Transcript
Je trouwdag moet perfect zijn. Het moet de mooiste dag van je leven worden. Maar dat kan enkel als je de juiste locatie, cateraar, de perfecte DJ en andere leveranciers gekozen hebt. Hoe je dat aanpakt, verklapt expert Sara Geenen.
Dag Sara, dag Valerie, welkom in de studio.
Hallo. Goeiemiddag.
We hebben het over trouwfeesten organiseren, natuurlijk. Dat moet de mooiste dag van je leven worden. Maar voordat je zo ver komt, moet je natuurlijk eerst ook leveranciers en een locatie en zo verder gaan selecteren. Hoe zorg je er nu voor dat je... Je wil dat die dag perfect is en dat je de juiste leveranciers hebt gevonden voor jouw trouwfeest.
Ja, wij raden meestal aan als klanten naar ons toekomen dat het heel belangrijk is om ze proberen te overtuigen om met een weddingplanner samen te werken.
Ja, laten we daar misschien mee starten. Waarom een weddingplanner en wanneer doe je dat wel? Want er zijn mensen die dat toch even goed ook zelf kunnen organiseren.
Ja, dat is zeker waar, maar een huwelijk organiseren is wel heel tijdrovend en kost veel energie. Want in het begin denk je: het is maar zoeken naar een locatie, maar er komt zoveel meer bij kijken. Zoveel kleine details. En iedereen wil effectief dat het de mooiste dag van hun leven is. Dus er moet heel veel zorg en heel veel tijd aan besteed worden. Vandaar dat wij toch aanraden aan mensen... Het hangt ook vaak van een locatie af. Dus het eerste wat we doen met hen is ook gaan kijken naar wat voor soort locatie ze wensen. En vaak komen wij dan tot een bepaalde leegstaande schuur of een leeg gebouw of iets heel origineels. Niet het typisch klassieke. En dan heb je toch vaak wel enorm veel nut aan een wedding planner. Want dan moet alles van A tot Z geregeld worden. En vooral op de dag zelf, terwijl het koppel daar natuurlijk bezig is met heel andere zaken, met het trouwen en naar het gemeentehuis gaan. En er moet zo veel opgebouwd en klaarzet worden voor hen, dat het wel handig is dat er gewoon een team is dat dat voor hen doet.
Als je een heel klassieke trouwlocatie kiest, dan zou je het in principe ook zelf kunnen doen?
In principe kan je het dan zelf doen, als je zegt: "ik hecht geen waarde aan originele persoonlijke decoraties", dan is dat zeker een mogelijkheid. Wij maken ook altijd een onderscheid tussen: wil onze klant een wedding planner of wil onze klant een ceremoniemeester?
En wat bedoel je daar mee?
Het kan heel goed zijn dat een locatie alles kan voorzien en de aankleding kan verzorgen, en dat de klant op voorhand alles regelt, maar dat wil nog niet zeggen dat je op de dag zelf alles makkelijk kan loslaten. Dus als je op de dag zelf tijdens het huwelijk een ceremoniemeester hebt waarop je kan terugvallen, die zorgt dat iedereen in de juiste auto's zit of in de koets. Die zorgt dat iedereen in de juiste volgorde het gemeentehuis en de kerk binnengaat. Die al jouw gasten ontvang op het avondfeest, met een gastenlijst. Die zorgt dat iedereen aan de juiste tafels kan gaan zitten. Dat kan wel van belang zijn... En dat kan je heel moeilijk zelf in je trouwjurk doen. Ja, inderdaad. Dus dan is dat wel handig.
Allez, jullie hebben me overtuigd: ik ga voor jullie als wedding planner. Dan zijn er een aantal andere dingen die geselecteerd moeten worden. Je raakte het net al aan: een locatie. Aan wat moet een goede locatie dan voldoen?
Dat is heel persoonlijk natuurlijk. Wat een locatie voor iemand moet inhouden. Vaak is de eerste vraag natuurlijk: moet er een buitenaan zijn? Is er een tuin nodig? Een terras? Is het binnen? Is het zomer? Is het winter? Het kan eigenlijk van alles zijn. Maar het leukste voor ons is natuurlijk dat we het kunnen personaliseren. Een klassieke zaal heeft bijvoorbeeld standaard stoelen, standaard tafellinnen, al die dingen die er zijn. Dus voor sommige mensen is dat net heel interessant, want dan hoeven ze niets te gaan huren, terwijl andere mensen zeggen: "we willen met echt een bepaald thema gaan werken". Een bepaalde kleur of verschillende kleuren of een look of iets dat hen bindt, samen. En dan kunnen we het heel persoonlijk gaan maken, dat feest.
En het is nu heel persoonlijk... Dat klinkt ook heel duur dan. Of valt dat mee?
