Waarom je event17 niet mag missen

Event, de vakbeurs voor de evenementensector komt er weer aan. Op 12 en 13 april is het zover. Organisator Marc Liethof vertelt waarom ook jij dit jaar weer naar Utrecht moet afzakken.

Reageer op deze tv aflevering

Heb je al een account op eventplanner.be? Meld je aan
Heb je nog geen account? Schrijf je comment hieronder:

Ook beschikbaar als podcast:

Ook via podcast:

Listen on Google PodcastsListen on Apple PodcastsListen on Shopify

Transcript

Event, de vakbeurs voor de evenementensector komt er weer aan. Op 12 en 13 april is het zover. Organisator Marc Liethof vertelt waarom ook jij dit jaar weer naar Utrecht moet afzakken.

 

Dag Marc, welkom in de studio. Negentiende editie ondertussen.

 

Ja.

 

Mooi zeg.

 

Ja, dat is mooi. En volgend jaar zijn wij aan de twintigste toe, dus dat wordt een heel bijzonder jaar. Maar negentiende editie betekent ook dat wij die markt hebben zien ontwikkelen, dingen zien terugkomen in de markt. En wat nog veel belangrijker is, is dat wij in de zomer van vorig jaar gekeken hebben, wat gaan wij in ons concept nu aanpassen voor deze negentiende editie. En wij zijn begonnen met ons team een andere invulling te geven. Wat andere mensen, jongere mensen, markt en communicatie wat beter neer te zetten. Corporate identity en de hele uitstraling. De brand rondom event beter, vinden wij, in te vullen en in de markt te zetten. Maar dat is ook hard nodig.

Want als je kijkt naar de ontwikkelingen van ons hele mooie concept, dan denk ik dat wij er dit jaar in geslaagd zijn, buiten dat we een mooi deelnemersaanbod hebben, dat we ook een rode draad hebben die beter loopt dan de afgelopen jaren. En dat moet ook gebeuren. Omdat wij ons ervan bewust zijn dat wij onze doelgroep niet alleen moeten pamperen en goed moeten verzorgen, maar ook moeten uitbreiden. Want de vraag is, niet alleen bij ons maar in de hele markt, om noviteiten, nieuwigheden, maar ook nieuwe klanten en nieuwe relaties te ontmoeten.

 

Als bezoeker, wat ga ik daarvan merken? Wat gaat er anders zijn?

 

Nou, wat je gaat merken is dat wij dit jaar inspiratie en innovatie - waar we de afgelopen jaren… ook al naar gekeken hebben en ook aandacht aan hebben gegeven, echt centraal gezet hebben. Dus dat betekent dat wij in andere hallen zitten. De Jaarbeurs is vol in transitie. Bij de Jaarbeurs zijn, als je al aan komt rijden voor de parkeerplaatsen grote veranderingen. Er is een vorm van een park, er is een kinepolis gebouwd. Wij zitten dit jaar in hal 8 en 7. En bij de entree van hal 8, dat is ook de entree van Event 17, daar laten we dit jaar zien, dat, als jij een event gaat organiseren, dat je dan begint met het concept. Je begint met een strategische overweging en je gaat heel erg nadenken, wat wil ik bereiken voor mijn doelgroep waar ik het event voor ga organiseren. Nou, die hele entree wordt vormgegeven bij die start van het evenement.

 

Een brainstormsessie dan?

 

