No Show

No Show. De grootste angst en frustratie van menig organisator. Hoe groot is het probleem nu echt en wat kan je eraan doen? Kevin vraagt het aan Danny Stevens van de The Promise, een initiatief dat zich inzet om No Show in de evenementensector aan te pakken.

Kevin Van der Straeten
Reageer op deze tv aflevering

Heb je al een account op eventplanner.be? Meld je aan
Heb je nog geen account? Schrijf je comment hieronder:

Ook beschikbaar als podcast:

Ook via podcast:

Listen on Google PodcastsListen on Apple PodcastsListen on Shopify

Transcript

No Show. De grootste angst en frustratie van menig organisator. Hoe groot is het probleem nu echt en wat kan je eraan doen? Ik vraag het aan Danny Stevens van de The Promise, een initiatief dat zich inzet om No Show in de evenementensector aan te pakken.

 

Dag Danny. Welkom in onze studio.

 

Goede morgen, Kevin.

 

We gaan het vandaag hebben over No Show. Hoe groot is dat probleem eigenlijk?

 

Wel, dat blijft toch aanhouden en veel bedrijven hebben er nog steeds last van. Het is al een aantal jaren dat we ijveren om dat te reduceren. We hebben een marktonderzoek gedaan, samen met wat media, een drietal jaren terug en dan merkt men dat in sommige industrieën een No Show-rate van 30 tot 35 %, dat men dat normaal vond.

 

Dat je er al van uit gaat...

 

Ja. Tien percent is zowat het streefdoel. Je mag ervan uitgaan dat je daar zo aan zit. Maar in sommige industrieën, IT bijvoorbeeld, voor externe evenementen, die hebben echt te kampen met een probleem dat alles waar mensen op uitnodiging komen en waar het gratis is, dat men zich inschrijft en dan uiteindelijk zegt ik ga toch maar mijn kat sturen of mijn hond, al naar gelang.

 

En bij betalende evenementen? Zie je daar ook hetzelfde effect?

 

Bij betalende evenementen is dat iets minder. Daar zit het No Show-percentage tussen de 10 en de 5 %. Dus dat is acceptabel. Mensen hebben betaald en zijn eerder geneigd om te komen, maar elke lege stoel in het evenement kost geld. En dat geld kan je beter besteden aan de mensen die er wel zijn en daardoor zoveel mogelijk beperkingen opleggen wat No Show betreft.

 

Maar misschien zullen we gewoon eens naar het filmpje kijken dat jullie gemaakt hebben met The Promise.

 

VIDEO - Don't Spoil the Party


 

Ik denk dat het heel mooi kadert, he.

 

Ja, inderdaad. Mensen realiseren zich niet altijd dat als je je inschrijft voor een evenement, dat er heel wat gebeurt, dat er heel wat kosten gemaakt worden, dat er heel wat mensen zich inzetten om dat evenement tot een goed einde te brengen. Met dan 'dat' als resultaat. Dat was een beetje een frustratie: zo lang in een sector zitten, en als je dan ziet... Ik denk dat elk agentschap of elk bedrijf dat wat evenementen organiseert dat kan bevestigen. Moesten we dat allemaal op een grote berg leggen, alles wat er verloren gaat, dat zou een hele grote berg zijn. En dat terwijl langs de andere kant de wereld eigenlijk heel veel onrecht heerst en heel veel mensen in armoede leven.

 

Maar daar gaan jullie dus met The Promise tegen in. The Promise, wie is dat eigenlijk?

 

The Promise is een vzw samengesteld uit een aantal vakorganisaties. EMA, PI, Sights, ACC of het vroegere ACA zijn erbij betrokken en we ijveren vooral naar bewustmaking. Je gaat die mentaliteit niet van dag een op dag twee veranderen. We gaan eigenlijk door de continuïteit, en de mensen zeggen van 'let toch een beetje op als je je inschrijft en wees bewust van het feit dat er kosten gemaakt worden en je belooft ons eigenlijk dat je komt. Je zegt niet van 'ik kom', nee je belooft dat je komt en als je niet komt, dan gaan we vragen om iets terug te doen, op een sympathieke toon, maar toch zeggen van 'jammer dat u er niet was want met dat geld hadden we misschien iets anders kunnen doen. Misschien kan u voor ons, of niet voor ons, een hulpproject steunen en bijvoorbeeld twee zakken rijst kopen voor een scholenproject in Afrika of wat dan ook.' Het gaat eigenlijk over concrete voorbeelden en bewustmaking.

