Personal Impact

Van harte welkom. Personal Impact. Daar praat Kevin vandaag over met Veronique Hoex van Expertacademy. Organisatoren spenderen heel wat aandacht aan de uitstraling van hun evenement. De impact van mensen wordt echter vaak onderschat. Kevin vraagt Veronique hoe je ervoor kan zorgen dat hostessen, sales mensen en medewerkers uitstralen wat jij met je evenement wilt bereiken.

Reageer op deze tv aflevering

Heb je al een account op eventplanner.be? Meld je aan
Heb je nog geen account? Schrijf je comment hieronder:

Ook beschikbaar als podcast:

Ook via podcast:

Listen on Google PodcastsListen on Apple PodcastsListen on Shopify

Transcript

Van harte welkom. Personal Impact. Daar praat ik vandaag over met Veronique Hoex van Expertacademy. Organisatoren spenderen heel wat aandacht aan de uitstraling van hun evenement. De impact van mensen wordt echter vaak onderschat. Ik vraag Veronique hoe je ervoor kan zorgen dat hostessen, sales mensen en medewerkers uitstralen wat jij met je evenement wilt bereiken.

 

Dag Veronique, welkom in de studio.

 

Dag Kevin.

 

We gaan het hebben over personal impact. Maar wat moet ik daar nu onder verstaan?

 

Wel, iedereen laat een indruk van zichzelf achter alleen is de vraag gaat die indruk voor u werken of tegen u werken en de bedoeling is natuurlijk dat alles wat je hebt van je kwaliteiten, dat je die zodanig uitstraalt dat mensen zien wat jij kan en wie jij bent en zo verder. En dan heb je die impact die nodig is in het dagelijks leven.

 

En hoe zet je dat dan in? Want, we gaan het vandaag over personal impact op evenementen hebben, hoe leg je dan die link naar evenementen?

 

Wel, ik merk dat er voor evenementen, dat er ongelofelijk veel geld besteedt wordt aan decor, dat er heel veel geld besteedt wordt aan organisatie en zo verder, planning en alles daaromtrent. Maar dat als ik op een evenement kom, dan wil ik in een goed gevoel terechtkomen en dat goede gevoel wordt gegeven door de mensen die daar allemaal aanwezig zijn. Dus hun individuele impact op mij gaat een indruk nalaten. Dus als je een fantastisch evenement wilt organiseren dan is het goed om een aantal gastvrouwen of gastheren te hebben die de juiste uitstraling hebben die eigenlijk een stuk van jouw evenement gaan weerspiegelen. Daar gaat het om.

 

Dat zijn dan in de eerste instantie bijvoorbeeld de hostessen die aan de ingang staan.

 

Zeker en vast.

 

Maar hoe ga je nou aan die hostess uitleggen; ik wil dat je die uitstraling hebt. Hoe ga je daar mee aan de slag?

 

Natuurlijk hangt het elke keer van het soort evenement af waar we het over hebben. Maar ik denk dat als we naar een netwerkevent gaan, dat het vooral voornaam is dat die mensen zeer gastvrij zijn, ons de weg wijzen en een stukje uitleg geven over wat wij mogen verwachten die avond. ‘U kan nu doorschuiven naar die hal en daar zal u een glaasje drinken aangeboden worden of een aperitiefje’ bijvoorbeeld. Gaat het eerder over hostessen op een groot evenement zoals Tomorrowland om nu een voorbeeld te nemen, dan wil ik eigenlijk vooral georganiseerde hostessen of hosts hebben die mij een plannetje in de hand geven en daar een klein beetje uitleg bij geven.

 

Maar wordt dat sowieso niet van hen verwacht?

 

Dat wordt verwacht. Maar er wordt eigenlijk nog een stukje extra verwacht, of het zou handig zijn als dat stukje extra er zou zijn. Dat zij ook goed gekleed zijn, daar krachtdadig staan en niet al kauwend op hun kauwgom of met hun hemd.

 

Maar kom je er dan gewoon met een briefing van 'we willen dat je een glimlach hebt, we willen dat dat je niet op kauwgom staat te sjikken' zoals ze in Antwerpen zeggen? Want ja, voor die mensen die werken maar een dag voor jou, die moet je dan toch gemotiveerd krijgen. Werkt dat dan door gewoon een briefing te geven?

 

Ik denk dat je daar veel meer tijd voor zal moeten nemen, vooral omdat deze mensen zeer veel geld kosten. Wij weten allemaal dat mensen inhuren heel veel centjes kost.

 

Ja dat kost geld.

