Transcript
Als concert- of festival organisator ben je in Vlaanderen verplicht om gratis oorbescherming uit te delen. De bekende gele oordopjes duiken dan ook steeds vaker op op evenementen. Guy Meuris van Safety@vises stelde vast dat 8 op 10 festivalgangers de oordopjes verkeerd gebruiken, waardoor ze geen enkel nut meer hebben. Ik vraag hem hoe het dan wel moet en wat je als organisator kan doen om de oren van je bezoekers te beschermen.
Dag Guy, welkom in onze studio
Dag Kevin, zeer blij hier te moge zijn.
We gaan het vandaag hebben over oorbescherming. Ik las in de krant dat het voor sommige evenementen vanaf nu zelfs verplicht is om gratis oorbescherming aan te bieden. Hoe zit dat precies?
Met de invoering van de nieuwe geluidsnormen heeft de overheid eigenlijk organisaties verplicht, die in categorie 3 zitten, die in categorie 3 evenement willen aanbieden, dat heeft dan meer te maken met echt het geluidsniveau dat je wil gaan hanteren, die heeft die organisaties verplicht om te zeggen van kijk vanaf nu moeten jullie gratis oorbescherming ter beschikking gaan stellen aan jullie bezoekers.
Dat zijn dan vooral de grote concerten, festivals, ... neem ik aan?
Jazeker, diegenen die geluidniveau's hanteren tot en met 95 Decibel gemeten over een kwartiertje, 100, gemeten over een uur. Zij moeten voldoen aan een aantal verplichtingen.
Waaronder die gratis oordopjes?
Ja.
Maar jij vindt dat geen goed idee?
Op zich vind ik het wel een heel goed idee, alleen dat wat we nu zien is het brengt een extra kost met zich mee, zowel voor de organisatie, ze worden dan wel vaak gesponsord, maar dan is het voor de sponsor. Het is voor iedereen nog altijd een beetje crisis, als we dat woord nog mogen gebruiken. Dus wat doen ze, ze gaan eigenlijk over op het goedkoopste alternatief. En het goedkoopste alternatief is dan dikwijls, ja ik heb ze hier liggen trouwens, dat zijn de wegwerp oordopjes.
De klassieke gele oordopjes, zoals we die allemaal kennen.
De 'mouchkes', hè. Het goede nieuws is ze komen in verschillende kleuren, dus qua marketingobject heb je daar als organisatie wel wat mogelijkheden mee en laat mij niet misverstaan, ze werken, ze beschermen zeer goed op voorwaarde dat je ze correct inbrengt. En daar wringt eigenlijk meestal het schoentje, of moet ik zeggen het oordopje. We zien 80% van de gebruikers gaan ze niet goed inbrengen.
En wat is dan 'niet goed inbrengen', want op zich neem ik aan dat het gewoon insteken is?
Ja, exact, en daar is waar de meeste mensen ook vanuit gaan. Kijk, er wordt sowieso heel weinig informatie gegeven, wat an sich al jammer is, maar de meeste mensen denken van allé ik kan dat gewoon in mijn oor duwen, net zoals ik mijn vinger in mijn oor kan duwen en dan zit het wel goed. Ik weet niet of het nu het moment is om het te demonstreren?
Ja, ja toon het een keer hoe het dan niet of wel moet.
Dus, wat we eigenlijk zien is dat mensen gewoon vastpakken of ze gaan ze wel een beetje oprollen, ze hebben ergens horen vallen dat dat wel mogelijk was, en ja, dan gaat het eigenlijk gewoon in het oor en wat ze dan eigenlijk voelen zelf is dat dat oordopje zich al een weg naar buiten wil banen. Meestal krijg je dan dit soort van frietzak, laat ik het zomaar noemen, dus dat zit toch minstens een halve centimeter uit het oor.
Ja, en dat mag eigenlijk niet.
Ik kan u zeggen, als we hier testen op ons los zouden laten met ons meettoestel, dan gaan we echt wel als resultaat hebben dat je nauwelijks beschermd bent. En dan krijg je dikwijls als antwoord van de gebruikers 'ja, maar ik hoor toch minder'.
Dan is het toch goed!
Dan is het toch goed. En eigenlijk klopt dat niet helemaal, het is niet omdat je minder hoort dat je beschermd bent. Eigenlijk met de nieuwe technologiën van oordopjes die er bestaan willen we net het omgekeerde doen. We willen echt mensen beter gaan beschermen en ze ook een betere ervaring blijven geven.
