Column: Het maakt geen bal uit welke Sociale media je inzet!

Column: Het maakt geen bal uit welke Sociale media je inzet!

In welke Social Media moet ik investeren? Wordt Google+ het nieuwe Facebook? Moet ik een 'eigen' sociaal platform inrichten? Vrijwel wekelijks krijg ik een van deze 3 vragen, en vele varianten op hetzelfde thema. Mijn antwoord: dat maakt geen bal uit! 

 

Het antwoord op die vraag volgt namelijk logischerwijs uit een hele ander vraag, die de meeste mensen niet (durven te) stellen: Waarom wil jij deze mensen bij elkaar brengen? En gaat die reden over jou of over hen? Ben je vooral bezig met je eigen marketing, sales en ego? Of voeg je daadwerkelijk waarde toe aan hun professionele of persoonlijke leven? Jouw doelgroep spendeert hun tijd online uitsluitend voor zichzelf (het heet tenslotte niet voor niets Social ME-dia!). Ze willen lachen, leren en liefhebben. Relaties onderhouden, gezien worden en complimenten ontvangen. Neurologisch onderzoek laat zien dat een 'Like' dezelfde stoffen in onze hersenen brengen als stimulerende (en verslavende) drugs. 

 

Wat zou jij hier nou mee kunnen voor je volgende congres of event?

Heel simpel: zorg dat jij de bron wordt van ervaringen die mensen laten lachen, leren en in het zonnetje zetten. En is dat niet precies waar onze industrie om draait? Die functie hoef je 'alleen maar' uit te breiden naar een online omgeving. En als je dat goed doet, maakt de technologische infratructuur geen bal uit!  Een paar voorbeelden:

 

1. Youtube vs TED.com

Youtube is het grootste platform voor online video. De effecten op zoekresultaten zijn ongekend. Toch kiest een congres als TED ervoor om de videos van de conferentie op een eigen omgeving te plaatsen. Geinteresseerden moeten naar een andere website om ze bekijken (onhandig!) en een aparte app installeren (super onhandig!). Echter, de inhoud is zó bijzonder, dat de doelgroep graag die 'extra' moeite er voor over heeft. 

 

2. LinkedIn vs eigen platforms

Voor veel bijeenkomsten is 'netwerken' een belangrijke doelstelling. LinkedIn is het grootste online zakelijke netwerk in de westerse wereld en is de facto de standaard geworden. In principe zitten jouw deelnemers er niet op te wachten om lid te worden van wéér een nieuw platform om te kunnen netwerken. Als ze iemand interessants ontmoeten voegen ze die wel toe op LinkedIn! Vergeet dus voortaan al die kansloze pogingen om mensen weer een nieuw profiel te laten invullen om op jouw bijeenkomst te 'mogen' netwerken. 

 

3. Jouw camera vs die van je deelnemer

Deelnemen aan een congres, beurs of evenement is per definitie een bijzondere ervaring. Vaak leuk, vaak leerzaam en je wordt als deelnemer in de watten gelegd. Typisch een ervaring om te delen met vrienden en collega's. En aangezien vrijwel alle deelnemers in 2014 beschikken over een camera met internetverbinding (lees smartphone) in hun broekzak zullen ze dit gretig doen. En ze kiezen daarbij zelf wel of ze dat via Twitter, Facebook, LinkedIn, Instagram, Google+, Vine, Whatsapp, WeChat, Tumblr of Pinterest doen. Ze kiezen het netwerk waar de meeste van hun vrienden zitten die het wellicht boeit.  

 

(Dit laatste werkt natuurlijk alleen als je jouw deelnemers voorziet snel, probleemloos en gratis internet, maar daar is inmiddels wel genoeg over gezegd: 5 voordelen van gratis draadloos internet, Locaties zonder gratis WiFi moeten we terug geven aan de Romeinen

 

Deel je ervaring!

Wat doe jij op je volgende evenement om je deelnemers nog actiever te laten zijn op Social media? En om ze te laten lachen, leren en speciaal te laten voelen? Het schijnt dat als je jouw voornemens hieronder post, dit de kans verdubbeld dat je het ook daadwerkelijk gaat doen!  

Reageer

Heb je al een account op eventplanner.be? Meld je aan
Heb je nog geen account? Schrijf je comment hieronder:

Noud de Greef [Communicatiedier]
Noud de Greef [Communicatiedier]
New|2013-12-05 - 09:39u

Eens! Zorg vooral dat de deelnemers de ruimte (en content) hebben om te delen. In het voorbeeld van TED zit nog een mooie verstopt: zorg wel dat je ergens een eigen plek hebt waar je zoveel mogelijk content (van jezelf is een open deur, maar vooral ook die de deelnemers maken en delen) verzameld. En natuurlijk ook weer makkelijk maakt om te laten delen, op het platform naar keuze.

Lees ook

5 foute redenen om eventtechnologie te gebruiken

5 foute redenen om eventtechnologie te gebruiken

TTPE wint opnieuw en zet in op internationalisering

TTPE wint opnieuw en zet in op internationalisering

Cybersecurity in de evenementenbranche: zijn we klaar voor de storm?

Cybersecurity in de evenementenbranche: zijn we klaar voor de storm?

Advertenties