Nou, het is een vorm van een brainstormsessie. De bezoekers worden meegenomen. En natuurlijk zullen we een escape routertje houden voor de mensen die direct naar de beurs willen. Maar de mensen worden meegenomen in een bepaalde omgeving waarbij ze in aanraking komen met mensen… die hun daarbij kunnen helpen of kunnen informeren. En natuurlijk zullen we dat doen op een manier dat daar een bijzondere beleving bij blijft. Belangrijk is: Event 17 altijd een goed idee. We hebben dit jaar dus bedacht om in de entree van de beurs te beginnen met het idee, voordat je dan verder na gaat denken over, wat heb ik daarbij nodig, welke informatie ga ik dan nog opdoen. Dus dat betekent dat de opbouw is vanuit de entree richting de beursvloer. Daar vind je alle bedrijven die jou als bezoeker, als beslisser, maar ook als opdrachtgever, kunnen helpen bij het invullen van jouw event. Tussen de twee hallen hebben wij een ruimte gecreëerd, een hele leuke ruimte, waarbij de creatie van de acts centraal staan. Dat is een soort parkje, zoals wij dat noemen. En daar zul je dwars doorheen lopen, en dan zul je verwonderd zijn door wat je daar aantreft. En we willen die inspiratie juist daar heel erg centraal stellen. Dat is dus de overgang van hal 8 naar hal 7. En dat heet ook inspiration park. Dat is zo bedacht, en dat zal ook zo uitgevoerd worden. Dan ga je verder naar hal 7. Achterin hal 7 heb je, wat vorig jaar de omgeving was waar de bijeenkomsten georganiseerd werden… We hebben diverse bijeenkomsten die we organiseren, diverse sessies, workshops, keynote sessies, maar ook kleinere sessies. Die sessies, die worden georganiseerd in het gedeelte zoals wij dat nu noemen, een content village. En waarom doen we dat achterin op de beursvloer? Omdat we de afgelopen jaren dat altijd bij de entree deden. En we vinden eigenlijk dat we een soort walk way hoofdgangpad moeten creëren, door de creatie, dan kom je door de inspiratie, en achterin kun je die informatie krijgen. En dat betekent ook voor alle standhouders, maar ook voor de bezoekers, dat er een logischere route gewandeld kan worden, of bewandeld kan worden op Event 17.

 

Spannend.

 

Ja, is heel spannend.

 

Je zei daarnet ook al van, we gaan inzetten op die innovatie…

 

Ja.

 

Ik las dat jullie een award gaan uitreiken om dat te stimuleren.

 

Ja, dat gaan we doen. En waarom doen we dat? Omdat wij vinden dat in het vakgebied, in ons hele mooie vakgebied, te weinig innovaties te zien zijn. Of dat daar te weinig innovaties opgemerkt worden. Dus wat wij gaan doen, we hebben een award inschrijving bedacht, en ook uitgeschreven, waarbij mensen het beste idee, een innovatief idee, kunnen melden bij ons. Daar wordt door diverse partijen - de juryleden kan ik je niet allemaal uit mijn hoofd vertellen, maar kijk op de website mensen, event.nl, dan zul je zien welke juryleden daar aan verbonden zijn. Dat zijn juryleden die verstand hebben van marketing, maar ook van operatie. Dat is een dwarsdoorsnede van de kennis die we nodig hebben om die awards te beoordelen. Maar het doel van die awards is heel simpel. Ik vind, en wij vinden, al jaren dat wij op event voor de bezoekers te weinig inspiratie en innovatie bieden. Dus om dat nu te veranderen hebben wij gezegd, de deelnemers aan event kunnen een inzending doen. Dus die kunnen zich zelf daarvoor laten nomineren. De vraag is nog maar of de jury vindt dat ze genomineerd moeten worden, maar dat zal de komende weken duidelijk worden. En ook bedrijven die niet op de beurs staan, kunnen zich daarvoor nomineren. Want wij zien ook in het vakgebied dat bedrijven hele leuke inspirerende ideeën hebben, waarvan wij denken dat dat een toegevoegde waarde is voor de bezoeker van Event 17. Tot 20 maart kan men nog inschrijven. Dus als iemand nu geïnspireerd raakt, en denkt, hé, wij moeten met ons idee wat doen, kijk bij ons op de website, zorg dat je het formulier downloadt. Tot 20 maart kun je je daar nog voor inschrijven.

 

Vorig jaar hadden jullie ook de kwadranten, blijft dat terugkomen?

