Hoe ontwerp je een succesvol online evenement?

Steeds meer evenementen worden live online gestreamd. Geweldig. Alleen zijn de meeste zo saai om naar te kijken dat kijkers al snel weer afhaken. Hoe ontwerp je een online event dat wel werkt? Je ontdekt het in deze aflevering van eventplanner.tv.

|bekijk origineel
Reageer op deze tv aflevering

Heb je al een account op eventplanner.be? Meld je aan
Heb je nog geen account? Schrijf je comment hieronder:

Majdi Alnajjar [MAJESTY BUSINESS UTVIKLING]
Majdi Alnajjar [MAJESTY BUSINESS UTVIKLING]
New|2018-06-29 - 10:52u

effective

Ook beschikbaar als podcast:

Ook via podcast:

Listen on Google PodcastsListen on Apple PodcastsListen on Shopify

Transcript

Steeds meer evenementen worden live online gestreamd. Geweldig. Alleen zijn de meeste zo saai om naar te kijken dat kijkers al snel weer afhaken. Hoe ontwerp je een online event dat wel werkt? Je ontdekt het in deze aflevering van eventplanner.tv.


Hoi Gerdie, welkom in onze studio.


Bedankt.


Het is alweer een paar jaar geleden dat je hier bent geweest. We hadden het toen over het organiseren van online events. Het was iets nieuws, iets spannends, niemand deed het. Nu, je zei backstage dat de meeste organisatoren het doen. En, nog meer, dat mensen online vragen, waar is de live feed?


Ja precies. Toen we zes jaar geleden begonnen, het eerste interview, noemden we het zelfs hybride events.


Oh ja. Inderdaad.


En tegenwoordig horen we het niet eens meer, het woord 'hybride events'. Nu maken we altijd gebruik van live en online events. En je had gelijk, vorige week op een evenement, en het is niet de eerste keer, dat iemand op Twitter vroeg, waar kan ik de livestream vinden? En dat is wat er nu de hele tijd gebeurt. Dat mensen beginnen te eisen dat ze de mogelijkheid hebben om online lid te worden. En het zijn niet noodzakelijkerwijs de mensen die zijn uitgenodigd. Maar het zijn gewoon mensen die de buzz rond het evenement op sociale media oppikken.


En wil weten wat er aan de hand is.


En wil weten wat er aan de hand is. En de meesten vragen om een uitzending van een specifieke spreker. Ze zijn dus geïnteresseerd in een onderwerp over dit evenement.


Omdat ze hem kennen, hem volgen en willen weten wat...


Ja. Of geïnteresseerd zijn in dit specifieke vakgebied, ja.


Oké. Steeds meer evenementen worden gestreamd. Dat is het goede nieuws. Het slechte is dat het soms een nogal saaie stream is waarbij je gewoon een camera bovenop de kamer ziet. En dat is niet erg interessant om naar te kijken. Hoe plan je een goed online event?


Door het te plannen.


Dat is een goed antwoord ja.


Ja.


En hoe begin je?


En dat is nieuw. Laat me dat even aangeven. Want het is iets nieuws om een online event te plannen in plaats van, zoals je zei, gewoon een camera te laten zetten op wat er live gebeurt. En het is nieuw om een online evenement te beschouwen als een evenement zoals we, laten we zeggen, twintig, dertig jaar geleden voor het eerst deden voor live evenementen. Dus je gaat nadenken over de doelen voor je online evenement en je online doelgroep. En een online doel kan zijn dat je het bereik van je evenement wilt vergroten. Maar het kan ook een service zijn voor wie niet mee kan doen. Het kan iets zijn om mensen online te verbinden. Heel verschillende soorten online evenementen. Zelfs alleen maar een camera op wat er gebeurt, kan een doel zijn als een service, bijvoorbeeld voor degenen die er niet bij kunnen zijn, maar er graag bij wilden zijn. Om er maar even van te moeten proeven. Dit kan dus onderdeel zijn van de strategie. Hoewel saai iets is waar ik vanaf zou blijven.


Ja, ja. Natuurlijk. Maar je hebt net uitgelegd... Oké, je moet kijken naar de doelen voor de online kijkers. Maar ik kan me voorstellen dat ze heel anders kunnen zijn dan de mensen die bij het live-evenement zijn.


Precies.


Hoe match je dat?


Door twee verschillende programma's te maken en gebruik te maken van het feit dat de sprekers en de zaal en soms exposanten er zijn. Maak er gebruik van. Maar maak voor de online deelnemers een ander programma.


