Transcript
Hallo, welkom bij Eventplanner TV. Spreken voor een groep is een kunst. Niet alleen op het podium tijdens een congres, maar ook het motiveren van je medewerkers verreist de juiste aanpak. Met een paar praktische tips leer je beter contact maken met je publiek en kan je je presentatie skills een niveau hoger tillen. Frederik Imbo is trainer 'communicatievaardigheden' bij Expert Academy en kent zelf ook het klappen van de zweep. Al 10 jaar heeft hij ervaring als 'spreker en presentator' op de meest uiteenlopende evenementen.
Dag Frederik, welkom in de studio.
Dag Kevin.
Kan iedereen eigenlijk leren om een goede spreker te worden?
Goh. In principe eigenlijk wel. Al is het natuurlijk wel zo dat sommige mensen meer talent zullen hebben dan anderen. Vergelijk het een beetje met leren voetballen. Iedereen kan leren op een bal trappen, al zul je er uiteindelijk hebben die er meer getalenteerd in zijn dan anderen. We hebben het allemaal over technieken, het leren van technieken om een betere spreker te worden.
Het is wel zo dat je het op een voldoende niveau, op een degelijk niveau kan krijgen?
Je kan in ieder geval het niveau verbeteren. Ik geef toe dat het in sommige gevallen eigenlijk een beetje gaat om damage control, om te zorgen dat het minder slecht is. Bij anderen daarentegen voel je dat ze heel getalenteerd zijn en dat je ze eigenlijk op een heel hoog niveau kan laten spreken.
En als jij naar iemand op het podium kijkt, wat zijn dan jouw grootste ergernissen?
Mijn grootste ergernis is wel wanneer ik voel dat er iemand op het podium staat, waarvan ik voel dat 1. Hij wil daar eigenlijk helemaal niet staan, en 2. Hij is zich ook helemaal niet bewust dat hij op een podium staat, het lijkt wel of dat hij in zijn eigen badkamer staat te spreken tegen zichzelf, in plaats van eigenlijk, zoals het woord al zegt, te spreken voor een goep, voor het publiek bedoeld.
Er zijn dus een aantal technieken die je kan gebruiken om je skills te verbeteren?
Absoluut he. Net zoals bij voetballen, passen geven, koppen, dribbelen, bij het spreken voor een groep gaat het dan, laten we beginnen met het belangrijkste, het hebben van contact met je publiek, dat bestaat uit, een, kijken, het aankijken, het echt aankijken van diegenen met wie je aan het spreken bent. En met je aandacht echt bij die persoon zijn. Er voor zorgen dat je echt kijkt met de intentie, ik wil jou echt iets overbrengen, ik wil jou iets vertellen. Daarnaast heb je natuurlijk de klassiekers, hoe ga je met je lichaam om, welke gebaren ga je maken, (in) welke houding ga je staan. Eh hoe ga je bewegen, ga je als een zoutpilaar blijven staan of ga je wat bewegen, welke gebaren ga je maken.
In heel veel van die boekjes lees je dan, ja, je moet blijven staan, is dat nu helemaal waar of...?
Ik zeg vaak, als je staat, sta dan, en als je beweegt, beweeg dan. Maar je hebt van die mensen, die staan, maar die ondertussen staa n te wiebelen, waardoor je een heel nerveuze of onzekere indruk geeft aan de aanwezigen, aan de toehoorders. Dus als je staat, blijf dan ook staan, ik zeg altijd doe alsof je met twee skies vast in de sneeuw staat, en af en toe maak je dan wel een beweging van de ene kant naar de andere kant om er wat meer dynamiek in te brengen. Maar niet de hele tijd weg en weer lopen, zoals ik een manager ooit heb zien doen, daar wordt je zelf alleen maar moe van, samen met het publiek.
Zijn er nog dingen waar je op moet letten als je op het podium staat?
Ja, je hebt oogcontact gehad, je hebt de lichaamstaal gehad, en ja, natuurlijk wat komt er uit je mond. Veel mensen leiden aan een zeer vreemde ziekte Kevin.
En dat is?
Ze hebben namelijk verbale diarhee.
Oei.
