Transcript
AED Group kocht het Eurocam Mediacenter van het failliete Alfacam en doopte het om tot AED Studios. Wat de AV-bankier met de studio's en eventlocatie van plan is vraag ik aan CEO Glenn Roggeman.
Dag Glenn, welkom in onze studio.
Goedemiddag.
Jullie hebben recent het Eurocam Mediacenter overgenomen. Proficiat daarmee.
Dankjewel.
Voor de mensen die jullie misschien nog niet kennen. AED Group, wie zijn jullie precies?
AED is een audiovisuele bankier. Wij verhuren exclusief aan professionele gebruikers: verhuurfirma’s, installateurs van AV-materiaal, cinemacomplexen, shopping malls, restaurants. Die installateurs zijn onze doelgroep van klanten. Wij doen huur, wij doen verkoop, wij doen leasing, in het heel groot.
En van waar dan interesse in de studios hier?
We hadden verschillende klanten die internationale tours doen, of wereldtournees doen, die een repetitieruimte nodig hadden voor hun bands. In Engeland zijn er twee bekende repetitieruimtes met een ceiling hoogte van boven de 18 meter. En door deze gedachte zijn we feitelijk tijdens het faillissement op deze site gekomen. Uiteraard ook – we mogen een beetje chauvinistisch zijn – we wilden toch graag dat het in Belgische handen bleef. Het was toch een parel – nog een beetje omhuld door beton – maar het was toch een parel, wat ik toch heel aangenaam vind dat we kunnen zeggen dat het in Belgische handen blijft.
Nu, de studio's, AED Studios noemen ze nu, die hebben ook altijd bekend gestaan als evenementenlocatie. Blijft dat ook?
We gaan de locatie een beetje breder trekken. Het gaat uiteraard om films, televisiewerk, congressen, beurzen, ruimtes, evenementen natuurlijk... We gaan het iets breder maken dan het in het verleden was.
Ik heb opgevangen dat jullie ook een aantal studio's kant en klaar gaan inrichten. Wat zijn daar precies de plannen?
U bent goed geïnformeerd. Dat klopt. Er zijn zestien studio's. We gaan in totaal vijf studio's vast inrichten met audiovisueel materiaal. Een oplossing naar eender welk soort evenement, wat zeer kosteneffectief is door geen opsteldagen, waar je de studio moet huren. Ook geen opstelcrew, demontagedagen en geen demontagecrew. Dat minimaliseert toch een kost waardoor je meer evenement voor hetzelfde budget kunt hebben. In zes ruimtes – de televisiestudio's – gaan we een riggingplafond steken. Dus een technische ceiling waardoor je heel snel met een televisieprogramma in en uit kunt. En vijf ruimtes blijven de zogenoemde black-boxruimtes, dus alleen met zwarte gordijnen.
Dus iemand die echt zegt van god, zo’n volledig ingerichte ruimte... ik doe liever mijn eigen ding, dat kan nog steeds?
Geen enkel probleem. We willen drie oplossingen bieden. Er waren vijf ruimtes die nooit - of bijna nooit - gebruikt werden. De Studio 14 – u wel bekend - de Studio 11, de Sporthal, het Auditorium. De ruimtes die niet gebruikt werden, hebben we herbouwd en technisch ingericht.
Ik ben al eens gaan rondkijken in het gebouw, want we zitten hier natuurlijk zelf ...
Shame on you...
en als je dan gaat kijken in die studio's die jullie echt voor evenementen aan het inrichten zijn, dan zijn jullie daar toch heel speciale dingen aan het doen. Kan je daar al iets over verklappen?
Eh, kijk, Naar jullie kijkers kunnen we als primeur vertellen... het wordt iets uniek. We gaan technologisch een paar hoogstandjes doen.
Vertel...
Bijvoorbeeld. Heel klassiek, we gaan een studio-54-achtige zaal maken – ze gaat ook Studio 54 noemen – met de look en feel van vroeger, van twintig jaar geleden, voor een evenement met een 500 par's, een heel grote set verlichting en geluid...
Ja, want het is wel echt heel indrukwekkend wat daar allemaal...
Ik kan het me indenken. Er gaat ook een reveal zijn. Dus je komt in een lounge, cocktailgedeelte, je drinkt je glaasje en ineens gaat er een muur snel open en je ziet een immens gebeuren, zullen we zeggen. Dus dit is een van de vijf ruimtes, Studio 54. Een andere is de Event Hall. Daar willen we een andere kijk op je evenement brengen.
Een andere kijk...
Een andere kijk op je evenement. We gaan led-walls, die je regelmatig ziet aan de zijkanten of vanachter op het podium, die gaan we boven in de ceiling trekken. Dus we gaan heel het plafond...
Heel het plafond???
Heel het plafond. Dus een evenementhal met drie-vierhonderd vierkante meter led-walls in het plafond, met daar doorheen - technisch – moving heads, een 72 stuks. En dat is de Event Hall. Ook een heel grote geluidsset, ronde podiums. Uniek, maar vooral: geen opstel-, geen afbouwtijden. Het is bijna onmogelijk om zoiets op te zetten voor één dag. Dan gaat je technisch budget vlug 30, 50, 60.000 euro zijn. En dit wordt nu heel interessant voor de evenementensector omdat je weeral dat niet hebt.
Maar het wordt daardoor een stuk betaalbaarder?
Ja. Laten we zeggen, je montage en demontage, wat toch meer dan 50 % van je kosten is, gaat gespreid worden over 50 evenementen. Dus dat is dan maar enkele procenten van je evenement is en geen 50 % van het technisch budget. Een derde [element] dat ik u wil vertellen: we gaan een Virtual World maken.
Hoe gaat dat dan precies?
De Barco Virtual World. Dus we gaan samen met Barco een hoogstaande technologische studio inrichtingen waar je het gevoel hebt dat je in de ruimte leeft. Tien full-HD projectoren, dus feitelijk 20.000 of 20K. We praten over full-HD 2K, ik praat hier over 20K, dus tien keer cinema-kwaliteit, rond om rond, met een naadloos projectiescherm dat van 2 meter tot 8 meter hoog is. En op dat projectiescherm, daar kan je verschillende sites ter wereld projecteren: de woestijn, de zee, Times Square, ...
Dat zijn beelden die jullie dan kant en klaar hebben liggen, of moet je nog investeren om zelf beelden te laten maken?
Beiden kan. We gaan een bibliotheek hebben aan beelden. We gaan ook tien mediaservers opzetten, zeer zware mediaservers zodat je time warps of eender welke creativiteit als evenementenkantoor of organisator erin kunt doen. Maar we gaan ook een special-built camera bouwen met tien full-HD cameras die 360 graden kan oppakken binnen de speciale hoeken, zoals de opstelling van de zaal. De zaal zal voor 400 man zittend of dinerend zijn (of 300 of 200). Ook komt er een evenementenpodium, ook rond, in de projectiedoek. Vrij uniek, maar daar gaan we het later over hebben. Maar nu heb je al een idee van de Virtual World.
Je hebt me in ieder geval geprikkeld. Dat is inderdaad belangrijk. We kijken ernaar uit. Glenn, ik wil je heel graag bedanken voor je komst naar de studio.
Graag gedaan. Dankuwel.
En u beste kijker, bedankt voor het kijken en alweer tot volgende week.