Maar op een congres bedoel je dan bijvoorbeeld niet alleen de toespraak streamen, maar de spreker van het podium halen.


Precies. Haal de spreker van het podium. Heb een meet-and-greet met de spreker, exclusief voor het online publiek. Soms zenden we de plenaire sessies niet eens uit of welke sessie dan ook. Heb gewoon een studioprogramma met de sprekers of organisatoren of experts in het veld. Exclusief voor het online publiek.


En hoe houd je ze betrokken bij een programma? Omdat sommige evenementen kort zijn en dan is het misschien niet zo'n groot probleem. Maar heb je een hele dag een evenement, een beurs ofzo; hoe houd je ze in de gaten?


Door te programmeren en te plannen met de online deelnemer als uitgangspunt. In plaats van naar de inhoud te kijken en na te denken over wat je met ze wilt delen, proberen we op de stoel van de online deelnemer te zitten en na te denken over waar ze in geïnteresseerd zouden zijn. standpunt. Met veel interactie natuurlijk. En er zijn enkele regels. We kozen ze uit het vertellen van verhalen. Zo proberen we tijdens het online event bijvoorbeeld één vraag te beantwoorden. Als dat een van de doelen is natuurlijk. En probeer ook je online evenement te openen door over de inhoud te praten. Praten over het onderwerp. Wat leer ik in deze 45 minuten? In plaats van te beginnen met de huisregels en hoe je la-la-la-la kunt meedoen.


Ga zo door. Een beetje snelheid in de...


Ja. Het is van de televisie. Het is zoals we doen op televisie. Het is dus de mix van...


Doe je dan ook nog reclames tussendoor.


Nou ja, dat doen we soms ook.


Voor de sponsoren.


Ja. Voor de sponsoren. Want sponsoring is best hot bij online evenementen. Sponsors zijn op zoek naar nieuwe mogelijkheden om een bijdrage te leveren en hun boodschap onder hun publiek te verspreiden. En dan kunnen online evenementen hiervoor een geheel nieuwe kans bieden, ja. Ik heb bijvoorbeeld een keer pitches van sponsors gezien. We hebben net aangekondigd dat er nu een reclameonderbreking was en toen...


En toen kwam er een sponsor binnen en hij kon praten...


En gegooid, ja. Maar over het algemeen, als je programmeert voor een online evenement, maak dan stukken van maximaal drie tot vijf minuten, waarin je hetzelfde doet. En dan moet je de komende drie tot vijf minuten iets interactiefs of een nieuw format hebben. Dus hebben we ze in blokken gestopt.


Dus nogal snel wisselend.


Altijd.


Vooral als je de hele dag een show doet.


Ja. Maar we doen nooit de hele dag een show. Zo hebben we een paar weken geleden een online event gemaakt op een tentoonstelling in Bangkok. En daar hebben we aan het eind van de dag een talkshow gemaakt met binnenkomende gasten. Maar ook verslag gedaan van wat er vandaag op de beursvloer gebeurde.


Oké. Het is een korte...


Ja. Het is een half uur. En als je het half uur oppakt, dan weet je wat er vandaag gebeurde op de beursvloer in Bangkok. En we gebruikten de studio om content te creëren. Want dat is wat we steeds vaker zien, dat een online evenement gebruikt wordt om content te creëren voor de rest van het jaar.


Ja inderdaad. Dat is een interessante...


Ja.


...interessante manier om content te creëren.


Ja. Het is.


We hadden het over interactie.


Ja.


Hoe doe je dat het beste bij een online publiek?


Als ik al het geld van de wereld had, of mijn klanten zouden hebben, dan zouden we elkaar kunnen zien en...


Skypen of iets dergelijks.


Ja. Maar ook samen. Dus met duizenden mensen. Met al die verschillende landen in de wereld. Want dat kan op zich best ontroerend zijn. Om te zien dat mensen uit 80 of 90 landen, over de hele wereld, verbonden zijn aan dit ene evenement. Dit kan echt ontroerend zijn.


Een beetje zoals het voorbeeld van Tomorrowland waar je meerdere plekken in de hele wereld hebt die verbonden zijn om het festival te ervaren.