 

Ja. Kwadranten blijven in die vorm. We hebben het kwadrant Kennis en Content op dezelfde locatie gelaten. Dus dat betekent op de beursvloer als je aankomt rechts. We hebben de andere kwadranten wat verdeeld. Je hebt de Sfeer en Smaak. Je hebt Kennis en Content wat ik al eerder aangaf. Je hebt Innovatie, je hebt Design en Creatie. Dus dat zijn de vier kwadranten die je hebt rondom de beursvloer. En dat zijn puur de kapstokken voor de bedrijven om, als ze daar staan, een thema te hebben waarbij zij hun beursdeelname op kunnen afstemmen. Dat is vorig jaar als heel positief ervaren, dus dat zal dit jaar terugkomen.

 

We haalden net ook al kort sprekerskeynotes aan. Wie staat er dit jaar op…?

 

We hebben dit jaar een drietal keynotes. We hebben dus een kleine zaal, een grote zaal, we hebben nog een andere ruimte waar de bijeenkomsten georganiseerd worden. Dus we hebben een vier- tot vijftal verschillende ruimtes waar die sessies gehouden worden. Ik heb ze hier even opgeschreven omdat ik vind dat ik de namen goed moet uitspreken. Vorig jaar heb ik me daarin vergist dus ik heb geleerd. Bas Hoogland, die gaat wat zeggen over leiderschapslessen wat betreft klantgerichtheid. We hebben Jordi van de Bovenkamp. Dat is de grappigste twitteraar die ik ken…

 

Ach zo, ja?

 

Ja, echt waar. Dat is een bizar leuke gast. Social content, gaat hij het over hebben. Is ook voor de jeugdige en jongere bezoekers zeer interessant. Christian Kromme. Technologische trends, daar gaat hij het over hebben. Go digital, stay human. Dat is natuurlijk iets wat heel erg van deze tijd is. Iedereen heeft de afgelopen jaren - dan heb ik het over vier, vijf jaar geleden - volledig ingezet op digitaal. En je hoort mij niet zeggen dat dat niet essentieel, niet belangrijk is… Maar Stay human, blijf menselijk, het menselijk contact, het live ontmoeten; daar staan wij echt als Event 17 al jaren voor. Dat is natuurlijk essentieel voor ons vakgebied, maar ook voor de opdrachtgevers waar wij voor mogen werken. Met elkaar binnen het vakgebied. Christian Kromme wil graag met wat hij doet de Uber worden, zegt hij, van ons vakgebied. Dus ik ben erg geïnteresseerd in hoe hij dat straks gaat uitleggen, en hoe hij dat gaat invullen. We hebben ook wat kleinere sessies, waar ik het net over had. Xsaga bijvoorbeeld. Maarten Hogenhuis gaat uitleggen hoe bij Xsaga de tien belangrijkste en meest aansprekende casus tot stand gekomen zijn. Die gaat daar wat over vertellen maar ook over de dingen waar zij na afloop van vonden, hé, dat had misschien wat anders gekund. Dus dat is een echt best-casusverhaal.

 

Het is wel opmerkelijk dat hij daar zo open over is.

 

Maar ja, ik denk dat Xsaga ook een van de bedrijven is - zo zijn er meerdere toporganisatiebureaus - maar dat zijn mannen en mensen die daar werken, die dat ook heel open kunnen bespreken. Omdat daar geen geheimen zijn dat bij ieder bedrijf wel eens een concept niet helemaal tot in detail uitgewerkt wordt. Of na afloop blijkt dat dingen wat anders zijn.

 

Ja.

 

Maar met name de concepten die zij neerzetten, die zijn wel baanbrekend. En dat willen wij meegeven aan de bezoekers die daarin geïnteresseerd zijn. We hebben Wenda Kielstra van Consumatics. Die gaat in op het gedrag van een beursbezoeker. Wij als Event 17, vinden dat het heel belangrijk is, dat wij ook horen - ook voor onze evaluatie, maar ook voor de ontwikkeling van het concept - hoe onze bezoekers het ervaren hebben. En vaak is dat lastig want er zitten hele positieve reacties bij, en er zitten ook reacties bij die we liever niet willen horen. Maar er zit zeker reacties bij waar we wat mee kunnen. En ook de reacties die wij liever niet willen horen, daar kunnen wij alleen maar van groeien. En dan kunnen we ons concept de komende jaren alleen maar op een andere manier gaan invullen. Dus daar gaan wij ook veel aandacht aan geven. En dan hebben we nog een hele bijzondere: Jouri Schoemaker. Die is uitgeroepen tot Nederlands kampioen pitchen. Die gaat dus uitleggen, hoe moet jij omgaan met een pitch. Vijf stappen van een pitch. En hij zegt ook niet voor niks, life is een pitch. Dus dat is zoals hij dat ook omschrijft. De energie spat van dat soort mannen af. Dus wij zijn heel trots op de dwarsdoorsnede die ik nu noemde van de sprekers. Maar er komen de komende dagen en de komende weken nog een paar sprekers bij. Het programma is bijna vol. Informeer je nogmaals, op event.nl, om te kijken hoe dat programma…