 

Als je die dan correct briefed en een langere briefing meegeeft van wat willen we uitstalen als evenement, wat willen we van jullie, wat wensen we absoluut dat jullie aanhebben, hoe moet ook eventueel het haar, vastgebonden, los, eender wat. Dat je dan veel meer die uniformiteit krijgt en dat uw evenement ook veel krachtiger in de markt gezet wordt.

 

En loop je dan niet het risico dat mensen beginnen te acteren in plaats van echt authentiek zichzelf te zijn?

 

Het is natuurlijk helemaal de bedoeling, daar haal je nu een heel sterk punt aan, dat je zo authentiek mogelijk bent maar toch in uw achterhoofd hebt wat het evenement zou moeten uitstralen of de firma waarvoor je werkt. Dus ik kan absoluut die twee makkelijk combineren.

 

Natuurlijk, het gaat ook veel verder dan de hostessen alleen, als je sales mensen bijvoorbeeld hebt, die lopen ook rond op je evenement, daar moet je ook mee aan de slag. Maar ik kan mij voorstellen dat je soms gewoon een baaldag hebt dat er iets is misgelopen, dat je eigenlijk al met een slecht humeur naar daar komt. Hoe ga je daar dan mee om?

 

Als het echt een slecht humeur is en niet iets dat misgelopen is in de familie of zo, maar echt een slecht humeur, dan kan je toch wel toch wel door eens een goed muziekje in de auto snel nog op te zetten en met je collega’s te praten al snel een gevoel krijgen. En het besef dat jouw werkgever uiteindelijk heel veel geld neertelt voor dat evenement en dat hoe jij daar op die beurs gaat staan toch wel een enorme impact kan hebben voor het resultaat van die dag, denk ik dat je daar toch wel een hele andere mindset kan nemen.

 

Dat is dan echt een bewustzijn van jouw rol die je op dat moment moet hebben.

 

Als dat echt moeilijk is, denk ik dat het ook handig is dat uw teamleden even voor je inspringen en dat jij bijvoorbeeld iets meer op de achtergrond die dag mag blijven.

 

Maar Veronique is er dan een verschil tussen een 1op1 gesprek dat je met iemand hebt op het vlak van impact, ten opzichte van wanneer je op een podium staat en voor een grote groep spreekt?

 

Ja er is een verschil. Maar ik ga beginnen met de gelijkenis. Het is namelijk tweemaal zo dat je echt jouw kracht gaat overbrengen en die mensen zal boeien of dat nu op een 1op1 gesprek zal zijn als op het podium is het de bedoeling dat je zo snel mogelijk jouw boodschap kan overbrengen en het liefst zo visueel mogelijk. Dus dat is waar het op elkaar gelijkt. Nu wil ik even het verschil aanduiden dat is al je op een podium staat heb je een massa volk voor jou en ga je toch nog veel meer nog kracht geven aan het publiek. Daarentegen als je 1op1 zit kan je veel meer aanpassen aan ook het gespreksritme van je partner om toch ook die impact te krijgen. Iemand die rustig is kan je veel rustiger gaan benaderen. Of iemand die veel dynamischer wenst te spreken kan je dan ook jouw impact eigenlijk een stukje afstemmen zeg maar. Ja, zeker en vast.

 

We zitten nu al heel de tijd over personal impact te praten, kan je het misschien nog even iets concreter maken aan de hand van een voorbeeld?

 

Wel, heel vaak is het zo dat een aantal mensen naar mij toekomen en zich helemaal niet bewust zijn van wat ze momenteel uitstralen. Dus het is zeer belangrijk om bewust te zijn van ‘hoe kom jij nu over’? En wat zijn jouw kwaliteiten? En zien andere mensen jouw kwaliteiten wel degelijk? Zet je die voldoende in de verf? En dan gaan we kijken hoe dat we die twee kunnen afstemmen zodoende dat er een evenwicht bestaat tussen dat wat jij de wereld te bieden hebt en hoe jij momenteel overkomt. En dat kan te maken hebben met lichaamshouding, met kracht in je stem of intonatie, maar evengoed kan dat te maken hebben met hoe je er uitziet in totaliteit, kleding, houding, grooming, haartooi, enzoverder. Het is dus een compleet pakket om de marketing van ieder individu te optimaliseren.

 

Ik onthoud vooral voor mijzelf dan, dat het ook over bewustwording gaat, dat je er op zijn minst over moet nadenken hoe je overkomt bij andere mensen. En dan rest mij alleen nog maar jou ontzettend te bedanken voor jouw komst naar de studio.

 

Graag gedaan, dankjewel Kevin.

 

En ook u beste kijker, bedankt voor het kijken en tot de volgende keer.


Advertenties