Ja. Dat is er een die ik erg leuk vind. Omdat het je hart raakt. Je krijgt een beetje kippenvel. Maar daar zijn het de gebeurtenissen die met elkaar verbonden zijn. En als ik mag zeggen wat ik het liefste zou willen, dan is het dat de mensen met elkaar in verbinding kunnen staan. Want, het is zo grappig, mensen zeggen altijd dat ze naar evenementen gaan om te netwerken. Maar in de praktijk ontmoeten ze vijf of zes nieuwe mensen. Als je online aan een evenement zou kunnen deelnemen en je zou kunnen verbinden en elkaar zou kunnen zien, dan zou je misschien met 20 mensen kunnen verbinden. En dat is wat ik heel graag zou willen doen. Maar we staan aan het begin van een meer professionele manier van kijken naar de planning van online events. En dit is een van die dingen die we graag willen ontwikkelen.


Plannen en uitzenden is één ding, mensen aan het kijken krijgen is natuurlijk iets anders.


Ja.


Ik kan me voorstellen dat je een totaal apart marketingtraject nodig hebt om de online events te promoten.


Absoluut. Het is het tegenovergestelde. Dit is het live-evenement en je begint zo vroeg mogelijk door mensen uit te nodigen voor het live-evenement, voor het face-to-face-evenement. En het hoogtepunt in je uitnodigingsproces ligt zes weken, vier weken van tevoren, en dan gaat het langzamer. Voor het online evenement geldt het tegenovergestelde. De conversie is 24 uur, 12 uur, 12 minuten, zelfs 12 seconden voordat je live gaat.


Oké, dat is een heel andere benadering.


Dat is een totaal andere benadering. En het heeft een totaal andere kracht en mensen en energie nodig. Want normaal gesproken sta je als communicatiemedewerker klaar als het evenement begint. Nu...


Dan begint het pas.


Dan begint het pas. Ja.


Maar er zit ook een beetje goed nieuws in. Omdat je eerst kunt proberen ze naar je live-evenement te krijgen, en als dat niet lukt, kun je nog proberen ze online te krijgen.


Ja. Dat zien we eigenlijk bij nieuwe evenementen. Als ze er niet in slagen om mensen fysiek binnen te krijgen, dan wordt het een online evenement, jawel. En daar gebruiken we veel sociale media. En daar zijn sociale media erg handig als je weet waar je doelgroep is... Allereerst moet je weten wie je doelgroep is, waar ze zijn, welke hashtags ze volgen. En dan kun je het online evenement promoten via social media. En hopelijk heeft uw evenement geen registratie. Je kunt dus gewoon meedoen, via Facebook of YouTube of Twitter of Instagram. Ze hebben nu allemaal live functies. En het hoeft niet alleen jij en je selfiestick en je telefoon te zijn. Je kunt ook professioneel uitzenden met meer cameraregistratie, via Facebook Live en via YouTube.


Ja. Misschien nog een vraag om mee af te sluiten. Wat is de meest opwindende ervaring die je zelf hebt gehad met live-uitzendingen?


Nou, ik hou erg van Tomorrowland, zoals je zegt. Maar heel bijzonder voor mij was een interview dat ik een paar weken geleden mocht doen, via een 360, virtual reality, livestream robot.


Hoe gaat dat?


Nou, ik was iemand aan het interviewen. En ik geloof dat hij Victor heette, de robot. Hij stond hier en deelnemers konden online hun posities kiezen.


Zodat ze de robot konden zeggen om daarheen te gaan of...?


Nee, dat konden ze niet. Maar ze konden hun eigen positie kiezen.


Oh oké. Ja.


Zodat ze van boven of van beneden konden kijken. En ik interviewde hem, en de camera, de robot volgde. Het was dus best spannend. En we hebben ook veel geleerd. Want 360, dat is best hot, maar het betekent dat mensen bijvoorbeeld alles in deze kamer kunnen zien.


Het zou betekenen dat we zouden moeten opruimen voordat we konden beginnen met fotograferen.


Absoluut ja. Mensen zullen het plafond zien. Het is dus weer een compleet nieuwe en andere ervaring.


Waar veel nieuwe dingen uit komen.


Ja. Het wordt makkelijker. Je kunt met één telefoon livestreamen en je bent erbij. Maar net als bij elk ander live evenement doorlopen we dezelfde weg om steeds professioneler te worden.


Ik denk dat we je nu regelmatig moeten uitnodigen om ons op de hoogte te houden van dit onderwerp.


Nou, het zou me een genoegen zijn.


Gerdie, heel erg bedankt voor je komst.


Bedankt, Kevin.


En jij thuis, bedankt voor het kijken naar onze show. Ik hoop je volgende week te zien.

Advertenties