Event websites

Een website voor je evenement is een evidentie. Maar wat maakt een event-site doeltreffend? En op welke overbodige toeters en bellen kan je gerust besparen? Kevin vraagt het aan Bart van Zele van Halito!.

Reageer op deze tv aflevering

Heb je al een account op eventplanner.be? Meld je aan
Heb je nog geen account? Schrijf je comment hieronder:

Ook beschikbaar als podcast:

Ook via podcast:

Listen on Google PodcastsListen on Apple PodcastsListen on Shopify

Transcript

Een website voor je evenement is een evidentie. Maar wat maakt een event-site doeltreffend? En op welke overbodige toeters en bellen kan je gerust besparen? Ik vraag het aan Bart van Zele van Halito!.

 

Dag Bart, welkom in de studio.

 

Goedemiddag, dank u.

 

We gaan het vandaag hebben over event-websites. Wat maakt een event-website een goede website?

 

Kijk eerst naar het doelpubliek van jouw event-website en dan heb je eigenlijk de helft van het antwoord al gegeven. Jouw doelpubliek, jouw gasten, die komen met een bepaald verwachtingspatroon naar die website en het is de bedoeling om dat verwachtingspatroon in te vullen. Een aantal zaken zijn heel evident en gelden voor elke website. De praktische informatie: het wat, waar en wanneer. Ik zie uw ja-knikken, maar dat wordt af en toe toch nog wel vergeten. En dat is natuurlijk heel vervelend, want dan voldoe je niet aan het verwachtingspatroon van die bezoeker.

 

Maar voor de rest moet je ook kijken naar jouw specifieke evenement. Gaat het over een congres? Dan denk ik dat het heel belangrijk is om meer achtergrondinformatie te geven bij dat congres, bij de gastsprekers, bij het eventuele cv van die gastsprekers. Wat die in het verleden allemaal hebben gedaan. Dan ga je een beetje publiciteit moeten maken om dat verkocht te krijgen.

 

Gaat het daarentegen over een intern evenement, dan hoef je daar ook niet al te veel over uit te wijden. Dan moet je je vooral beperken tot die praktische gegevens. Vergeet ook zeker nooit het routeplan en eventueel een dresscode erbij te vermelden, want dat zijn toch de vragen waarmee dat de gasten heel vaak worden geconfronteerd en waar ze mee zitten.

 

Ja. Vanuit jouw ervaring; je spreekt over die content die op die websites moet komen te staan. Als je een evenement organiseert moet het dan video zijn, tekst? Ga je dat in de vorm van een blog doen? Hoe pak je dat aan?

 

The sky is natuurlijk the limit, maar alles heeft ook z'n grenzen en z'n limieten. Overal staat ook een prijskaartje tegenover. Opnieuw ook hier: kijk naar je doelgroep. In het voorbeeld van het congres zou ik zeker aanraden om dat te ondersteunen met videomateriaal, met powerpoint-presentaties, van die gastsprekers, die ze vroeger hebben gegeven. Om vooral die sfeer te creëren zodat je echt het gevoel hebt van: ok, waarover zal dit congres effectief gaan. Dat je je daar echt kan inleven.

 

Voor andere evenementen is beleving natuurlijk weer echt superbelangrijk omdat het daar allemaal rond draait. Beleving begint ook al voor het evenement en die event-website kan daartoe bijdragen. Dus dan ga je daar inderdaad iets meer aandacht aan moeten besteden. En ga je je niet moeten beperken tot saaie content maar ga je er ook foto's en video's en dergelijke aan moeten toevoegen.

 

Je laat daarstraks al het woord 'prijskaartje' vallen. Je kan natuurlijk kiezen voor een out-of-the-box website of ook iets volledig op maat gaan laten maken.

 

Ja dat klopt

 

Wanneer doe je wat?

