Durf te vragen!

We hebben het al vaker gehad over hoe je best contacten legt op een netwerkevent. Maar wat dan? Hoe kom je erachter wat je voor elkaar kunt betekenen en maak je concrete vervolgstappen? Door er gewoon naar te vragen, vindt experte Véronique Hoex van Expert Academy.

Reageer op deze tv aflevering

Heb je al een account op eventplanner.be? Meld je aan
Heb je nog geen account? Schrijf je comment hieronder:

Ook beschikbaar als podcast:

Ook via podcast:

Listen on Google PodcastsListen on Apple PodcastsListen on Shopify

Transcript

We hebben het al vaker gehad over hoe je best contacten legt op een netwerkevent. Maar wat dan? Hoe kom je erachter wat je voor elkaar kunt betekenen en maak je concrete vervolgstappen? Door er gewoon naar te vragen, vindt experte Véronique Hoex.

 

Dag Véronique, welkom in de studio.

 

Dag Kevin.

 

We hadden het eerder al een keer over personal impact, branding, networking hebben we het ook over gehad. Vandaag gaan we dat stapje verder, hé. Je hebt op een netwerkevenement, op een beurs met iemand contact gemaakt, maar wat dan? Hoe kom je er dan achter of je iets voor elkaar kunt betekenen?

 

Dat gaat eigenlijk puur over vragen durven stellen. Echt iets dieper gaan in de communicatie met die persoon en het kan heel vaak zijn dat je gewoon interesse vertoont, of dat je zegt vanuit waar dat je een diepere vraag gaat stellen. Bijvoorbeeld je ontmoet iemand die je uitleg geeft over de bouw en dat je zegt van, ik ben net ook aan het bouwen en ik vind het onderwerp waar je nu over praat wel interessant en dan kan je die diepere laag gaan betreden, kan je echt die communicatie aangaan met die persoon. Dus stel het niet alsof dat je een detective bent, dat je al uw vragen ineens gaat projecteren, want dat is helemaal niet de bedoeling, maar de bedoeling is echt dat je zegt van, ja, jij bent net naar dat land geweest of ik hoor dat jij interesse hebt op een ander gebied, laten we eens even uitwisselen en mensen gaan dan hun expertise met jou delen, enerzijds en anderzijds hebben ze ook zoiets van, die is echt oprecht in mij geïnteresseerd. Dat is eigenlijk onmiddellijk een win-win. Ik word intelligenter van het gesprek, maar ik maak ook kennis met de persoon achter jou, zeg maar of achter de vragen die ik heb.

 

Maar als je inderdaad zegt, we proberen op een netwerkevent, je ontmoet mensen, je wil dan weten van ok, kan die persoon iets voor mij betekenen of ik denk dat de mensen nog vertrekken van het idee, kan ik iets voor hem of haar betekenen en iets verkopen. Maar hoe kom je daar achter, want je begint dan inderdaad zo een mooi gesprek, maar waar ik mij soms op betrap is dat ik dan een hele avond met iemand sta te praten over hoe de vakantie was. Maar dan denk ik, daar ben ik niet voor naar een netwerkevent gekomen. Hoe pak je dat dan aan?

 

Wat ik hoor en dat charmeert u wel, dat is het ont-moeten. Als die moeten weg is en je gaat echt in een diepere verbinding, dan zit je ook in die diepere laag, maar van daaruit kan je wel een vraag stellen, een vraag echt durven stellen. Iets wat jij nodig hebt en dat je hoort dat misschien de andere jou verder kan helpen. Hoe kan ik… Die vraag, uiteindelijk is dat ook een concept dat bestaat, een durf-te-vragen-vraag stellen, …

 

Een durf-te-vragen-vraag?

 

Ja, een durf-te-vragen-vraag, effectief.

 

Dat mag je nog een keer uitleggen.

 

Het gaat er eigenlijk over dat die vraag begint met hoe, en Katrin Derboven is daar helemaal in thuis, dus eigenlijk is dat al een eventplanner-uiteenzetting op zich. Maar Hoe kan ik… Dus je stelt de vraag actief, niet Hoe kan ik niet, maar Hoe kan ik, in de positieve vraagstelling en ze blijft actief en ze blijft bij jou. Je vraagt dus eigenlijk aan de ander, hoe kan ik informatie bekomen, want ik ga een huis bouwen en ik wil, en je maakt het zeer concreet. Ik wil absoluut informatie inwinnen over mijn ramen. Of hoe kan ik bij de HR van jouw bedrijf aan de juiste naam geraken, bijvoorbeeld?

 

Maar dit is al een voorbeeld van een vrij directe commerciële vraag. Dat mag ook? Van, ik verkoop iets voor HR managers, hoe kan ik contact komen met jouw HR?

 

Als die gunfactor er is, omdat je ont-moet hebt, de “moet” was weg, je hebt het gehad over het verlof bijvoorbeeld, of je hebt het even gehad over de kinderen, over de hond, over weet-ik wat, dus ijsbrekers zijn voorbij, we voelen van, er is hier een connectie, er is hier een verbinding; op dat moment kan ik wel een diepere vraag stellen. Kan ik echt wel iets gaan vragen dat ik nodig heb en waar dat jij mij bij kan helpen. En heel vaak voelen de mensen niet dat je hun eigenlijk een gunst vraagt. Ze hebben zoiets van, yes, ik mag helpen.

