Bedrijven besteden gemiddeld 24% van hun marketingbudget aan evenementen, ook al zeggen veel marketeers dat ze geen flauw idee hebben hoe ze de return on investment van dat budget kunnen berekenen.
Tijdens een online reclamecampagne worden statistieken zoals CPM, CPC, en CPA's nauwkeurig in de gaten gehouden. Dus waarom zou een 'offline' evenement anders werken? Event-apps zijn onmisbare tools om te weten hoe je de exacte ROI van je evenementen kunt berekenen, zodat je die gegevens kunt gebruiken om toekomstige evenementen te 'benchmarken' en om je ROI iedere keer te verbeteren.
Een app in de hand van iedere bezoeker op je evenement biedt je een kijk in hun loopgedrag, interacties en hoe zij de informatie consumeren die jij, je sprekers en je sponsors bieden ter ondersteuning van het evenement. Het biedt simpelweg een unieke data-capture-tool, die zelfs in de digitale wereld ongeëvenaard is.
Win leads in voor jezelf en je exposanten
Een event-app is de perfecte tool om belangrijke gegevens in te winnen wanneer ze het zwaarst tellen: tijdens je evenement, wanneer je leads, klanten en partners volledig zijn gefocust op jouw producten en diensten.
Het kan zelfs een volledige lead-retrieval-module bevatten, dat toegankelijk kan worden gemaakt voor bepaalde sponsoren. De lead-retrieval-module laat exposanten hun eigen smartphone of tablet gebruiken om een barcode op de badge van bezoekers te scannen. Aan het einde van de show kunnen ze een lijst downloaden met alle leads die ze hebben gescand. Zorg wel dat je een lead-formulier beschikbaar maakt zodat exposanten extra informatie kunnen invoeren als ze een badge scannen, wat zorgt voor een efficiënte follow-up na het evenement.
Maar er zijn nog geavanceerdere scenario's mogelijk, waarbij het lead-formulier wordt aangepast voor iedere exposant. Bedrijf X wil informatie over het product inwinnen, terwijl Bedrijf Y juist wat meer persoonlijke informatie wil hebben. Vanzelfsprekend kun je je sponsoren meer vragen voor zulke diensten, aangezien 72% van alle exposanten en sponsoren naar evenementen gaan om hun aantal leads te vergroten.
Maak een gepersonaliseerde ervaring door middel van lead-scoring
Marketeers besteden veel tijd aan het zorgen dat leads worden ingewonnen en opgeslagen in een CRM of geautomatiseerde marketing-database. Deze gegevens bevatten onder andere de interesse van leads in bepaalde producten of diensten, bereidheid om te kopen, etc. Zulke gegevens worden meestal al ingewonnen door de bedrijfswebsite, e-mailcampagnes of andere digitale kanalen. Evenementen kunnen echter een soort 'zwart gat' vormen als het gaat om het inwinnen van gegevens van leads.
Beschouw je event-app als een virtuele verkoopmedewerker; in de broekzak van je bezoekers, de hele dag beschikbaar als aanspreekpunt over jouw merk, producten en onderwerpen zoals jij ze hebt vastgesteld. De app is een manier waarop je publiek hun interesse op twee manieren kan uitdrukken:
- Direct - door middel van het versturen van enquêtes via push-berichten, het stellen van vragen, bezoekers in discussies te trekken, en door onmiddellijke antwoorden door de app te krijgen.
- Indirect - content waar zij interesse in hebben noteren of een workshop toevoegen aan hun persoonlijke agenda in de app zijn kostbare stukjes lead-gegevens.
Een smartphone is een persoonlijk toestel, en je app moet hierop ingesteld zijn. Een goede event-app is een gepersonaliseerde event-app. Denk bijvoorbeeld aan een persoonlijk schema voor iedere bezoeker.
De aanvankelijke selectie van sessies van de bezoeker kan automatisch worden onttrokken aan je registratiesysteem, geplaatst in de mobiele event-app, wat dan kan worden gebruikt door de deelnemers om hun schema verder te personaliseren en aan te passen, op basis van de agendafunctie in de app. Bezoekers drukken op de 'add to my schedule'- knop om de sessies, pauzes, individuele ontmoetingen, sociale evenementen en workshops te selecteren die zij zullen bezoeken. De app wordt dan een 'opgeslagen schema', dat de gebruiker waarschuwt over aankomende sessies en dat ervoor zorgt dat geen dubbele boekingen plaatsvinden.
Al deze informatie wordt dan teruggestuurd naar jouw CRM-systeem, waardoor je in de toekomst een gepersonaliseerde ervaring voor je bezoeker kan maken. Je kent hun interesses en weet waarvoor ze hopelijk in de toekomst terug willen komen naar jouw bedrijf of evenement!
Doordat het gegevensacquisitie, lead-generatie, navigatie en nog veel meer bevat, is een event-app een tool die noodzakelijk is geworden voor evenementen, en een onmisbaar element in de algehele marketingstrategie van een evenement.