Transcript
Enkele weken geleden hadden we Gerrit Heijkoop in de studio. Vandaag praten we met hem verder over de praktische kant van Social Media.
Gerrit, leuk dat je terug in de studio bent. Moet ik nu op alle Social Media netwerken aanwezig zijn, of kies ik er een aantal uit voor mijn evenement.
Dat is een vraag waar vele mensen mee worstelen, en het antwoord is 2-ledig. Ik vind dat je als professional nieuwsgierig moet zijn in nieuwe ontwikkelingen in je vakgebied en Social Media is daar zeker 1 van. Dus ik zou je als individu zeker uitnodigen om al die netwerken toch wel te proberen, te te weten wat er speelt, zodat je in ieder geval zelf ook een inschatting kan maken wat relevant is en wat niet. Voor je evenement is het met name belangrijk om te gaan zitten waar je doelgroep ook zit. Dus als jij een evenement doet met medische professionals die hun eigen community hebben, of die enigszins op Linkedin actief zijn, dan moet je daar zijn. Als je van te voren een onderzoek doet en blijkt dat er redelijk wat mensen in jouw community twitteren, dan moet je daar zijn. En misschien kom je wel uit op een mix, maar daar kies je dan in ieder geval bewust voor.
En wat zijn nu die grootste valkuilen waar ik op moet letten.
Het belangrijkste is, en dat hebben we in ons vorig gesprek ook al even aangeraakt, dat je vergeet dat je een boodschap te zenden hebt. Dat heb je wel en dat is ook belankgrijk. Maar je gaat pas aandacht verdienen voor die boodschap als je eerst aandacht gaat geven aan de ander. Dus je kunt pas met elkaar in gesprek raken als je openstaat voor wat die doelgroep echt bezighoudt, en wat die doelrgroep echt wil weten en wel weet waar jouw haakje is. Er wordt wel eens gezegd : “content is king” op social media, maar dat was een aantal jaren geleden zo, maar waar we nu naar toe gaan is “context is king”. Dus het gaat niet zozeer wat jij wil vertellen, maar wanneer je hebt mij verteld, zodat het voor mij relevant wordt.
En hoe ga je dan om als iemand kritiek op je heeft?
Glimlacht. Dan zijn er 2 scenario’s. Of de kritiek is terecht en dan mag je heel blij zijn dat iemand de gelegenheid heeft genomen om je dat te vertellen. En dan zul je 1 ding moeten doen, zo snel mogelijk de conversatie offline halen, eens kijken je diegene kan bellen, benaderen en het probleem oplossen.
Als het onterecht is, dan zul je moeten geloven in de eerlijkheid en in jouw eigen community. Als jij geïnvesteerd heb in een doelgroep die trots is op je evenement, die zich betrokken voelt in je evevement, dan zul je zien dat de actieve leden in jouw doelgroep, diegene zullen gaan corrigeren en daar positieve opmerkingen overheen gaan schrijven, dit is helemaal niet waar, dit was de reden of dit zat zo in elkaar. Dus, wat daar fundamenteel onderligt, is jij bent niet meer helemaal in controle omtrent over de communicatie rondom jouw evenement of rondom jouw merk op het net. Maar je zal dus je netwerk en je doelgroep moeten gebruiken om dat samen met jou te gaan doen.
Dus zelf daarop reageren is dan niet goed of ... ?
Moeilijk algemeen te zeggen. Het belankgrijkste is eerlijkheid en authenticiteit. Als diegenen een punt hebben, dan zul je moeten reageren dat het je spijt, of excuses of kijken hoe je kan repareren. Maar vooral ook wat ik al zei, dat gevecht niet online aangaan, men trekt dat zo snel mogelijk offline. Als het echt onterecht is, en het loopt helemaal uit de hand, dan is het een kwestie van stilzitten en geschoren worden en kijken wie je in jouw community kan mobiliseren om je te komen helpen.
We hebben het nu al vaak over twitter, facebook gehad, maar ook You Tube is een social media. Hoe zet je die nu in bij de organisatie van je evenement ?
Nou, wat ik een aantal maanden terug iemand hoorde zeggen was, video wordt de nieuwe taal van het web. Wat onze kijkers hopelijk ook zullen herkennen is dat ze liever naar deze video kijken dan dat ze dit verhaal uitgeschreven hadden zitten lezen. Ik merk in ieder geval zelf, je hebt steeds minder aandacht om stukken tekst te lezen, terwijl korte filmpjes bekijken, dat is eigenlijk veel makkelijker. Daar speelt You Tube een heel krachtige rol, omdat het heel makkelijk is om video content online te krijgen maar ook online verspreidbaar te krijgen. Mensen kunnen dat heel makkelijk oppakken en weer doorsturen naar hun eigen vrienden, netwerk en zo wordt een boodschap snel verspreidbaar.
