Transcript
In deze minireeks Etiquette voor eventmanagers leer je alles, wat jij als organisator moet weten, over etiquette. Vandaag zoom ik, met expert Vincent Vermeulen, in op hiërarchie in etiquette.
Dag Vincent, welkom in de studio.
Dank u wel voor de uitnodiging.
We gaan het hebben over etiquette.
Ja.
Maar voor we daar in duiken, in deze minireeks die we erover gaan maken, waar komt dat eigenlijk vandaan?
Etiquette moet, eigenlijk, bekeken worden als een stel regels. Ik hou niet zo van het woord regels, maar meer richtlijnen, voor de omgang met mensen.
Het vergemakkelijkt, een stukje, ons leven.
En vooral: het zorgt ervoor dat wij ons comfortabel voelen in de meeste situaties. Bij een begroeting, bij een ontmoeting, bij netwerkevenementen, noem maar op.
Oorspronkelijk komt het uit de Franse regio, zeg maar, waar de ridders, die terugkwamen van de kruisvaarten, de aanvalsregels, een beetje, omgezet hebben in sociale regels.
En dan, op een dag, die ridders gingen, eigenlijk, naar het hof in Versailles, waar Lodewijk XIV grote evenementen had, maar ook zijn landheren want die ridders waren landheren geworden, uitgenodigd had voor een soort meeting.
En natuurlijk, de ridders die van het Zuiden van Frankrijk naar Versailles moesten, dat duurde dagen en dagen met de koets. Wat brachten die mee? Hun dames.
Dus de dames, die liepen rond in de tuinen van Versailles. Maar, tegen de zin van de tuinman van Versailles, liepen die op het gras, die trokken de bloemen af, noem maar op. Dus de tuinman, die plaatste overal bordjes, in de tuin. Waarop stond: niet op het gras lopen, niet de bloemen aftrekken. En een bordje in het Frans, heet un étiquette.
En vandaar...
En vandaar: de regels die moesten gevolgd worden.
Veel mensen denken altijd dat het iets Brits is. Maar dat klopt dus niet.
Wel natuurlijk, de UK, het Verenigd Koninkrijk, is zo een beetje het voorbeeld van etiquette. Ook de butlers, bijvoorbeeld. Iedereen denkt: dat komt van Engeland. Maar, eigenlijk, komt dat vanuit Italië. Vanuit de Romeinse senaat. Waar we iemand hadden, dat was de buticularius. Dat was eigenlijk de opperschenker. Dus die zorgde voor de wijnen. Dat is dan naar Frankrijk gegaan. Daar noemden we het de bouteiller. En dan, uiteindelijk, in Engeland: de butler.
Maar het is allemaal in de 19de eeuw gestart in Engeland. Waar de industriële revolutie startte. Grote huizen werden gebouwd. En ze hadden niemand om te bedienen. En dan hebben ze die bouteiller butler genoemd en kapitein van het schip gemaakt.Of, meer bepaald, baas van het huis.
In deze eerste aflevering van de reeks, gaan we het hebben over hiërarchie in etiquette.
Ja.
Hoe zit dat precies?
Wel, hiërarchie in etiquette is, eigenlijk, al één van die tools, waarmee u zich meer op uw gemak kan voelen. En, u hebt misschien al een keer de situatie gehad: je begroet iemand.
Bijvoorbeeld: een heer zou een dame begroeten. En je weet niet goed: geef ik nu een hand, geef ik nu een zoen? Die lichaamstaal is, zo een beetje, gênant, soms. Wat doe ik nu?
Zeker als de ene al uitreikt en de andere doet niks.
Inderdaad. Als je dat, bijvoorbeeld, bekijkt bij goede vrienden. Je denkt daar zelfs niet over na. Dat is zodanig spontaan. Je geeft een hand, je geeft een kus. Daar blijft het bij. Maar als dat iets meer formeel is, dan moet je daar toch een keer over nadenken. Een hiërarchie is, eigenlijk, heel simpel.
Eén regel kan zijn: het geslacht. Bijvoorbeeld: een heer zal nooit zijn hand reiken naar een dame. De dame neemt het initiatief. Een andere regel kan zijn: de rang waar men zich bevindt. Bijvoorbeeld: als wij naar het paleis gaan, wij zouden nooit onze hand reiken naar de koning. De koning neemt het initiatief. Omdat hij hoger in rang is. En als we kijken naar business, dan hoort het, eigenlijk, niet, dat een verkoper een hand reikt naar een klant. En, misschien, heel veel van uw kijkers, zullen daar een beetje vreemd van opkijken. Maar ik bedoel het meer bij een eerste ontmoeting. Want wij hebben gezien, in onze trainingen, met testen die we uitgevoerd hebben, met echte klanten, dat mensen, misschien, zich niet helemaal op hun gemak voelen, bij een eerste bezoek, om die hand te reiken. Dus, het is beter dat die verkoper een kleine afwachtende houding aanneemt en op het einde van het gesprek, misschien, toch het initiatief neemt, om een hand te reiken.