 

Ja, dat is altijd een moeilijke afweging. Als je naar standaard software gaat zoeken, gegarandeerd dat je nooit 100% je eigen ding kan vinden. Maar de vraag is: hoe ver wil je er eigenlijk in gaan? Het is een beetje de 80-20-regel. 80% van de functionaliteiten voldoet zeker aan jouw verwachtingspatroon en over de laatste 20 wordt er altijd wat genegotieerd. Het werkt langs twee kanten. Misschien is een klein beetje maatwerk op een standaardoplossing wel de oplossing. En aan de andere kant moet je misschien zelf ook je eigen proces een beetje aanpassen om het er nog in te krijgen, om toch aan een redelijke kostprijs te komen. Het alternatief is dat je echt volledig op maat gaat werken, maar dan begin je ook van een leeg blad, van nul. Dat lijkt me absoluut niet interessant om voor één specifieke website te doen. Dan moet het echt wel over een recurrerend aantal websites gaan. Dan moet je echt al een event-organiser of wat dan ook zijn die dat zeer recurrerend, heel frequent gaat gebruiken, om te overwegen dat volledig naar jouw maat te gaan stellen.

 

Of je moet natuurlijk Tomorrowland zijn en….

 

Maar dan spreken we natuurlijk over een andere orde van evenementen, maar daar is die beleving zo belangrijk dat je daar gegarandeerd in een standaardoplossing nooit mee wegkomt. Bij Tomorrowland draait alles rond die unieke beleving. Je kan niet anders.  

 

Dus daar ligt eigenlijk die scheidingslijn. Maar ik neem aan dat het ook impact heeft op doorlooptijd om een website te creëren?

 

Ja, absoluut. Ik denk dat je bij een standaardoplossing – die kan je van binnen een uur hebben, tot over enkele dagen naargelang de complexiteit ervan. Begin je echt met maatwerk, dan ga je toch eerst iets moeten gaan analyseren wat dat je nodig hebt. Dan ga je moeten uittekenen in de vorm van mock-ups. Die mock-ups moeten besproken worden, gefinetunet worden. Er moet toch ook een draaiboek bijkomen van hoe dat alles beschreven staat. Als ik op die knop druk wat gebeurt er dan? Uiteindelijk moet alles ontwikkeld worden, moet het getest worden, bij voorkeur in een testomgeving met echte data voor wanneer je live kan gaan. Het is een utopie om te denken dat je dat op enkele weken rond krijgt, en dat dat 100% gaat werken zoals dat hoort.

 

Dus als je in tijdsnood zit, dan moet je sowieso naar een standaardoplossing zoeken?

 

Dat denk ik wel , ja.   

 

Nu we hebben in onze aflevering al regelmatig over social media gesproken. Als je over een website begint te praten komt sociaal media meteen terug naar voren en krijg je vaak de opmerking: 'Ja, ok, social media moet ook op die website staan'. Wat is jullie ervaring daarbij?

 

Ja, wij krijgen die vraag eigenlijk heel vaak maar we beantwoorden de vraag met een vraag terug. Wat is opnieuw, de doelstellig van jouw evenement en wat is jouw doelpubliek. Iedereen heeft weleens gehoord van social media maar niet iedereen weet hoe dat zinvol kan ingezet worden, ook voor een evenement. Het kan heel eenvoudig technisch geïntegreerd worden. Facebook-likes, naar fan-pagina's, naar Twitter-walls gaan integreren, Slideshare, Youtube: het is heel eenvoudig om dat technisch te integreren. Maar er hangt natuurlijk ook een content-verhaal aan vast--

 

Je moet natuurlijk ook iets te vertellen hebben.

 

Je moet ook iets te vertellen hebben natuurlijk. En uiteraard ook opvolging. Iemand moet daar die content wel gaan opplaatsen en je mag absoluut niet onderschatten hoeveel tijd dat vraagt en toch ook wel wat kennis en vaardigheid. In dat geval moet je ook kort op de bal kunnen spelen. Want je gaat reacties gaan uitlokken bij mensen, maar als er dan reacties binnenkomen moet je ook de capaciteiten hebben om daarop te reageren. In eerste instantie: tijd om daarop te reageren. Dus opnieuw: kijk naar de doelstelling van je evenement en je doelpubliek. In welke mate dat nuttig of een toegevoegde waarde kan zijn.

