Europa verwacht sterke groei voor de evenementensector

Europa verwacht sterke groei voor de evenementensector

De tweede editie van de pan-Europese enquête van de live-communicatiesector, waarbij gegevens uit negen landen (2016: zeven landen) worden gebruikt, geeft opnieuw een positieve groeitrend aan. Gemiddeld 94% van de respondenten verwacht dat budgetten voor events zullen groeien of hetzelfde zullen blijven, verspreid over zeven belangrijke markten (2016: 83% op zes belangrijke markten).

 

Net zoals ook de nieuwe EventMonitor net al voorspeelde. De LiveCom Alliance European Industry Survey 2017 heeft gegevens verzameld uit België, Duitsland, Italië, Nederland, Spanje, Zweden, Noorwegen, Portugal en het Verenigd Koninkrijk (waarbij Portugal en Noorwegen in 2016 nog niet meegenomen werden in de enquête). Er verwachten meer respondenten dat budgetten op alle markten zullen toenemen dan afnemen. België (59%) en Spanje (84%) hebben het grootste aantal respondenten die verwachten dat de budgetten zullen toenemen (2016: Nederland 56% en Italië 49%). De verwachte budgetgroei ligt hoger in Italië (13,7%) dan in Duitsland (6,5%), Spanje (5,6%) en Nederland (4,2%) (2016: Verenigd Koninkrijk 6,3%, Italië 4.3%, Spanje en Zweden beiden 3,7%).

 

 

Duurzame groei

Zeven landen vertonen aanzienlijke groeiverwachtingen voor de evenementensector: gemiddeld 43%. De budgetten voor eventmarketing stijgen naar verwachting eveneens, waarbij de verwachtingen uiteenlopen van 4,2% tot 13,7%. Het aantal evenementen neemt toe in drie landen. En live communicatie en evenementen beslaan een aanzienlijk deel van het totale MarCom-budget in vier landen.

 

 

Uitdagingen voor de sector

De keerzijde van de (groei)munt is een constante druk op projectmarges. "Meer doen voor minder", gedreven door efficiëntie en kostenvermindering, blijft een bekende mantra. De doorlopende ontwikkeling van ons businessmodel, gericht op de trends in de sector en klantenbehoeften, is ook van invloed op de resultaten. Steeds kortere doorlooptijden zetten bovendien druk op personeel en hun motivatie. Het samenvoegen van MarCom-disciplines is daarnaast een onomkeerbaar proces, waardoor zowel geïntegreerde bureaus gevormd worden en meer samenwerking met gespecialiseerde bureaus vereist is. Een laatste maar zeer belangrijke uitdaging is het aantrekken en verzorgen van nieuw talent. We moeten beseffen dat het onze verantwoordelijkheid is om de nieuwe generatie te stimuleren en onderwijzen.

 

De LiveCom Alliance European Industry Survey tracht de grootste trends en economische impact voor de live-communicatiesector vast te leggen in 's werelds grootste vrijemarktgebied. De 2017 editie is een tweede stap richting het vormen van een uitgebreid beeld van deze belangrijke sector. Daarom vergelijkt LiveCom Alliance gegevens die worden aangeleverd door aangesloten verenigingen, evenals niet-aangesloten verenigingen en media (waaronder onze eigen EventMonitor), en zal deze jaarlijks edities van de enquête uitbrengen.

Reageer

Heb je al een account op eventplanner.be? Meld je aan
Heb je nog geen account? Schrijf je comment hieronder:

Lees ook

De beste tips om jouw events zo chaotisch mogelijk te laten verlopen.

De beste tips om jouw events zo chaotisch mogelijk te laten verlopen.

Van één evenement naar een heel jaar 'engagement': gebruik post-event content voor een 365-dagenstrategie

Van één evenement naar een heel jaar 'engagement': gebruik post-event content voor een 365-dagenstrategie

Zullen er in de toekomst nog voldoende evenementen zijn?

Zullen er in de toekomst nog voldoende evenementen zijn?

Advertenties