Dus, omwille van het feit, van die hiërarchie te respecteren, kunnen bepaalde, gênante, situaties, voorkomen worden. En dat trekt zich in alles ook door. Bijvoorbeeld: mensen voorstellen, op een netwerkevenement.
Dus, bijvoorbeeld, de heer zal voorgesteld worden aan de dame. De lagere in rang, wordt voorgesteld aan de hogere in rang.
Dus, wij worden voorgesteld aan de koning. Zodanig dat de koning, eigenlijk, het initiatief kan nemen om het gesprek te starten.
Dus, in een groepje, er komt iemand bij, en ik wil iemand aan iemand voorstellen, dan zeg ik altijd van de laagste rang, richting de hoogste.
Dan hangt het af van de situatie.
Ah, dat is een specialleke.
Wel nee, het kan ook leeftijd zijn. We zouden, bijvoorbeeld, ook, de jongere, aan de oudere voorstellen. Maar kijk naar de situatie. Stel nu, bijvoorbeeld, u bent op een sociaal moment. U bent in een restaurant. Er zijn twee vrienden van u, die u aan elkaar wil voorstellen. Die kennen elkaar nog niet. Dan kijken we: is het een man of een vrouw? Of is het jonger of ouder? Dus, daar gaan we beslissen. Zijn we op een bedrijfsmoment, dan kan het, bijvoorbeeld, zijn, dat een nieuwe werknemer voorgesteld wordt aan de directeur. Maar niet omgekeerd. Dus, het hangt ook af, van de situatie waarop we zijn.
En hoe formuleer je het dan?
Meneer de directeur, mag ik u voorstellen: Jonas. Jonas is bij ons nieuw in dienst. En dan heeft de directeur de gelegenheid, om te zeggen: welkom. Of: hoe maakt u het? Of noem maar op. Maar de bedoeling is, dat hij kan beginnen met praten.
Het is ook heel belangrijk, als we iemand voorstellen, om een heel klein beetje extra informatie te geven. Ik heb zonet gezegd: hij is nieuw bij ons in dienst. Dus, de directeur zou er kunnen op inpikken, van: en ik hoop dat u zich hier goed zal voelen, in het bedrijf.
En wij zijn blij met uw komst. Of noem maar op. Dus, het is heel belangrijk, ook, om dat gesprek, al een klein beetje een duwtje te geven, zeg maar.
En omgekeerd doe je het dan niet? Dus, je gaat niet aan die werknemer dan zeggen van: ja, dit is de directeur.
Nee, dat zou je niet doen.
Wat doe je in een situatie, waar je heel moeilijk het verschil tussen mensen, de rang, kan gaan bepalen? Twee vrienden, beetje zelfde leeftijd, zelfde type functie. Ja, dan wordt het heel erg moeilijk.
Dan wordt het heel erg moeilijk. Dan is het uw inschattingsvermogen, die het een beetje zal moeten doen. Maar eerlijk gezegd, een fout kan je niet zozeer maken, hé. Het feit dat u al iemand voorstelt, aan iemand, is, eigenlijk, al, ja, chapeau. Ik zal het zo zeggen. Want de dag van vandaag, gebeurt dat niet zoveel meer.
Als we naar evenementen kijken, dan heb je ook altijd een gastheer of een gastvrouw. Hebben zij hier een bepaalde rol, in die hiërarchie?
Absoluut, hé. Het is, eigenlijk, de taak van de gastvrouw, of de gastheer, om hun klanten op het gemak te stellen. Op het paleis heet dat, bijvoorbeeld, protocol. Dat is puur enkele regels, die zij gaan uitvoeren, zodanig dat de gasten zich zouden volgen.
Een voorbeeld: de gastvrouw zit aan tafel. Wanneer begin je, bijvoorbeeld, te eten? Als de gastvrouw begint te eten. Dus, je weet perfect, wat je moet doen. Ook in de bediening, bijvoorbeeld. Wie wordt er eerst bediend? Wel, we gaan kijken naar de dames. Dan gaan we beginnen met de oudste dame, naar de jongste dame en als laatste de gastvrouw. En bij de heren net hetzelfde. Dus, die hiërarchie kunnen we, eigenlijk, overal gaan doortrekken.
Even vooruitblikken naar de volgende afleveringen. Waarover gaan we het nog allemaal hebben, in de volgende afleveringen?
In de volgende afleveringen gaan we ook praten over specifieke etiquette, bij evenementen en bij feesten. We gaan ook praten over het seating plan. En dan zijn er nog andere onderwerpen.
Ja, we gaan het ook hebben over business etiquette, tafeletiquette. Dus, er zit nog heel erg veel aan te komen.
Klopt. Inderdaad.
Vincent, dank je wel.
Met veel plezier.
En u, beste kijker, bedankt voor het kijken en alweer tot volgende week.
Beste,
Ik zie dat jullie momenteel alleen de Eventplanner.tv afleveringen van maart 2019 als podcast op Spotify hebben staan. Zijn jullie nog van plan om ook voorgaande edities hier bij te voegen?
Met vriendelijke groet,
Maxime Fonhof