Dus, nog altijd goed horen, maar toch beschermen.
Ja, het is zelfs zo dat er oordopjes zijn met speciale filters, waarbij je nog beter kan gaan praten, die een veel betere spraakverstaanbaarheid hebben van het moment bij voldoende omgevingsgeluiden.
Dus, die de omgevingsgeluiden gaan uitfilteren en het gesprek enkel nog doorlaten.
In principe komt het daarop neer.
En hoe werkt dat dan precies?
Het heeft allemaal te maken met frequenties, dus onze stem heeft een bepaalde frequentie en omgevingslawaai valt dikwijls in een andere, dus met speciale filters, of eigenlijk ook dikwijls door de samenstelling van materiaal, want we hebben ook oordopjes die in de goedkopere reeksen vallen, die op zich geen filter hebben, maar al naar een bepaalde filtering kunnen gaan, door de samenstelling gaan ze bepaalde frequenties voorrang geven aan andere.
Ja, zo kan je toch genieten van de muziek zonder schade aan je oren?
Ja, zo kan je absoluut genieten.
Je legt net uit hoe het niet moet zo'n oordopje indoen, maar hoe moet het dan wel?
Wel, het is namelijk zo, iets wat heel vaak niet verteld wordt, of nooit zelfs, is dat een droog oordopje tot 40% van zijn bescherming kan verliezen in vergelijking met een vochtig oordopje. Dat lijkt een beetje een onhygienisch verhaal te gaan worden.
Ja, ik was me al aan het afvragen, waar gaan we naartoe?
Maar, een dopje vochtig maken en dat geldt voor alle oordopjes hoor. Dat geldt voor de herbruikbare, voor de eenmalige, eigenlijk moet je dat altijd een klein beetje vochtig maken en dat heeft twee redenen. Ten eerste is een vochtig dopje veel makkelijker in te brengen, dat spreekt voor zich. Ten tweede, nog belangrijker, die vochfilm tussen je huid en je oordopje heb je echt wel nodig om 100% te gaan afdichten, om alle poriën af te dichten, vandaar ben je beter beschermd.
Dus, we maken hem vochtig en...
Dan doe je eigenlijk, je kan sowieso je vingers een beetje natmaken onder de kraan.
Ja, maar op een festival heb je dat vaak niet bij de hand...
Nee, maar wat heb je wel altijd bij de hand, dat is natuurlijk je eigen speeksel. Een beetje is voldoende om je vingers een beetje vochtig te maken en dan gaan we eigenlijk het dopje zo klein mogelijk maken, echt zo klein mogelijk. Dat doe je niet op 1 of 2 seconden, dat moet je echt wel even tijd voor nemen. Dus begin je te kneden tot dat je, laat ons zeggen, zo'n paar mm diameter een staafje krijgt, een rond staafje. En in principe past dat ook in ieder zijn of haar oor. Dames hebben dikwijls een hele kleine diameter van oor en klagen dan dikwijls van ik krijg dat daar nooit in. Wel, als je dat klein genoeg oprolt, in principe krijgt echt iedereen dat wel in.
Voilà, als je klaar bent zou ik zeggen stap 2: Je gaat met je andere hand over je hoofd en trekt eigenlijk de oorschelp naar boven en achteruit. Vandaar gaat je oorgang zich een beetje rechten, weer een stukje makkelijker om het oordopje in te brengen. Je duwt het oordopje eigenlijk helemaal in je oor tot je met je wijsvinger helemaal tegen je oor kan laten rusten.
Ja, dat er eigenlijk niets meer uitsteekt.
Klopt, ja, en op deze manier laat je het oordopje zichzelf terug uitzetten en gaat het zichzelf ook niet uit het oor duwen, want het zit ver genoeg in het oor. En het is eigenlijk die diepte die je nodig hebt om voldoende beschermd te zijn.
Ok, dat is een hele uitleg, maar op een festival krijg ik gewoon zo'n zakje en dat is het dan.
Ja, en hop ga maar, je bent nu beschermd.
Ja.
En dat is het grote gevaar, denk ik, waar we nu voor staan. De volgende jaren is van laten we het alstjeblieft niet op deze manier aanpakken.
Wat moet je dan wel als organisator doen, als je het gehoor van je bezoekers echt serieus wilt beschermen?
