In een grootschalig onderzoek van ticketscript onder 600 eventorganisatoren blijkt dat de keuze voor ticketing software vooral bepaald wordt door social media functionaliteiten en technologische innovatie.
De belangrijkste functies voor de keuze van ticketing software in Europa verschillen per land maar er zijn drie belangrijke trends:
1. Eenvoudige en transparante prijsstelling is een eis van zowel organisator als bezoeker
Deze stelling wordt mee ondersteund door een onderzoek van ticketscript onder bezoekers van evenementen. 58% van de bezoekers ziet graag meer transparantie in kaartverkoop met betrekking tot extra fee's die gehanteerd worden.
2. 82% wil kaartverkoop snel en naadloos integreren met Facebook en de eigen eventwebsite
Ongeacht de omvang of de branche van het evenement.
3. Real-time inzicht in rapportage en verkoop statistieken
Op die manier kunnen organisatoren, die gebruik maken van online kaartverkoop, hun marketing en sales aansturen op een manier die voorheen ondenkbaar was. 87% van de respondenten ziet dit als essentiële kenmerken.
Daarnaast zijn er in België en Nederland twee extra factoren die meewegen in de besluitvorming:
1. Exclusief eigendomsrecht
In tegenstelling tot andere Europese landen, is het exclusieve eigendomsrecht van de gegevens een belangrijk onderdeel voor 82% van de respondenten.
2. Beveiliging
Beveiliging staat hoog op de agenda bij het selecteren van ticketing software. Dit geeft direct de belangrijke kwesties binnen de industrie weer zoals: secondary ticketing, levering van tickets, beschikbaarheid van de servers, beveiliging van gegevens en het minimaliseren van fraude bij verkoop aan de deur.