik halverwege werd onderbroken door iemand die zei: Ja, ik weet dat dit nep is, dit is een fake speech. Ik heb hier geen zin in. Ik kom hier niet mijn vrije avond verspillen om naar deze clown te luisteren. Ik, nou ja, enzovoorts. En gelijk had ze.
En wat doe jij dan op zo'n moment?
Dan geef ik die mevrouw groot gelijk.
Ja.
Want...
Wat gebeurt er, Rob?
Ik denk: Ik doe eens iets anders. Wat mij opvalt is dat jij hier een fantastisch decor hebt. Als we het als een congres bekijken. Het ziet er gelikt uit. De voorwaardes zijn er. Er is moeite aan besteed. Het is helemaal goed.
Dank je wel.
Maar het is ook een beetje voorspelbaar.
Ja.
De format. Het is herkenbaar.
Ja.
En ik dacht: we gooien er eens een banjo in.
Nou.
Doe maar.
Een liedje uit onze show: Social Comedia
Ja, ok
Voor de grap.
Anders toch?
Ja, absoluut.
(song) Miljoenen gezichten. Facebook is hot. Het laat jou blijkbaar koud. Iedereen is mooi en blij, wat is dat fijn. De vuile was hangt niemand online. Maar achter de schermen daar schuilt veel verdriet. Dat interesseert geen hond. Die wereld is hard, voor alles een app. De social media. Die wereld is nep, voor alles een app. Social comedia.
Bravo.
Kijk, dat bedoel ik.
Anders, toch? Anders?
Ja, absoluut. Nee, maar je zegt. Dat is een stukje uit jullie show 'Social Comedia'. Kan je daar iets meer over vertellen?
Dat hebben we net gedaan.
Dat is het verhaal. Eigenlijk is de show niets anders dan dit. Nee, flauwekul
Julie brengen enkel dit nummertje?
Nee, ok.
Nee het is multimediaal
Multimediaal.
Er zit goochelen in. Er zit muziek in. Er zit, ja, over lucht en energie en energizers gesproken
Het is een volwaardige show?
Absoluut.
Of zijn het stukjes die jullie tussen iets brengen?
Nee, nee. Het is een hele show, maar wel modulair opgebouwd… Allemaal dure onzin, je kan er gewoon van alles mee. Het is, kan..
Je hebt opties om meer te vragen van de klant en meer te factureren?
Ja, daar komt het wel op neer
Ja, dat komt goed uit. Maar dat is ook zo. Als je zegt van: Dit is wat ik doe en dat kost het, dan als je zegt: We bouwen het gewoon wat meer op en je past het aan aan de klant: Why not?
Ik heb ooit eens in de evenementensector horen zeggen dat entertainment wordt ondergewaardeerd. Wat vinden jullie daarvan?
Absoluut.
Waarom?
Nou ja, omdat wij daaronder vallen. Nee, maar heel serieus. Als je kijkt naar een topsporter. Die aan de Olympische Spelen meedoet. Die heeft z'n planning en zijn planning is dat ie op een bepaald moment voor de prestatie stopt met trainen, afbouwt en naar ontspanning toegaat. Iemand die een examen moet doen, die de laatste nacht nog doorstudeert, doet het slechter dan degene die zegt: de laatste nacht ga ik uit, ik ga feesten. Of ik ontspan, whatever. Maar ik ben er niet mee bezig. De sporttrainers, die weten: de winst zit in de rust. Je moet je trainingsarbeid doen maar als je geen rust pakt, dan heb je er niks aan. Want dan heb je dat herstel en die groei niet. En dat is hier ook. Als je de lach ziet als het moment waarop de informatie daadwerkelijk binnenkomt, en je haalt dat weg, dan kan je wel zegen: Het kost me te veel om entertainment in te huren. Maar je kunt het je eigenlijk niet permitteren om het niet in te huren.
Ja.
Rj: Nou dat heb ik toch mooi gezegd.
Dat is een mooie sales speech.
RJ: Ja, ik hoorde dat. Ik dacht: goh waar haal ik het vandaan, joh.
Komt dat uit dat hoofd? Komt dat er zomaar uit?
RJ: Dat doe ik normaal nooit.
Zeg, heren, om af te sluiten…
Ja.
… hebben jullie nog een tip voor onze kijkers?
Tuurlijk. Ja, zeg jij het?
Tip?
Tip…daar hebben we het toch over gehad?
Nou, we zouden…Tip?
Tip…nee wacht. Is het goed als we het even mailen als het te binnenschiet?
Ja. Mail het achteraf en dan gaan we daarmee aan de slag. Is goed. Het valt me nu moeilijk om jullie te bedanken want jullie hebben geen tip gegeven. Maar toch, heren, bedankt voor de komst naar de studio
Het spijt ons.
Soms is het zo disapointing, zo’n bijeekomst.
Bedankt voor het kijken en alweer tot volgende week.
Ja, ik weet het wel. Er schiet me wat te binnen!