Emotionele Intelligentie

Op school leren we vooral onze rationale vaardigheden aanscherpen. Emotionele intelligentie wordt aan de kant geschoven. Toch zijn deze vaardigheden erg belangrijk om de lat hoger te leggen, voor een beter evenement, een sterker team en om elke uitdaging aan te kunnen. Jerko Bozikovic van Expert Academy coacht hierin heel wat bedrijven. Vandaag inspireert hij ons in deze eventplannertv-aflevering.

Reageer op deze tv aflevering

Heb je al een account op eventplanner.be? Meld je aan
Heb je nog geen account? Schrijf je comment hieronder:

Ook beschikbaar als podcast:

Ook via podcast:

Listen on Google PodcastsListen on Apple PodcastsListen on Shopify

Transcript

Op school leren we vooral onze rationale vaardigheden aanscherpen. Emotionele intelligentie wordt aan de kant geschoven. Toch zijn deze vaardigheden erg belangrijk om de lat hoger te leggen, voor een beter evenement, een sterker team en om elke uitdaging aan te kunnen. Jerko Bozikovic van Expert Academy coacht hierin heel wat bedrijven. Vandaag inspireert hij ons in deze eventplannertv-aflevering.

 

Dag Jerko. welkom in onze studio.

 

Hey…

 

We gaan het vandaag hebben over emotionele intelligentie. Maar leg nu een keer uit: wat moet ik daar precies onder verstaan?

 

Dat is een heel breed begrip natuurlijk, maar emotionele intelligentie is een begrip dat de laatste decennia toch wel in opmars is gekomen, omdat men ontdekt heeft dat er naast intellectuele intelligentie, de IQ, toch andere aspecten meespeelden die ervoor zorgden dat mensen konden omschreven worden als zeer succesvol, als excellente werknemers, of mensen die een fantastisch leven konden uitbouwen. En men zegt dat er een heel deel aspect, zoals bijvoorbeeld zeer goede communicatievaardigheden of bijvoorbeeld een heel goed rapport kunnen maken met mensen, grote basisempathie, maar ook inzichten in bijvoorbeeld je eigen doelen, je eigen overtuigingen, je angsten, je emoties, etc. Hoe beter we daarmee kunnen omgaan, hoe meer vat we daarop kunnen krijgen, hoe meer inzichten we daarover hebben; hoe emotioneel intelligenter je eigenlijk bent.

 

En kan je zoiets leren?

Natuurlijk wel. Dat zijn vaardigheden die je kan ontwikkelen. Dat wil niet zeggen dat er geen mensen zin die daar van nature al iets meer aanleg voor hebben, zoals sommige mensen van nature een mooiere stem hebben. Dat wil daarom niet zeggen dat anderen mensen niet kunnen leren zingen of pianospelen. Dus eigenlijk met EQ, emotionele intelligentie, is dat net hetzelfde.

 

Op welke manier zou je dat kunnen inzetten als je een evenement organiseert, om dat evenement sterker te maken?

 

Wel, eigenlijk op verschillende niveaus kan je dat doen, natuurlijk. We gaan zien dat om iets succesvol te laten zijn, moet je planmatig goed gaan werken, logistiek, het hele circus daarrond. Maar je moet natuurlijk ook kijken: Hoe gaat het met de mensen? Hoe gaat het met jouw team? Hoe gaat het met de gasten? Met de eventuele artiesten? We zien bijvoorbeeld dat een heel deel mensen zich daar niet goed bij voelen. We zien dat eigenlijk bij topsporters. Vroeger had je alleen maar fysieke trainingen en nu heeft elke topsporter een mental coach. Eigenlijk is een mental coach iemand die dat op het emotionele intelligente gaat werken. Dat is hetzelfde dat je ook op een evenement zou kunnen doen. Je zou kunnen zeggen: Is er een goede flow in mijn team? Is er goede teambuilding ? Of zit iedereen met zijn focus op half zeven, in zijn eigen richting? Gewoon ervoor zorgen dat we allemaal gefocust zijn om dezelfde dingen te gaan bereiken, is bijvoorbeeld iets waar je aan kan werken. Of bijvoorbeeld een goede duidelijke transparante communicatie, in plaats van te veronderstellen dat mensen wel weten wat ze allemaal moeten gaan doen. Duidelijk briefings geven, terug gaan luisteren, actief gaan luisteren, al die zaken, dat zijn allemaal aspectjes van emotionele intelligentie die we bewust actief gaan gebruiken in de evenementensector.

 

Kan je dat eens praktisch maken, heel gericht op een evenement? Je zit met zo'n team... Hoe begin je eraan? Waar moet je dan op letten?