De woorden de woorden de woorden komen er uit ze zijn maar aan het babbelen babbelen babbelen zonder dat ze zich eigenlijk bewust zijn van wat ze zeggen en zo blijven ze maar doorgaan zonder dat er eens een keer een... stilte is. En net zoals Imodium het middel is tegen diarhee, zo is stilte een remedie tegen, inderdaad, woorden. En af en toe is het echt stilte maken, contact maken met je publiek, om echt datgene wat net is gezegt, om dat te laten doorsijpelen bij de aanwezigen, en hen even te laten nadenken over wat je net hebt gezegt. Natuurlijk ook het gebruik van je stem. Ja gaat luider spreken, krachtiger spreken, hoger spreken als je iets gaat zeggen wat belangrijk is, je gaat trager spreken, en bijgevolg,als je dingen zegt die minder belangrijk zijn, zoals ik nu doe, ga je een stukje sneller spreken, en lager. Zolang dat er maar variatie in zit. Dan kan je effect bereiken.
En houdt dat dan aangenaam voor het publiek om daarnaar te luisteren?
Ja, natuurlijk, het is zo klink-klaar, als ik bepaalde evenementen aan elkaar praat, en bepaalde menssen aankondig die dan een speech moeten houden, dan zie je zo in de zaal dat sommige sprekers er in slagen om letterlijk na dertig seconden, de dames hun handtassen te laten opendoen, de mannen op hun Blackberry beginnen berichten te sturen. Met andere woorden het heeft weinig of geen effect, niemand luistert omdat ze ook die aandacht niet weten te pakken, natuurlijk van het publiek.
Is er eenverschil tussen op het podium staan voor bijvoorbeeld een groep vrijwilligers die op jouw evenement komen werken om die aan te spreken?
Nou, dat is heel interessant dat je dat vraagt. Het lijkt een verschil te zijn, maar eigenlijk is er niet echt een verschil. OK het verschil zit em daar dat je op een podium theatraler gaat zijn, dat waarschijnlijk ook de reden waarom je spreekt een heel andere is dan wanneer je een briefing zou geven aan de evenement catering mensen of security mensen, maar uiteindelijk gaat het toch wel over hetzelfde, je wil mensen een bepaalde boodschap overbrengen, je wil iets motiverend met ze doen, en dat lukt natuurlijk alleen maar als er contact is en verbinding is. We zijn het er toch over eens dat je niet kan surfen op het internet als er geen verbinding is?
Nogal moeilijk.
Dat is nogal moeilijk ja,wel hetzefde geldt bij het spreken voor een groep, als je niet zorgt dat er verbinding is, contact, een echt contact is tussen jou en de toehoorder, ja dan is het stro in de wind, dan had je beter niets kunnen doen. Dus er is verbinding nodig.
Ja, en hoe belangrijk is dat dan? Want je hoort toch vaak zeggen van, het gaat toch om de boodschap wat ik kom vertellen, en niet hoe ik het doe.
Stel nu eens dat je 100% effectief kan zijn in de manier waarop je communiceert, dan wordt die 100% effectieve communicatie, Kevin, slechts voor 7% bepaald door wat je zegt. Dat wil zeggen dat 93% eigenlijk pas wordt bereikt door hoe je de dingen zegt, he. Welke lichaamstaal je spreekt, met welke intonatie je spreekt, welke stilte je gebruikt, welke, wat je uitstraalt, qua emotie qua mimiek, dus het overgrote merendeel wordt bepaald door hoe je het zegt. Dat wil niet zeggen dat de woorden niet belangrijk zijn, dat wil zeggen dat de woorden stechts een basis zijn, en die pas tot hun recht zullen komen wanneer dat ondersteund wordt door goede lichaamstaal, door goede ritmiek, door dingen die ik net allemaal heb opgenoemd.
Heb je ook slides nodig ter ondersteuning van wat je brengt?
Je zegt het mooi he, heb je slides nodig ter ondersteuning van wat je zegt. Ik zie veel sprekers die een presentatie geven, het omgekeerde doen, die zeggen, ja ik ben klaar met mijn voorbereiding, ik heb mijn presentatie kllar gemaakt. Ik zeg, wat bedoelje? Ah , mijn slideshow is klaar. En dan staan ze daar inderdaad een hele slideshow af te lezen, de hele tijd te kijken en te ping-pongen ook tussen het publiek en de slides, ja dat werkt natuurlijk niet. Minder. Inhoud op je slides zal fijn zijn, maar vooral jij moet de master zijn en de slideshow die moet de slave zijn, hij moet volgen wat jij als spreker zegt, en niet omgekeerd. Het is een ondersteunend middel en niet de slideshow die de leiding moet nemen.
