Transcript
Een veilig evenement organiseren. Het klinkt makkelijker dan het is. In werkelijkheid is het een complexe materie met honderden regeltjes en normen. Hoe je de jungle van de wetgeving overleeft, en de veiligheid op je event organiseert, vraag ik aan Chris De Smet van To b-seen.
Dag Chris. Welkom in onze studio.
Ja. Goedemiddag.
Safety, security, veiligheid... allemaal termen die vaak op één hoop gegooid worden, maar wat is nu eigenlijk precies het verschil?
Ja, dat is een misvatting die wij nogal heel veel meemaken. Dat mensen ons een prijs vragen voor securitymensen of zo iets. Als ik daar een beetje... Enerzijds heb je securitymensen of stewards, of firma’s die dat aanbieden. Dat is iets totaal verschillend. Daar is het meer... Die mensen gaan hun diensten aanbieden met personeel die voor u de bewaking van uw evenement komen doen.
Dat is security?
Dat is security. Waar dat wij een beetje in zitten is eigenlijk meer het welzijn van de mensen op uw evenement. Vandaar dat... Dat heeft allemaal de term veiligheid, maar eigenlijk is het meer preventie, (toe)zien dat de mensen op een veilige manier naar het evenement kunnen gaan en dat ze ook op een veilige manier terug thuis geraken.
Kan ik het dan beter omschrijven als een soort veiligheidsadviseur?
Dat is eigenlijk een betere omschrijving. Ja.
En wat houdt jullie taak dan heel concreet in?
Onze taak is meer... ik zou zeggen...In België heb je eigenlijk twee wetgevingen waar dat wij rond werken. Je hebt enerzijds het KB op tijdelijke mobiele bouwplaatsen, dat zegt van kijk, ik ga een bouwwerk doen ergens in België, ik ga daar een veiligheidscoördinator moeten aanstellen en die persoon moet ook zorgen dat de bouwwerken veilig verlopen.
Dus je zegt: als je een podium of iets dergelijks, een grote constructie opbouwt...
Dan zit je ook mee onder die wetgeving.
En dan ben je zelfs verplicht om iemand aan te stellen?
En dan ben je ook verplicht om een veiligheidscoördinator aan te stellen die gaat kijken of de werken op een veilige manier kunnen gebeuren. Bijvoorbeeld, een van de meest voorkomende dingen is: je gaat ergens op de grote markt van een stad een opbouw doen, maar daar loopt heel veel volk. Dus die mensen mogen niet door jouw werf lopen, want zouden die daar verongelukken, dan is dat de verantwoordelijkheid van de organisator. Dus daar ga je iemand moeten hebben die zegt van kijk, je moet je werfzone afbakenen, je moet zorgen dat die mensen rond uw opbouw gaan en niet los door je opbouwwerken lopen. Dat is eigenlijk heel het opbouwgebeuren. En dat is de veiligheidscoördinator. Dat is één facet. Een tweede facet is dat je een wetgeving hebt op actieve ontspanningsevenementen, die zegt dat vanaf het ogenblik dat je een actief ontspanningsevenement doet, dan ga je een veiligheidsdossier moeten opmaken. Je gaat moeten zorgen dat iemand verantwoordelijk wordt voor de veiligheid op het evenement, en dat je ervoor zorgt dat dat op een veilige manier georganiseerd is, dat iemand die eraan deelneemt ook in alle comfort daar kan aanwezig zijn. Dat zijn eigenlijk de twee facetten waar wij rond werken.
Ja. Als organisator denk ik dan zo iets van: ik ga wat besparen en doe dat zelf.
Oké. Ik zal zeggen, dat kan voor een stuk. Wat wij meestal adviseren is dat je enerzijds voor die veiligheidscoördinator de nodige diploma’s moet hebben. Voor het evenement zelf zijn er geen diplomavereisten. De wetgeving zegt gewoon: je moet mensen hebben die daarin bedreven zijn en die ook weten waarmee dat ze bezig zijn. Het is vooral omdat... Loopt alles goed, dan kan in principe iedereen dat doen, maar loopt het mis, dan moet je ook op die mensen kunnen betrouwen om te zorgen dat alles in goede banen geleid wordt. Wat zeggen wij meestal tegen de mensen? Wel, als je een heel groot evenement doet, laat u bijstaan door iemand. Stel je voor, je doet een groot evenement, dan ga je toch altijd extra personeel moeten aanwerven om de coördinatie van je evenement te doen.
Maar hoe zit dat dan met de aansprakelijkheid? Als organisator, huur je dan iemand in om voor die veiligheid te zorgen? Ben jij dan verantwoordelijk als veiligheidscoördinator? Of blijft dat die organisator?
Ik zal zeggen... dat is een gedeelde verantwoordelijkheid. Dus wat je eigenlijk een beetje moet doen is: als je een evenement gaat doen, dan ga je verschillende instanties om advies vragen. Enerzijds zit je zelf als evenementenbureau daar, maar je hebt ook dikwijls het preventiedienst van je opdrachtgever, je hebt de brandweer, politie... Dus wat je een beetje moet doen is zorgen dat je je huiswerk doet, dat je goed op voorhand een veiligheidsplan hebt, dat door alle partijen goedgekeurd is. En dan, op het evenement zelf, gaat er iemand moeten verantwoordelijk zijn. Stel je een adviesfirma aan of een veiligheidsverantwoordelijke, zoals wij doen voor de bedrijven, dan gaan wij voor een groot deel die verantwoordelijkheid overnemen. Maar iedereen blijft wel deels verantwoordelijk voor dat gebeuren.
Ja ja. Natuurlijk.
