Hoe verover je een plek in een overvolle eventmarkt?

Is er nog plaats voor nieuwe events en festivals in een overvolle eventmarkt? Michiel Rovers van Eventlab is ervan overtuigd dat er nog kansen genoeg zijn, als je het als organisator maar juist aanpakt. Hoe dat dan moet, vertelt hij zelf.

Reageer op deze tv aflevering

Heb je al een account op eventplanner.be? Meld je aan
Heb je nog geen account? Schrijf je comment hieronder:

Ook beschikbaar als podcast:

Ook via podcast:

Listen on Google PodcastsListen on Apple PodcastsListen on Shopify

Transcript

Is er nog plaats voor nieuwe events en festivals in een overvolle eventmarkt? Michiel Rovers van Eventlab is ervan overtuigd dat er nog kansen genoeg zijn, als je het als organisator maar juist aanpakt. Hoe dat dan moet, vertelt hij zelf.

 

Dag Michiel, welkom bij ons in de studio.  

 

Dank je wel. 

 

De evenementensector: het is een overvolle markt. Er zijn heel veel evenementen en festivals. Is er nog plek voor nieuwe initiatieven? 

 

Naar mijn mening wel. Er wordt heel veel gezegd inderdaad dat de markt verzadigd is, zoals het heel duur heet. Maar wat je heel erg ziet is dat er steeds meer nieuwe focussen worden gelegd binnen festivals. 

 

Zoals?  

 

Nou, de oude festivals, waarin muziek, podium, een bar, eten en drinken... Hè? Dat is echt het oude concept. Wat er steeds meer begint te komen is dat er steeds meer ingrediënten binnen een festival bijkomen, en ook de focus binnen festivals steeds meer op andere plekken wordt gelegd. Wat je de laatste jaren steeds meer ziet is het food-festivalgebeuren. Dus veel meer een focus leggen op eten en dat muziek daar misschien nog een leuke bijrol bij speelt. En dat soort zaken. Een andere focus die je ziet liggen: dat er steeds meer op bijzondere locaties festivals ontstaan, waardoor ook het festivalseizoen langer wordt. Dus wat je krijgt is bijvoorbeeld in bungalowparken, dat daar nou festivals ontstaan. In Rotterdam is er onlangs nog in de gevangenis een festival gehouden. 

 

Dat is inderdaad een originele plek. Dus eigenlijk als ik het goed samenvat, dan komt het erop neer om het iets anders te gaan doen en dan kan je zo een bestaansreden voor nieuwe festivals creëren. 

 

Kijk, wat het is... Wat je nou heel erg ziet is dat het bij heel veel festivals goed uitpakt. Dus dat er blijkbaar een behoefte is onder de consument, onder de bezoeker, om een nieuw concept, festival te gaan bezoeken. Dus op die manier kan je eigenlijk zeggen dat de markt niet verzadigd is, en dat je met een nieuw concept, als het dan wel maar enigszins een behoefte beantwoordt, dat je daar best wel een goed punt mee kan scoren. 

 

Maar gaat dat dan niet ten koste van de anderen? 

 

Als je heel erg naar het overzicht kijkt... Er zijn verschillende cijfers van de afgelopen jaren, als het gaat over het aantal festivals en het aantal bezoekers. Dan zie je over het algemeen dat het nog steeds groeiende is. Natuurlijk zijn er altijd festivals die wegvallen, maar overall-gezien zie je een totaalbeeld dat het groeit. Dus er komen steeds wel meer festivals bij en meer bezoekers bij, betalende bezoekers. 

 

Maar misschien net omwille van dat je nieuwe doelgroepen begint aan te spreken die eerst niet naar evenementen kwamen? 

 

Hoe meer doelgroepen, hoe meer festivals, zou je bijna kunnen zeggen. 

 

Jullie doen onderzoek met Eventlab naar dit soort zaken. Kan je misschien eens toelichten wat Eventlab precies is? 