Veel mensen hebben last van stress voordat ze het podium op gaan, dat is vaak ook heel zichtbaar. Kun je daar iets aan doen?
Wat ik hen bijbreng, wanneer ik hen coach, is dat stress veeleer in hun hoofd aanwezig id dan dat het zichtbaar is voor het publiek. Het is heel vaak een samenhang van boze gedachten die jou zeggen, ik kan het niet, ik heb een lelijke stem, mensen gaan zien dat ik mijn tekst niet meer weet, waardoor je door die negatieve gedachten, die nee gedachten, eigenlijk in een soort viciueze circel terecht komt, en inderdaad dus ook onzeker overkomt.
Ja.
Het eerste wat je moet gaan doen is op een andere manier nadenken over jezelf. Bijvoorbeeld, een tip die ik dan geef is, denk dat jij de specialist bent ter zake en ga er gewoon even van uit dat de mensen in de zaal allemaal buikpijn hebben en dat ze allemaal naakt zitten, met andere woorden, dat ze zich zeer ongemakkelijk voelen, ja. Dat op zich al maakt dat mensen die voor een groep staan en op zich veel meer zelfvertrouwen hebben, omdat ze denken van ja. Ok ik ben heel wat beter af dan de mensen die in de zaal zitten met buikpijn. Dus het is heel mentaal werk, daarnaast heb je natuurlijk ook nog wat tips die ik ga geven, naar ademhalingstechniek, naar voorbereidingen, naar het meer de aandacht vestigen op wat je wel kan, in plaats van op wat je niet kan. Dus een aantal tecniekjes, truukjes die we kunnen bijbrengen.
Ja, maar je hebt als coach ook al een minster gecoached, en voor,hoe ga je meetings en zo verder voorzitten, wat toch ook voor een deel evenementen zijn waar je op een goede manier overkomt. Kun je daar eens iets over vertellen?
Het was werkelijk fantastisch om te zien bij de eerste vergadering die ze had dat mevrouw de minister de aandacht vestigde, maar overal naar toe keek behalve daar waar ze naar moest kijken, namelijk naar de aanwezigen. Daar hebben we aan gewerkt in een sessie, en bij de volgende meeting met dezelfde groep mensen twee weken later heeft ze daar veel meer gekeken, met haar lichaamstaal getoond dat zij de leiding nam! Over de vergadering. Ja en je zag een wereld van verschil, ze wachtte bijvoorbeeld, ze zij goedemorgen, goedemorgen, en ze wachtte tot iedereen effectief stopte met koffie inschenken en naar haar keek. Dus gewoon door dat soort dingen te gaan toepassen, je daar bewust van te zijn, krijg je een heel ander verschil.
Die Verbinding
Ja, contact maken, effectief, u zegt het mooi weer die verbinding, je gaat niet surfen op het internet zonder verbinding, dat is met spreken voor groepen net hetzelfde.
Misschien een laatste vraag, hoe zorg je ervoor, als je op het podium staat, dat het niet saai overkomt,? Want dat vind ik altijd zo'n groot probleem, je ziet dan iemand op het podium staan, die heeft de intentie om iets boeiends te gaan vertellen en dan...
En iedereen zijn aandacht verslapt weer he? Ik denk dat creativiteit en humor daar heel belangrijk zijn. En met humor is het een beetje zoals een luier bevestigen, het lost niets definitief op, maar het maakt de zaak wel een tijdje draaglijker he? Zowel voor jezelf als voor de aanwezigen. Dus probeer iets nieuws te doen, kom op de proppen met een prachtig citaat, verwijs naar iets uit de actualiteit, er zijn honderd manieren om het boeiender, pittiger te maken. Verstop een briefje onder de stoel van de aanwezigen, als je een briefing voor je medewerkers hebt, haal een hele grote icecream of weet ik veel wat, en zeg, mensen straks wil ik die uitdelen aan de allebeste medewerker, straks na het evenenement, mannen we gaan er hard aan moeten werken, ik ga eerst eens effe uitleggen wat we allemaal moeten doen. Door wat creativiteit en humor er in te brengen zorg je ervoor dat ze geprikkeld worden, al moet ik zeggen dat met die ijspunt...
Maak niet een te lange speech...
Dan moet het verhaal nogal kort zijn voila.
Ok, nee super. Dank om naar de studio te komen.
Met plezier.