Ik vergelijk dat een beetje met de omniumverzekering van je wagen. Dus als je iemand aanstelt die voor jou het veiligheidsdossier meemaakt, dan is dat een extra veiligheid naar de productie toe.
Nu, een opmerking die ik zelf vaak in de sector hoor, is: er zijn veel te veel regeltjes, de wetgeving is veel te ingewikkeld, klopt dat ook?
Er zijn zeer veel regeltjes, en het is ook zo dat er geen eenduidig beleid in gans België is. Vandaar dat het nodig is om, als je grotere evenementen doet, je je best laat adviseren door iemand die daarin bedreven is. De misvatting is... meestal wordt er gekeken naar: ik ga een veiligheidsverantwoordelijke aanstellen, dat is de champetter die met zijn boekje rondloopt en zegt van dat is mis, dat is verkeerd...
Ik kan me voorstellen dat jij niet echt de meest geliefde persoon bent die dan op zo’n evenement rondloopt.
Dat is het nadeel van de job. Dus ik zal zeggen... Maar dat is ook een misvatting. Eigenlijk moet je communiceren met je veiligheidsverantwoordelijke en eigenlijk zijn we iemand die samen met de organisator zorgt dat het evenement kan doorgaan. Wij gaan zorgen dat er naar de officiële instanties toe een degelijk dossier is, dat de mensen zeggen van kijk, als de mensen die voorbereiding genomen hebben, dan mogen die doen wat er in hun fantasie leeft (eigenlijk). Dat is zo’n beetje... Wij zijn eigenlijk iemand die, samen met de organisator, ervoor gaat zorgen dat wat hij in zijn hoofd heeft op een veilige manier kan gerealiseerd worden.
Als je zo rondloopt bij de opbouw van een festival, krijg je dan niet vaak het gevoel dat de mensen die effectief met de opbouw bezig zijn jou eerder als een 'pain in the ass' zien, om het maar zo te zeggen...
Laat ons zeggen, wat ik merk is: de eerste keer is dat effectief het effect. Dan gaan die mensen zeggen van ai, daar is die champetter weeral....
...we worden gecontroleerd...
Zo’n beetje het effect van kijk, op de bouwwerf liggen de helmen allemaal naast de wagens en als ze de veiligheidscoördinator zien komen, dan hup de helm op, en als hij weg is, dan terug weg. Maar je merkt dat als je meerdere keren met die mensen samenwerkt, dan gaan die ook zien dat je eigenlijk gewoon advies geeft. En zij moeten zorgen dat ze veilig bezig zijn, er is gewoon iemand die komt zien of dat wel veilig verloopt. Door de drukte, zeker bij evenementen is het meestal heel druk, er moeten veel dingen op korte termijn gedaan worden, dan is er iemand nodig die achter de schermen gaat kijken en zegt van mannen,. dek die put toch af, want anders gaat er straks iemand invallen. En dat is een beetje het rare. Je gaat eigenlijk zorgen dat iedereen op een comfortabele manier aanwezig kan zijn op het evenement, dat iedereen de op- en afbouw kan doen zonder te verongelukken, maar ze gaan je wel een beetje zien als de ‘pain in the ass’. Dat is het nadeel.
Nu, is er eigenlijk een groot verschil tussen zo’n dossier en de begeleiding van een festival en een traditioneel bedrijfsevenement?
Eigenlijk is dat zo’n beetje hetzelfde. Een festival heeft wat andere accenten, gaat ook iets groter zijn, heeft veel meer volk, dus je gaat met meerdere dingen moeten rekening houden. Je gaat ook met veel meer partijen rond de tafel moeten zitten. Bij een bedrijfsevenement is het dan dikwijls de preventiedienst van het bedrijf die daar de regels bepaalt. Maar de aanpak is min of meer hetzelfde. Je gaat in de twee gevallen moeten gaan kijken naar wat zijn de risico’s en wat gaan we eraan doen om die te beperken?
Als je nu aan onze kijkers één veiligheidstip zou mogen meegeven, waarvan jij dan zegt: dat is voor mij eigenlijk echt wel het belangrijkste, daar moet je op letten. Wat zou dat dan zijn?
Dat is heel moeilijk. Zeker voor evenementen. Ik zal zeggen wat ik als tip vind...van informeer u een keer. Dus, dat is wat wij nu ook meer en meer beginnen te doen, gaan eens ergens een opleiding volgen, een korte opleiding die zegt dat is de wetgeving en daar moet je op letten.
Zijn er veel opleidingen in België en Nederland?
Er worden door de vakverenigingen opleidingen georganiseerd. Dus wat wij merken is dat een aantal jaren geleden misschien niet, maar nu zijn er veel vakverenigingen die erop inspelen, die opleidingen gaan organiseren. En dat vind ik de beste tip. Ga een keer kijken naar zo’n opleiding of naar een voordracht over wat is veiligheid, wat zijn de regels en waar moet ik mij aan houden? En dan is dat vrij simpel. Want het is moeilijk in één stuk, maar er zijn wel dingen die... zorg dat je publiek afgeschermd zit, dat er nooduitgangen zijn, dat die gesignaliseerd zijn. Dat zijn eigenlijk allemaal kleine dingen, die je vrij eenvoudig kan leren, en [dan kan je ook] voor heel kleine evenementen kan je dan als bureau zorgen dat je je eigen veiligheidsdossier maakt. Heb je grotere evenementen...
Dan doe je beroep op een expert. Oké, Chris, super bedankt voor je komst naar de studio.
Oké, dat is geen probleem.
En u, beste kijker, bedankt voor het kijken, en alweer tot volgende week.