 

Kun je de sessies gewoon gratis volgen?

 

Ja. De keynotesessies… Voor sommige sessies moet je betalen. En dat zijn kleine bedragen. Maar waarom wij dat geld vragen daarvoor, kleine bedragen, is een vergoeding vanaf 7,50, dat wij de mensen ook een kopje koffie willen bieden en een warm welkom. En wij willen de no-shows gaan beperken. De afgelopen jaren merkten wij dat er ruim ingeschreven werd op al die bijeenkomsten. Moesten we vaak nee verkopen. Dat is natuurlijk heel zuur voor de mensen die er alsnog heen willen gaan. Dus we hebben nu van tevoren gezorgd dat er een kleine vergoeding is. En een gedeelte van die vergoeding gaat ook naar een goed doel. Dus wijzelf willen daar geen geld van zien, buiten het kopje koffie wat wij moeten afrekenen. Straks ook aan de toeleverancier. Maar we willen zeker zijn dat de mensen die zich aanmelden ook daadwerkelijk komen.

 

Leuk. Is er nog iets wat we zouden moeten weten over de beurs?

 

Nou ja, wat ik belangrijk vind is dat wij heel graag van alle mensen die komen, maar ook iedereen die betrokken is bij ons concept, dat die mensen meedenken over, hoe gaan we dit concept de komende jaren voor ons vakgebied neerzetten. Want wij zien allerlei concepten om ons heen die uitstekend zijn. Maar we willen zelf een baanbrekend concept blijven, en kunnen blijven bieden. En daar hebben wij, buiten onze eigen expertise, ook heel erg de mening en de vraag vanuit de markt voor nodig. Van, denk daar eens over na. Wat je nu ziet de laatste jaren is dat de grootte van de beurs… De beurs is in de afgelopen tien jaar kleiner geworden. Dat betekent dat grote deelnemers qua naam nog aanwezig zijn, maar qua formaat naar een kleinere afmeting gegaan zijn. Maar die vorm van die standhouders gaat de komende jaren veranderen. Wat belangrijk is, dat de drie pijlers waar die beurs ooit op bedacht is, dat is innovatie, inspiratie, beleving, de warme mantel aan krijgen op het moment dat je de beursvloer oploopt, de markt treffen, de bedrijven die exposeren en de kennis opdoen; daar zijn wij al twintig jaar leading in. Negentien jaar, volgend jaar twintig, leading in. En dat is iets waarbij wij, afhankelijk van de vraag van de markt en onze eigen inzichten, moeten kijken of we bij het een wat meer neerzetten, dus wat vergroten, en bij de ander wat inkrimpen. Dus we zullen heel goed moeten kijken hoe die ontwikkelingen er zijn. En we laten ons ook inspireren door onze concullega's, door wat er om ons heen gebeurt. Dus we houden onze ogen open. Dus wij kunnen niet langer wachten dan de komende data, 12, 13 april. Wat later in het jaar. Weer mooi in de week voor Pasen, dus ja, we zijn er bijna klaar voor. Nog niet helemaal, we moeten nog wat voorbereidingen doen, maar wij durven nu al te zeggen, welkom.

 

Marc, wij kijken er in ieder geval ook naar uit. Bedankt voor je komst naar de studio.

 

Dank je wel, Kevin.

 

En uw beste kijker, bedankt voor het kijken, en alweer tot volgende week

Advertenties