 

Ik denk dat je absoluut moet kijken: is het hele praktische van de organisatie rond? Dan moet je ook gaan kijken: wat zijn de dingen die we niet op een planning zouden plaatsen maar die wel aandacht gaan vergen, en de focus zouden kunnen helpen verleggen? Stel nu dat er conflicten zijn in het team. Dat gaat ervoor zorgen dat je minder efficiënt gaat functioneren. Dat we minder snel ons doel gaan bereiken. Dan zou je bijvoorbeeld een gesprek of een groepsgesprek kunnen gaan voeren. Het zou ook heel goed kunnen dat je in een brainstormingsessie gaat zien van: jongens, wat hebben we nu nog nodig om ons evenement van hier naar het volgend niveau te brengen? Laten we eens allemaal creatief gaan zijn, brainstormen, out-of-the-box gaan denken. Dat is eigenlijk andere vaardigheden gaan aanspreken dan gewoon ons intellect.

 

Ja, want die dingen leer je niet op school...

 

Natuurlijk leer je dat niet op school, jammer genoeg. Ik vond het heel schrijnend om een paar jaar geleden te horen dat eindelijk de rechters een examen moesten afleggen, of een test moesten afleggen, rond emotionele intelligentie. Ik dacht: dat zijn mensen die over mijn leven beslissen, die moesten blijkbaar tot dan niet emotioneel intelligent zijn? Dat is heel jammer. Dat zijn dingen die we toch wel moeten ontwikkelen.

 

We zien dat mensen die een goede balans hebben tussen hun IQ en hun EQ eigenlijk in hun leven veel succesvoller gaan zijn. Dat begint al van jongs af aan. Hoe ga je om met impulsen? Hoe ga je om met angsten? Hoe ga je om met je emoties? We denken van: dat zij zaken die ons overkomen. Maar eigenlijk kan je zeggen: het leven bestaat maar voor 10% uit zaken die ons overkomen en 90% hoe we daarop reageren. Veel mensen gaan ervanuit: het leven is 90% van zaken die ons overkomen en 10% heb ik maar in handen om daarop te reageren. Dus eigenlijk onze attitude maakt dat alles. Dat is al bij een evenement zo belangrijk. We weten allemaal: er gaat altijd iets fout--

 

Maar, je zegt net ook 'angsten'... Bedoel je dan ook door net die kijk daar te veranderen je bijvoorbeeld podiumvrees enzoverder kan gaan aanpakken?

 

Dat zijn allemaal zaken waar je aan kan werken. Ik heb met heel veel artiesten gewerkt, veel bedrijfsleiders. Spreken in het openbaar staat in de top drie van de grootste angsten, Zowel bij mannen als bij vrouwen. Bij vrouwen op de eerste plaats, bij mannen op de derde plaats.

 

En wat stond er bij mannen - gewoon uit nieuwsgierigheid - op de eerste plaats?

 

Bevallen. En dan: bevallen, de dood, spreken in het openbaar. En bij vrouwen is het: spreken in het openbaar, de dood, bevallen. Blijkbaar is er iets dat voor heel veel mensen-- dat dat zo onwaarschijnlijk is van: 'help, ik moet voor een publiek gaan spreken.'

 

En gewoon door een deel ademhalingsoefeningen-- Hoe wordt je bewust van je lichaam? Hoe sta ik? Hoe kan ik mezelf gronden? Hoe kan ik mijn focus gaan verleggen? Hoe kan ik mijn publiek op een andere manier gaan bekijken? Al die zaken gaan ons helpen om ons eigenlijk over een angst-- En angst is eigenlijk meestal iets dat we ons inbeelden projecteren naar de toekomst en doen alsof dat het nu is. Ik zou bijvoorbeeld vandaag al de hele dag angstig kunnen geweest zijn voor dit gesprek. ‘Oh my god, straks is er een tv-interviewer, wat gaat er allemaal gebeuren?’ Maar ik zit niet in dat tv-interview. Ik beeld mij in dat dat interview misschien wel of niet goed gaat verlopen. Dus ik projecteer iets naar de toekomst en breng het naar het nu en ik krijg daar een deel fysieke, emotionele, mentale reacties op. Dan doe ik van: ‘zie dat is zo’. Maar eigenlijk zijn de meeste angsten geen echte angsten, maar dingen die we mentaal-- inbeelden is een groot woord, maar er is een stukje meecreëren, onderhouden en levend houden. Dat zijn allemaal zaken die je kan leren om los te laten, om te verwerken, om te kanaliseren in een andere richting.

 

Je gaf net in de make-up-ruimte ook aan: 'crisis, ik doe daar niet aan mee.' Ik vond dat zo mooi dat je dat vertelde. Kan je dat eens toelichten?