 

Eventlab is een samenwerkingsverband tussen drie hogescholen in Amsterdam: de Hogeschool van Amsterdam, de Hogeschool InHolland en de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten. En wat wij als doel hebben is eigenlijk de onderwerpen waar studenten mee bezig zijn meer naar de markt te brengen, waar de markt behoefte aan heeft. En wat je ook ziet is dat de studenten die bij ons op de hogeschool zitten zijn de professionals, de event-professionals van de toekomst. Dus op niet manier zie je eigenlijk dat wat wij als Eventlab nou doen is: de behoefte vanuit de markt koppelen aan wat in het onderwijs wordt aangeboden, en daarnaast heb je ook nog het onderzoek, dus dan krijg je vaak nog de aparte poot, dat er op die manier kennis wordt gegenereerd waar uiteindelijk -en dat is het doel- de eventsector nog iets aan heeft. 

 

Maar gaan jullie ook specifiek met vragen van de organisatoren aan de slag? 

 

Ja dat kan, alleen is het wel dat wij altijd vanuit een groter thema denken. Wij hebben eigenlijk 3 grote thema's waaraan wij gaan werken in 2016. Om er eentje te noemen: wij hebben het thema beleving. En beleving dat is een redelijk breed thema, maar waar je dan kan kijken is: hoe beleeft de bezoeker een festival? Wat zijn nou de ingrediënten waardoor de beleving op zo'n festival nou tot stand komt. Wat wij doen... Wij doen daar uitgebreid onderzoek naar, maar wat wij nodig hebben zijn wel aparte individuele festivals, waar we die metingen kunnen verrichten. 

 

Ik las net bij ons op de site trouwens dat jullie een heel originele manier hebben bedacht om die beleving te gaan meten en hoe mensen omgaan met de beleving op een evenement. 

 

Ja, wat wij doen... We hebben zogenaamde narrative clips, dat zijn hele kleine cameraatjes die je aan je kleding kan clippen, en die maakt automatisch elke 30 seconden een foto. Wat doen wij daar nou mee? Wij geven aan een willekeurige bezoeker, zonder dat hij weet waar dit voor dient, geven wij zo'n clipje en die moet gewoon dat festival beleven zoals hij of zij dat graag wil. Waar wij uiteindelijk naar kijken is naar al die foto's die dan allemaal terugkomen. En wij gaan dat analyseren op: waar blijft de bezoeker nou langer hanger? Waar blijft hij korter hangen? En vooral: komt dat overeen met hoe de organisatie dat van te voren bedacht heeft. Dus een voorbeeld: een bezoeker gaat sowieso vaak voor een podium staan en naar een concert kijken, dat gebeurt wel. Maar daaromheen worden keuzes gemaakt door een organisatie, van: waar zet je de bar neer? Of: waar zet je het toilet neer? Of: waar zet je het eten neer? Met het idee van: "daar kunnen mensen misschien wel langer blijven hangen", of: "daar moeten we juist de doorstroom goed laten gaan, zodat ze daar juist niet lang blijven hangen". Op die manier proberen we in beeld te brengen hoe eigenlijk zo'n beleving in beeld wordt gebracht. En dat doen wij dus eigenlijk puur... Die beelden gebruiken we alleen voor onszelf. Dus het is dat we dat niet allemaal uitgebreid de markt in brengen. De privacy zit helemaal oké. Maar waar wij dus echt puur naar kijken is echt: wat kan je nou hiermee inzichtelijk maken? En dat hebben we nou bij 2 festivals uitgeprobeerd. We zijn nu nog aan het analyseren, dus we weten nog niet precies hoe dit uit gaat pakken. Maar dat willen we uitgebreider gaan aanpakken, in het volgende festivalseizoen in 2016 als dit een mooie manier is om zoiets in kaart te brengen. 

 

We gaan jullie op de voet blijven volgen. En de resultaten zeker met onze lezers delen. Michiel, dank je wel voor je komst naar de studio.  

 

Graag gedaan. 

 

En u, beste kijker: bedankt voor het kijken en alweer tot volgende week!

Advertenties