 

En het is een vraag waar ik op kan antwoorden, dus…

 

Ja, en als jij dan niet kan antwoorden, wat ook al wel eens voorvalt, dan is het zo, omdat mijn vraagstelling concreet genoeg is, pak jij die mee naar huis en kan je die vraag nog eens aan jouw netwerk stellen. Dus, eigenlijk hebben wij een connectie, maar vanaf het moment dat wij gelinkt zijn en dat we gegevens hebben uitgewisseld, kan je terugkomen en kan je zeggen van, ik kon jou niet antwoorden, maar mijn partner of mijn collega, die kan jou wel advies geven. Ik ga jullie in contact brengen met elkaar.

 

En kan zo een vraag ook gewoon zijn, waar ben jij naar op zoek? Of wat?

 

Zeker. Wat ik veelal merk, en dat vind ik heel spijtig, is dat mensen te gretig zijn met hun vraag te stellen. Dus dat ze niet eerst die ijsbrekers gebruikt hebben of niet eerst die verbinding gemaakt hebben en al direct gaan vragen: ik wil dat hebben. Terwijl als je echt een goede connectie hebt, dan zou het de bedoeling zijn om eerst voor te stellen wat jij te bieden hebt. Van: naar waar ben jij op zoek om jouw ambities te realiseren? En dan kan ik misschien al helpen en op dat moment heb ik ook al gunfactor en kan ik ook iets vragen aan jou. Dus eerst iets geven om dan iets te mogen ontvangen. Ik hou niet van geven en nemen, maar ik hou wel van geven en ontvangen. Dat maakt 1 en 1 is 3, hé.

 

Ja, absoluut.

 

Dan zijn we veel meer ons netwerk aan het gebruiken.

 

Ik vind, wat je net ook zegt, heel mooi. Je kan die vraag dan mee naar huis nemen om er iets verder mee te doen. En dat is wat ik soms…. Als ik zelf een beurs bezoek bijvoorbeeld. Hoe vaak gebeurt het niet dat ik mensen aanspreek, oprecht geïnteresseerd ben in hun product, informatie vraag, vaak ook al wel een aantal dingen meekrijg, maar dan nooit meer iets hoor van dat bedrijf.

 

Dat is toch spijtig. Dat is een gemiste opportuniteit.

 

Ja, absoluut. Of dan terug gecontacteerd word door iemand die ik niet gesproken heb en dan totaal iemand anders die eigenlijk niet weet wat mijn vraag precies was.

 

Dat is de kracht van een evenement of beurs, als je met een bepaalde persoon gesproken hebt, dat dat wel degelijk genoteerd wordt en dat die persoon u terug contacteert. En als het echt een goed gesprek was, waar je net iets verder bent gegaan als puur maar dat commerciële aspect, dan is die gunfactor daar nog aanwezig en die mag je niet laten afkoelen, die moet je warm houden.

 

Maar hoe doe je dat dan, dat warm houden?

 

Dan moet je even bellen bijvoorbeeld en zeggen van, kijk we hebben het daar en daar over gehad en je was nog aan het twijfelen over bepaalde aspecten. Hoe voelt het nu aan en kunnen we een nieuwe afspraak maken of hoe gaat het verdere verloop? En daar iets op fixeren. Is het een nieuwe mail, is het een nieuw contact? Ja, dat hangt van de situatie af, maar doe daar wel iets mee. Je doet zoveel moeite om je voor te bereiden op een bepaald netwerkevent of beurs, het kost ook allemaal zoveel geld. Je ontmoet die mensen en dan moet je daarna natuurlijk zorgen dat je er wel degelijk iets mee doet. En niet dat je het allemaal laat afkoelen, want dan is het voor niks geweest. Ik wil daar nog wel even iets aan toevoegen, omdat we daarjuist met die beurs bezig waren. Hoe leuk zou het zijn als je op een beurs staat, ik zei het daarjuist al, zo een stand kost toch wel wat geld…

 

Ja, je investeert daarin.

 

Ja. En dat de ene beurshouder het verhaal heeft aangehoord en dan zegt, maar ik hoor dat jij nog op zoek bent naar, en ik kan jou die beursstand aanraden, want deze mensen zijn nu juist met dat topic bezig. Dan win je ongelooflijk veel tijd als je die beurs bezoekt en je hebt achteraf wel zoiets van, dat is wel fijn. Die mensen hebben mij geholpen en die hebben mij geconnecteerd met mensen die ook betrouwbaar zijn en ze weten exact met wie ze graag willen samenwerken. Dus ik vind dat echt wel een kracht als je dat doet als bedrijf… van een stapje verder te gaan.

 

Ik vind het ontzettend interessant, Véronique. De tijd is helaas ondertussen weeral op. Ontzettend bedankt om al deze tips met ons te willen delen.

 

Graag gedaan, natuurlijk, en tot de volgende keer.

 

En u, beste kijker, bedankt voor het kijken en alweer tot volgende week.

Advertenties