 

Een van mijn grote, grote voorbeelden, en dat is een echt gebeurd verhaal, is: een paar vrienden van mij hadden een evenementenbureau opgericht in 2001, in januari 2001. En een jaar later nodigde ze mij uit om een teambuilding te doen met hun team rond interne communicatie. In de namiddag zouden ze de cijfers bespreken. Ik hoor aan de aanvang van die dag: "Ja jongens, we gaan toch een paar dingen moeten meedelen want er zijn want er zijn wat dingen veranderd." Ik dacht in mezelf: Oeioei, hier komt het', want we weten allemaal: 2001, nine eleven. We weten ook allemaal dat als ge een evenementenbureau opstart dat de eerste zes maanden, dat is alleen maar prospectie, heel veel zaadjes planten, heel veel contacten opbouwen, en dan kan je pas beginnen met oogsten in de tweede helft. Jammer genoeg: nine eleven, tweede helft. Dus heel de wereldeconomie lag plat en er was zeker geen geld voor evenementen, folies, voor personeel, en de klanten.

 

We hebben de sessie in de voormiddag, alles loopt goed. In de namiddag zegt die man: 'Ja', zegt hij, "Wij moeten ons businessplan herschrijven, want", zegt hij, "het bedrag dat wij voorzien hadden om te bereiken binnen drie jaar, hebben we dit jaar bereikt. Dus moeten wij ons businessplan herschrijven." En ik kijk naar hem, en ik zeg: "Dat kan niet". "Jawel",zegt hij. Ik zeg: "Nee, dat kan niet". "Jawel", zegt hij, "dat zijn de cijfers". En ik zeg: "Maar ge weet toch dat het nine eleven is geweest. Ge weet toch dat de hele economie platligt en zeker al die folies zoals events." En zijn antwoord was van: "Wel, dat kan zijn, dat mensen dat dachten, maar dat was niet onze overtuiging. Wij als team hebben gezamenlijk besloten om onze focus te verleggen. Wij wisten dat er mensen waren, dat er bedrijven waren, die wel wouden investeren in hun klanten, wel in hun leveranciers en wel in hun personeel. En omdat wij onze focus verlegd hebben, hebben wij een heel nieuwe realiteit ontdekt. En zijn wij op zoek gegaan naar: wie wou er wel investeren? En wij hebben letterlijk ons businessplan moeten herschrijven want we hebben dat bedrag binnengehaald."

 

Dit is gewoon door, en dit is een voorbeeldje van emotionele intelligentie, door inzicht te krijgen in de overtuigingen, individueel of collectief, en daar iets mee te gaan doen, dat te gaan transformeren, bewust uw focus te gaan verleggen-- Want of ik nu naar daar kijk of naar daar of naar daar: ik kies daarvoor. En ik kan dáárop gefocust blijven maar kan ook dáárnaar gaan kijken.

 

Het focussen op dat negatieve van de crisis zorgt er ook voor dat je het negatieve krijgt…

 

Dat we dan allemaal mee in die spiraal gaan vallen. En toen heb ik gedacht in 2008 toen er een nieuwe financiële crisis naar boven kwam.

 

Ja, want er blijven altijd een paar komen…

 

Ze blijven altijd komen. Ik heb echt in de spiegel gekeken en ik heb gezegd: "Jerko, ik doe daar niet aan mee. Dit wordt niet mijn realiteit". Ik ben ervan overtuigd dat wij allemaal veel meer onze realiteit kunnen creëren dan we soms denken. Niet alles, he, maar wel veel meer.

 

En eigenlijk heb ik sindsdien mijn prijzen omhoog gedaan en ik heb veel meer werk gehad dan ooit tevoren. Nog altijd trouwens. Waarom? Ik denk dat ook iets te maken heeft met: wat straal je uit? Gedrag steekt gedrag aan. Als ik vriendelijk tegen jou ben, ga jij vriendelijker tegen mij doen. Als ik agressief word, ga jij ook agressiever worden. Ge straalt dat uit. Als ik positief in de wereld sta en ik zeg van: jongens, we gaan samenwerken en ik ga jullie meehelpen, begeleiden om door die crisis heen te gaan. Om jullie mensen te motiveren. Om vaardigheden mee te geven om bewustwording te gaan creëren. Als ik dat uitstraal want ik ben daarvan overtuigd, dan gaan mensen dat ook opnemen, en dat gaat resoneren met die mensen die ervoor openstaan. En ik heb veel mensen hun boeken zien sluiten. Maar ik heb er ook heel veel zien boomen. In tijden van crisis. En dat is heel concreet hoe je emotionele intelligentie kan gaan gebruiken in een evenement in de bedrijfswereld, in jouw privéleven door gewoon bewustwording en inzichten te gaan verkrijgen.

 

 

Jerko, ik wil je ontzettend bedanken voor dit gesprek. En u, beste kijker, bedankt voor het kijken en alweer tot volgende week. 

Advertenties