 

Tegenwoordig gaat alles over mobiel. Hoe zit dat dan met een website? Moet je je website daar dan ook aan aanpassen?

 

Jazeker. Zeker voor congressen, seminaries, dat soort van evenementen, merken we dat die vraag naar mobiel heel sterk toeneemt. Je kan er natuurlijk ook voor zorgen dat jouw website gewoon op een mobiel device heel toegankelijk is. Dan spreken we over responsive design. Dat komt er eigenlijk op neer dat jouw content op een andere manier wordt gepositioneerd naargelang het toestel waar op het wordt bekeken.

 

Dus als ik dat goed begrijp is het hetzelfde design maar afhankelijk van hoe groot het schermpje is waarmee je kijkt gaat de content zich anders positioneren.

 

Ja inderdaad, zaken die daar naast elkaar komen die komen op een bepaald moment onder elkaar. Een heel mooi voorbeeld is navigatie. Horizontale navigatie wordt bij evenementen websites heel vaak gebruikt. Maar als je dat op een smartphone wilt gaan bekijken, dan kan je echt scrollen tot ver buiten het scherm. Dan komt die content of die ie navigatie eigenlijk onder elkaar. Dan wordt er eigenlijk geschoven met blokken en met content-blokken. Je kan ook nog een stap verdergaan en ervoor kiezen om bepaalde content op een bepaald device niet te tonen en op een ander wel. Op een klassiek computerscherm toon je eigenlijk alle informatie, maar bijvoorbeeld op een smartphone zou je je kunnen beperken tot de contactpagina, tot enkele praktische gegevens. en routeplanning en eventueel de planning van die dag, maar hou je de hele achtergrondinformatie misschien achterwege,. Het is een beetje afhankelijk van evenement tot evenement.

 

Maar nu ben je al heel specifiek requirements aan het oplijsten--

 

Klopt.

 

Maar kan je dit ook terugvinden in de standaardpakketten of moet je dan ook weer naar custom development?

 

Daar zit je op de grens. Dus in het verhaal van die app zit je sowieso met maatwerk. Responsive design is redelijk standaard. Op voorwaarde dat je natuurlijk ook niet te gek gaat doen met lay-out, want dan is er uiteraard meer werk aan, dat kan wel, maar dan is er meer werk aan. En als je echt met content-blokken wil gaan beginnen schuiven in functie van het device; niet alle pakketten hebben dat vandaag standaard voorzien.

 

En als je onze kijker nu nog een laatste gouden tip zou mogen geven: wat zou die dan zijn?

 

Wellicht eigenlijk hetzelfde als het verhaal waarmee ik begonnen ben, Maak a.u.b. een onderscheid tussen het middel en het doel. Het doel is om een succesvol evenement te hebben en jouw gasten-- een gastenlijst te hebben die heel overzichtelijk en vlot toegankelijk is. Het middel daartoe is de evenement-website waar mensen praktische informatie terugvinden, waar ze zich kunnen registreren. De website is het middel, een succesvol evenement is het doel. Probeer er niet van af te wijken zodat jouw website het doel op zich wordt want dan ga je echt in de straatjes zonder einde komen. Dan gaat de timing meer onder druk komen te staan, dan gaat het budget onder druk komen te staan, en ga je eigenlijk een resultaat hebben waar je niet echt tevreden over bent. Dus als je die twee gescheiden kan houden dan denk ik dat je op een heel korte termijn heel mooie event-websites hebt, die jou kunnen helpen bij een succesvol evenement op de dag zelf.

 

Ok dankjewel, heel erg bedankt voor je komst naar de studio.

 

Graag gedaan.

 

En u, beste kijker, bedankt voor het kijken en alweer tot volgende week.

Advertenties