Op dit moment is pintrest een enorme opmars aan het maken. Wat is dat voor iets ?
Pintrest is eigenlijk de nieuwste telg in de social media familie. En hoe je het best kan zien, is dat je op pintrest online moodboards gaat maken. Je maakt een account aan, je creëert een aantal moodboards. Typisch is dat recepten, dingen die ik in mijn huis wil hebben, kleding die ik wil kopen, want pintrest is met name heel erg populair bij vrouwen van middelbare leeftijd. Maar je kan je ook voorstellen dat je dat naar je eigen vakgebied toevertaalt, ik heb gehoord van eventplanners die moodboards maken, ome met hun eigen klanten in gesprek te gaan over wat ze zouden willen hebben. Die maken een moodboard over locaties, en die maken een moodboard over food, en die maken een moodboard over entertainment. En pintrest is heel visueel. Dus met pintrest heb je een knop in je webbrowser. Je zit op een bepaalde website, bv. Eventplanner.be en je ziet een leuk artikel en je zegt, hé, die wil ik op mijn moonboard hebben. Je drukt op de knop Pinit, en op dat moment trekt pintrest een pop-up naar boven waarin hij eigenlijk alleen de plaatjes laat zien die in die website te vinden zijn, en vervolgens kun je dat plaatje deruit pakken en toevoegen aan je pinboard.
Dit is heel leuk, maar kan ik het ook gebruiken ter promotie van mijn evenement of tijdens het evenement zoals Twitter.
Tijdens is wat lastiger, als promotie kun je het goed gebruiken. Een mooie case is afelopen jaar South by South West. Dat was, en dat hebben ze uiteindelijk niet zelf gedaan, dit heeft een agency voor ze gedaan. Die hebben daadwerkelijk, in het kader van voorpret, allerlei moodboards gemaakt over de verschillende perspectieven van het evenement. Je had een moodboard, dat heette, de food, de drinks, de venues, de artiesten, de crazy people die daar rondlopen En daarmee ga je eigenlijk een hele snelle en prettige en visuele identiteit van je evenement neerzetten, wat bijdraagt aan voorpret, aan beleving en waardoor mensen waarschijnlijk nog makkelijker zullen zeggen, hé daar wil ik bijzijn.
En als we nu eens naar de toekomst kijken, blijven social media dan bestaan?
Hmm, die vraag krijg ik veel. Kijk, ik durf wel de uitspraak te doen : Facebook is binnen nu en 5 jaar dood. Maar social media-achtige toepassingen, wat vooral blijft bestaan, zijn de sociale netwerken, en de mensen, de behoefte van mensen om met elkaar in contact te staan, om met elkaar gesprekken te hebben, al dan niet professioneel of privé. En ik geloof dat er nog tot in lengte van dagen, technologiën blijven opkomen die ons dat makkelijker maken, effeciënter maken, effectiever maken. Maar of dat nou Facebook, Twitter en Linkedin zullen zijn. Wat ik al zei, Facebook zal verdwijnen, want dit gaat ten onder aan zijn eigen succes, maar der komt wel weer iets nieuws.
Hoe kunnen we ons als professionals op voorbereiden, op anticiperen op al die veranderingen ?
Nou, in 1ste instantie, en dat heb ik volgens mij in mijn vorig intervieuw ook gezegd, door mee te doen, door te proberen, te experimenteren en te proberen, zodat je in ieder geval... zolang je aan de kant blijft staan, leer je nooit zwemmen. En vervolgens, om toch zo snel mogelijk, een slag te maken naar een conceptuele niveau daarboven. Dus niet helemaal in te zoomen, naar wat is Twitter nou precies en welke knoppen zitten hier nou in. Maar wat betekent dit nou eigenlijk, dat ik voortdurend via mijn mobiel en via mijn laptop met allerlei mensen kan communiceren, zonder dat we op dezelfde plek zijn en zonder dat we dit persé gelijktijdig hoeven te doen. En hoe creëert dat uiteindelijk waarde voor mij. Het feit dat ik dadelijk terug naar huis rijd, terug naar Nederland, maar dat wij morgen toch nog even met elkaar contact kunnen staan over wat wij hier vandaag hebben besproken. Dan kun jij daar morgenvroeg een bericht schrijven en ik morgenmiddag op reageren. Dat is heel krachtig.
Dat je wel Gerrit. Nogmaals dank om naar de studio te komen. En wellicht zien we je in de komende maanden nog wel een keer terug, want alles verandert toch o zo snel.
Heel graag, dank voor de uitnodiging.