Creativiteit in conceptontwikkeling: beyond the brainstorm

Creativiteit in conceptontwikkeling: beyond the brainstorm

Met een creatieve mindset verschil maken in marketingcommunicatieconcepten. Dat is in ieder geval niet brainstormen totdat je erbij neervalt. Het gaat verder dan brainstormen.

 

Als je je bewust bent van hoe het brein verbindingen legt, kan het zomaar zijn dat je creativiteit direct toeneemt.

 

 

Wat is creativiteit eigenlijk?

Wij horen regelmatig dat creatieve sessies per definitie brainstorms zijn. Dat is wel iets te kort door de bocht. Wanneer we spreken over creativiteit in ons vakgebied, hebben we het over toegepaste creativiteit. En dat betekent creativiteit dáár inzetten waar je tot vernieuwende invalshoeken en originele ideeën wilt komen. Ideeën die tegelijkertijd ook bruikbaar zijn, maar waarmee je wel verschil maakt.

 

 

De valkuil van een brainstorm

Die brainstorm, die dus regelmatig wordt ingepland om tot hét idee te komen, werkt vaak niet. Waarom niet? Omdat we hem niet effectief inzetten. Een brainstorm in groepsverband organiseer je vanwege de interactie die er ontstaat en om voort te kunnen borduren op elkaars ideeën. Dat klinkt als logisch en effectief. Tegelijkertijd loop je direct tegen een aantal zaken aan, waardoor deze werkvorm niet altijd even ideaal is. Want in de meeste gevallen komen vooral dominante personen aan het woord en word je afgeleid van je idee, doordat andere ideeën weer worden geopperd. Ook ontmoediging door de kritiek die er plaatsvindt komt veel voor. Hoe je dit voorkomt? Zo:

  • Hiërarchie direct uitschakelen - een goede manier hiervoor is de brainwriting-techniek, waarbij iedereen zijn eerste ideeën opschrijft en daarna de andere op die ideeën voortborduurt. Het is een effectieve manier om een brainstorm mee te beginnen om eerst eens te zien waar iedereen mee komt en deelnemers zo min mogelijk te beïnvloeden.
     
  • Stel je oordeel uit, alle ideeën die je bedenkt zijn op dat moment goed, alle ideeën worden genoteerd, ja-maar is uit den boze. Het gaat erom dat je door het delen van ideeën elkaar beïnvloedt en dus inspireert, waardoor het brein kan associëren en op nieuwe ideeën komt. Echte ideeënvorming vindt dan plaats.
     
  • Stop of pauzeer wanneer de ideeënstroom niet op gang komt. En begin eventueel weer op een later tijdstip. Een alternatief: brainsprints. Even snel met een paar koppen bij elkaar, een timeslot van bijvoorbeeld 10 minuten, en dan weer verder om de ideeën op je in te laten werken. Deze incubatietijd heeft het brein nodig om verbindingen te kunnen leggen en zo tot ideeën en oplossingen te komen.
     
  • Relax. Onder druk brainstormen is niet erg, het gaat eerder om de gemoedtoestand, waarbij bewezen is dat een actieve houding nog meer oplevert dan pure ontspannenheid. Dus als je die setting kan creëren, zorg je ervoor dat je je brein positief stimuleert en er opnieuw energie ontstaat.
     
  • Associeer. Je kunt onder andere associëren met de inzet van denktechnieken om zo vanuit totaal andere input weer tot nieuwe ideeën te komen. Bijvoorbeeld door te associëren op afbeeldingen uit tijdschriften, te bedenken wat een ander zou doen, door om je heen te kijken en datgene wat je in je opneemt je kan brengen voor het idee waar je naar zoekt. Dat laatste lijkt vaak als niets doen, maar volgens onderzoekers is het heel productief om te dagdromen. Niet alleen maar af te dwalen, maar het brein in een bepaalde staat te brengen, waardoor diepere verbanden gelegd kunnen worden.

Als je ervan uitgaat dat je dagelijks leven voor zeker 95 procent bestaat uit logisch denken, dan blijft er op een hele dag weinig ruimte over voor creativiteit. Toch beschikken we allemaal over dat creatief vermogen, alleen zitten we onszelf daarbij soms in de weg. Gewoon omdat ons brein makkelijker in staat is om in patronen te denken. Dus soms is creatief denken ook hard werken, omdat je voor bepaalde ideeën meer tijd nodig hebt om associaties te maken en het brein op een bepaalde manier moet aansturen om tot die ideeën te komen. En soms heb je door de bagage die je brein heeft, dat ene idee direct te pakken, dan wordt de verbinding heel snel gelegd. Maar een andere keer is er meer voor nodig.

 

Een stelregel die altijd geldt is dat een open mindset voor creativiteit een must is. Dat wil zeggen dat je je bewust bent, maar ook bereid bent om ideeën en informatie uit je omgeving binnen te laten komen, die vaak zelfs niet de moeite waard lijken om te overwegen. Dus laat die boog die altijd gespannen staat gewoon eens los. Kom uit die opperste staat van concentratie, want concentratie is echt niet alles, en laat die geest de vrije loop. That's the beginning.

Reageer

Heb je al een account op eventplanner.be? Meld je aan
Heb je nog geen account? Schrijf je comment hieronder:

Lees ook

5 foute redenen om eventtechnologie te gebruiken

5 foute redenen om eventtechnologie te gebruiken

TTPE wint opnieuw en zet in op internationalisering

TTPE wint opnieuw en zet in op internationalisering

Cybersecurity in de evenementenbranche: zijn we klaar voor de storm?

Cybersecurity in de evenementenbranche: zijn we klaar voor de storm?

Advertenties