ISE 2020 toont strategisch belang van AV-sector

ISE 2020 toont strategisch belang van AV-sector

Optimisme zal heersen als de professionele AV-sector in februari in Amsterdam bijeen komt. Hier is een overzicht van enkele technologieën die de marktgroei gaan boosten. 


ISE (Integrated Systems Europe) was lang het must-visit event waar je de nieuwste markt- en technologietrends in de professionele AV-sector kon ontdekken. Bij ISE 2020 zal dat niet anders zijn. Bezoekers mogen hoge verwachtingen hebben, niet in het minst voor de Avixa’s 2019 AV Industry Outlook and Trends Analysis (IOTA).


De organisatie verhoogt zijn groeivoorspellingen, op basis van sterke economieën en een grote vraag naar nieuwe producten en diensten. Van € 224 miljard in 2019, ziet Avixa een groei van wereldwijde revenue voor de sector naar € 296 miljard in 2024. 


Cedia’s marktonderzoeken getuigen van eenzelfde optimisme. De UK alleen vertegenwoordigt een markt van € 779 miljoen, met een opvallende stijger in de home cinema (+ 9%). 80% van de bevraagden uit het onderzoek uiten de verwachting dat de revenue zal stijgen in de komende jaren.


Men is het er over eens dat zowel de particuliere als in de commerciële sector gedreven wordt door twee factoren. Ten eerste, het bewijs dat AV-solutions effectief doen wat ze beloven. Ten tweede, de AV-sector omarmt constant nieuwe technologieën. In de commerciële sector zijn AV-toepassingen zelfs geëvolueerd van een ‘nice-to-have’ naar een belangrijke strategische asset.



Groeiend belang van AI

Een terugkomend thema op ISE zal het stijgend belang van AI en machine learning zijn. In smart homes zullen ISE-bezoekers ontdekken dat de industrie meer en meer Alexia en Google Assistant – allebei mogelijk gemaakt door AI – incorporeren in hun producten om tegemoet te komen aan de wens van de klant om alles met één knop te kunnen bedienen. 


In de commerciële sector zal AI – vooral in koppeling met sensors zoals camera’s – snel zijn plek vinden in digital signage toepassingen. Avixa voorziet hier een markt die € 45 miljard waard is in 2024, een groei van ongeveer 35%. Retailers proberen steeds meer gepersonaliseerde, engagerende en relevantere consumentenbelevingen te creëren. Het is zelfs zo dat onderzoekers verwachten dat AI intenser zal opgenomen worden in markten waar de customer experience belangrijker is, zoals de hospitality en gezondheidszorg. Hospitality bedrijven zullen enorme sommen spenderen aan AV in de komende jaren om aan de verwachtingen van hun publiek tegemoet te komen. 


AI heeft volgens analisten ook het potentieel om unified communications en collaboration te transformeren. Het vindt vandaag zijn weg al in AV-oplossingen die ontwikkeld worden voor educatie. Onderzoek wijst uit dat bijna negen van de tien studenten en leerlingen de voordelen van AV-technologie gebruiken bij het studeren. Bezoekers van ISE 2020 mogen dus veel AI verwachten, inclusief XR (extended reality), ingebed in heel wat platformen.



LED groei

Een andere trend is de snelle populariteitsgroei van LED als dé schermtechnologie. Dit heeft grote voordelen voor de creatieve ontwikkeling van displays zoals videowalls, maar ook, wanneer de prijzen dalen, in aparte LCD schermen. Op ISE 2020 ontdek je dus zeker het potentieel van LED, ook in toepassingen voor de particuliere markt, zoals het ‘multi-screen’ dat populair wordt voor thuisgebruik.


Na LED komt, … OLED? OLED heeft verschillende theoretische voordelen, denk aan beeldkwaliteit, stabiliteit en de mogelijkheid tot zeer creatieve ontwikkelingen. OLED biedt nog wel wat uitdagingen, vooral op het vlak van prijs. Op ISE 2020 kun je zelf een inschatting maken van de vooruitgang die geboekt is.


Opvallend is, ondanks de immense concurrentie van panel displays, dat projectoren stevig stand houden in de markt. Het product vindt zichzelf zelfs opnieuw uit.  De redenen waarom het niet te kopen, vooral de TCO, zijn minder belangrijk geworden in het licht van de solide verlichting die het biedt en nieuwe generaties toestellen die meer en meer applicatie-specifiek worden. Het succes is niet alleen in de commerciële markt merkbaar. PMA Research Report meldt dat wereldwijd de verkoop aan consumenten gestegen is met 30% year-on-year.



En last but not least, audio

ISE gaat niet alleen maar over beelden op schermen. ‘Object-based audio’ verovert de geluidswereld stormachtig door het prachtige potentieel volledig onderdompelende geluidsbelevenissen te bieden. De voordelen van het ‘plaatsen’ van het geluid worden gematched met steeds gesofisticeerdere DSP’s die een installatie kunnen tunen om zo de optimale match te creëren met de akoestiek van een ruimte. Samen creëren ze audio-ervaringen waar je mond van openvalt. Op ISE ga je dit allemaal kunnen ervaren. Bezoekers mogen verschillende ‘audio-over-IP’ producten verwachten, samen met een massief aanbod aan ‘AV-over-IP’ platformen.


Die platformen, die video, audio, controle signalen en meer over de IP-netwerken sturen, worden veelvoorkomend. ISE bezoekers zullen ervaren dat de AV- en ITwereld meer en meer convergeren. Dat brengt nieuwe niveaus van flexibiliteit en schaalbaarheid met zich mee en last but not least, ook veiligheid. Het verlies van beeld- en geluidkwaliteit is zo uitgesloten.


Wat echt spannend is op deze beurs is dat je er niet alleen gloednieuwe AV-technologie kunt ontdekken, verwacht ook het onverwachte. Om die verrassingen te ontdekken, moet je in februari in Amsterdam zijn!

www.iseurope.org
Reageer

Heb je al een account op eventplanner.be? Meld je aan
Heb je nog geen account? Schrijf je comment hieronder:

Lees ook

5 foute redenen om eventtechnologie te gebruiken

5 foute redenen om eventtechnologie te gebruiken

TTPE wint opnieuw en zet in op internationalisering

TTPE wint opnieuw en zet in op internationalisering

Cybersecurity in de evenementenbranche: zijn we klaar voor de storm?

Cybersecurity in de evenementenbranche: zijn we klaar voor de storm?

Advertenties