Ik zou eerst en vooral toch, als je de dingen laat uitdelen, toch een minimum van instructies meegeven aan mensen. Dat je dat dan mondeling doet of dat je dat met een mooie flyer erbij doet. Het liefst mondeling, want dan ben je zeker dat de mensen het gehoord hebben, een flyer heb je altijd het gevaar dat het niet gelezen wordt.
Maar heb je aan andere kant weer een opportuniteit om er wat sponsorreclame mee op te zetten?
Absoluut, ik denk dat we het verhaal ook een beetje commercieel moeten gaan benutten.
Natuurlijk, want het zijn ook extra kosten, dan moet je kijken welke opportuniteiten zitten daar aan voor mij als organisator.
Ja, zeker, en dat wat we nu ook steeds meer zien is dat er ook, al of niet gelinkt aan sponsoring, standen verschijnen die die oordopjes aanbieden en dat gaan dan van de wegwerp dopjes naar herbruikbare oordopjes, meestal van de parapluutjes, als je die al kent. Op zich ook hele goede dopjes en de kans dat je die al verkeerd gaat inbrengen is al een stukje kleiner.
Maar die zijn in de aankoop weer een stukje duurder dan?
Ja, die gaan in de aankoop weer een stukje duurder zijn. Het grote voordeel is je kan ze hergebruiken, dus als je de verpakking daar dan ook weer een beetje gaat aanpassen, gaan mensen ze veel langer bewaren, dus ook een verpakking die al of niet je logo kan bevatten, kan je daar weer meer op in gaan spelen.
Daarstraks liet je ook al iets vallen over oordopjes op maat. Wat is dat precies?
Oordopjes op maat, wel, dan gebeurt er een aanmeting op basis van de vorm van je oor. Dus, dat wat we hier nu zien ondertussen hebben we het oordopje erin.
Je hoort me nog?
Ja, ik hoor je nog steeds. Ik ben wel beschermd, maar je gaat met deze oordopjes natuurlijk een heel stuk van de beleving wegnemen. Dus enerzijds niet zo goed als je net veel geld voor een ticketje betaald hebt.
Ja, want op het evenement draait het net om die beleving.
Voilà. En wat ik ook heel vaak zie en dat ga ik nu even demonstreren is dan sta je naast iemand en die wil iets tegen je zeggen en wat krijg je dan als effect van "wat zeg je, ik hoor je niet zo goed". Op dat moment schiet het doel van het oordopje zichzelf voorbij, want dan krijg je de volle lading op dat moment en heb je eigenlijk dubbele schade. Waarom? Je hebt je oren gevoelig gemaakt aan stilte en je gaat ze nu onderhevig maken aan heel wat geluid. Tja, dat is helemaal niet vast voor je oren, natuurlijk.
Ja, dus even terugkomen op de oordopjes op maat...
Er wordt eigenlijk een mal van je oorgang gemaakt en op basis van die malve wordt er een oordopje gemaakt naar je vorm van je oor. Daar wordt dan ook een filter ingestoken, die dan aangepast wordt. Voor muziek kan er een muziekfilter ingestoken worden. Is het voor het werk of voor andere geluiden, machinegeluiden, dan wordt er dikwijls geopteerd voor een ander soort filter.
Nu, dat gaan uitdelen op een evenement, dat lijkt me een stap te moeilijk, maar langs de andere kant voor mensen die op dit moment werken, is dat misschien wel echt een hele goede oplossing om toch zo’n setje te hebben.
Ja, absoluut, ik raad het zelf ook iedereen aan, zeker als je meer dan een uur oordopjes moet dragen, is het kwa confort zeker een meerwaarde, het gaat nergens duwen waar het niet hoort te duwen, dus wat dat betreft is dat de grote meerwaarde. Op het gebied van bescherming, elk dopje dat je correct inbrengt, dat voldoende afdicht helpt. Laten we daar duidelijk over zijn.
Zelfs de goedkope?
Zelfs de goedkope, absoluut, het is enkel een verschil in beleving, wat wil ik nog horen, welke ervaring wil ik nog en natuurlijk het confort, hoelang we het kunnen dragen...
En het prijskaartje wat daaraan hangt...
Het ene hangt uiteraard wel een beetje samen met het andere.
Heel interessant verhaal, Guy. Ik wil je bedanken voor je komst naar de studio.
Dankjewel.
En voor u beste kijker, bedankt voor het kijken en alweer tot volgende week.