Dat valt te kiezen. Dat hangt ook weer van dat thema af. Je kan er zo ver in gaan als je zelf wil. We vragen ook natuurlijk als een klant bij ons komt: "ten eerste: wat is jullie budget?" En daar werken we rond. Dus we kunnen zelf bij wijze van spreken op de markt bloemetjes gaan halen en dan leuk schikken, maar er kunnen ook door een bloemist bombastische boeketten gemaakt worden, dus elk klein ding kun je zelf zo goedkoop of zo duur maken als je wil eigenlijk.
Maar nu trigger je mijn nieuwsgierigheid, hè Valerie. Een gemiddeld trouwfeest... Wat kost dat nu?
Dat varieert heel veel. We hebben klanten die bij ons komen en hun budget is 5.000 euro, en we hebben klanten met een budget van 50.000 euro.
Dat zijn al twee heel uiteenlopende bedragen. Dus eigenlijk kun je voor elk budget wel iets moois in elkaar zetten?
Absoluut, het hangt ook af van het aantal gasten. En wil je een weekend naar Ibiza, dan gaat dat natuurlijk net iets duurder zijn dan wanneer we een etentje regelen en een leuk dansfeest. Dus het hangt af van de wensen van het koppel en het budget, en dan gaan we die twee zo goed mogelijk in overeenstemming proberen te brengen. Oké, we hebben dan die locatie gekozen.
Wat zijn dan nog zo van die leveranciers die echt cruciaal zijn voor het slagen van je evenement?
De catering.
Ja, dat lijkt me inderdaad wel een heel belangrijke.
Er zijn locaties die inhouse catering hebben. De standaard feestzalen hebben hun eigen keuken, kok en personeel. En daar kan natuurlijk mee gewerkt worden. Maar als wij de klant een schuur voorstellen of een verlaten fabriekshal of een tent, ja, dan moet er natuurlijk ook een catering voorzien worden. Je moet een menu gaan kiezen. We gaan dan ook zorgen dat de klant dat kan gaan proeven bij die cateraar. En dat kan? Natuurlijk, dat is allemaal mogelijk. Dan maken we daar een afspraak voor en dan kan je bijvoorbeeld met de ouders de wijnen gaan proeven, of het menu gaan testen zodat je zeker weet dat dat 100% is wat de klant in zijn hoofd heeft.
Ja, want dat is uiteindelijk wel belangrijk en het is moeilijk vanaf een menukaart te zeggen: "dit is wat ik wil". En wat dan met andere dingen, zoals een discjockey, animatie...?
Ja, een discjockey maakt ook een feest. Dus dat is enorm belangrijk. Dat proberen wij ook wel bij onze klanten altijd echt te zeggen, van: ook uittesten. Ga eens kijken op een ander feest naar wat hij doet.
Hij is daar zelf aan toe?
Ja, vaak wel. Wij werken bijvoorbeeld ook heel vaak samen met een team van DJ's. Want de DJ moet aanwezig zijn op het feest, dus stel dat hij ziek is of hij staat in de file of er is iets, dan raden wij toch altijd aan om met een bepaald team te werken, zodat zij ook sowieso iemand anders kunnen sturen, mocht er iets zijn.
Dat je altijd een back-up hebt.
Ja, dat is heel belangrijk, eigenlijk bij alles. Bij alles proberen wij altijd een plan B te voorzien, maar bij de muziek is dat heel belangrijk. En wat wij ook altijd aanraden is om een soort van lijst te maken met een genre dat ze zeker niet willen horen, of liedjes die ze niet willen horen. Dat is heel belangrijk. En een beetje het jaartal van het genre dat zij willen horen. Dan gaan zij binnen dat team ook zoeken naar de DJ die het beste ligt bij hun genre.
En dan misschien nog het allerbelangrijkste, of in ieder geval een belangrijk aspect van het feest: de taart.
Wij zeggen altijd: een taart bij je catering boeken, dat... Je kan nog zo goed zijn in de keuken, dat wil niet zeggen dat je fantastische taarten maakt. Dat is een vak apart? Inderdaad, dus daarvoor werken we samen met vaste patissiers. We hebben één meisje waar we heel veel mee werken, en zij doet ook 'tastings'. Dus dat wil zeggen dat zij een bepaald weekend organiseert en alle mensen die interesse hebben in een bruidstaart kunnen tijdens dat weekend een afspraak maken. Daar staan dan taarten; 10 verschillende smaken, zodat iedereen kan gaan proeven wat ze willen.
Sara, Valerie, dank je wel voor jullie komst naar de studio.
Graag gedaan.
En u, beste kijker: bedankt voor het kijken en alweer tot volgende week!