 

En het is ook echt een service die jullie naar organisatoren aanbieden.

 

Ja. We hebben samen met Duval Guillaume destijds het filmpje gemaakt en door lid te worden van The Promise kan je het beeldmateriaal, videomateriaal gebruiken, want er is ook een platform waarmee je dan vanuit The Promise kan gaan communiceren. Het is altijd makkelijker om vanuit derden te laten communiceren dan uw klant terecht te wijzen...

 

Op het moment dan dat iemand effectief ook niet is komen opdagen.

 

Ja, inderdaad. Via het registratieplatform kunnen wij een connectie maken met het platform van The Promise en zo ga je eigenlijk... En dan moet je wel zeker zijn dat de aantallen effectief kloppen, dat je weet ik heb de mensen gescand, ik heb ze ingecheckt, en diegenen die er niet waren, daar gaan we dan mee communiceren en die tone-of-voice kan je dan zelf eigenlijk een beetje bepalen. Er zijn een aantal copies geschreven die je kan aanhalen van...

 

Wat is dan de boodschap die je zo iemand geeft?

 

De boodschap is voornamelijk: jammer dat u er niet was, op een sympathieke toon, en vooral: we WETEN dat u er niet was, want dat gaat volgende keer het effect hebben als ze dat logootje zien staan van het champagneglas...

 

Je zegt volgende keer, dus van de eerste keer dat je zo'n initiatief neemt met jouw evenement, ga je nog niet direct impact hebben.

 

Je gaat impact hebben en je gaat vooral vragen krijgen van... Tiens, dat logootje wat is dat, en ze gaan eens naar het filmpje kijken, dat creëert al awareness, maar het effect krijg je vooral als je dat - en dat is iets waar ik de ganse industrie eigenlijk wil toe oproepen - gebruik dat logootje, want hoe meer het gebruikt wordt, hoe meer het ingeburgerd wordt, en hoe meer mensen zich bewust worden van het feit.

 

En zijn er kosten aan verbonden om het logo te gebruiken?

 

Het lidmaatschap voor een jaar kost 90 euro, dus dat valt eigenlijk zeer goed mee. We proberen dat... We hebben in het begin het lidmaatschap een stuk hoger gehouden omdat er productiekosten waren voor de video, er zijn heel wat opstartkosten geweest. Nu is dat min of meer afgevlakt en we hebben nog ambitie om een aantal andere filmpjes te maken en om het verder te gaan promoten. We berusten heel veel op goodwill van de industrie. En we zeggen: mensen, gebruik het. Het is er om te gebruiken. En hoe meer het repetitief effect terugkomt, hoe meer impact het zal hebben.

 

En wat kan je dan ook effectief als effect gaan verwachten?

 

Het effect... We hebben een aantal neveneffecten. Enerzijds heb je de reductie van de No Show, waar we dus eigenlijk naar streven. We mogen aannemen dat ze gemiddeld een daling van 50 % van No Show [hebben], dat is realistisch en indrukwekkend. Dus zit je gemiddeld op een 15 of 20 % dan mag je aannemen dat dat daardoor tot de helft zal gereduceerd worden. Een neveneffect dat we merken is dat mensen langer wachten om zich in te schrijven, dat ze zeggen van ah, maar dan wil ik wel echt zeker zijn vooraleer ik me inschrijf. Sommige organisatoren die panikeren dan een beetje, ze zeggen: Oei, we hebben nog zo weinig inschrijvingen en dan zie je in de laatste week of de laatste weken voor een evenement dat de inschrijvingen effectief gaan toenemen.

 

Misschien beter zo dan dat mensen gewoon niet komen opdagen.

 

Ja, ja, inderdaad.

 

OK. Ik wil je heel erg bedanken voor je komst naar de studio.

 

Da's graag gedaan.

 

En u, beste kijker, bedankt voor het kijken. En alweer tot volgende week.

Advertenties