Evenementensector zit in de lift

Evenementensector zit in de lift

Voor het vierde opeenvolgende jaar kent de evenementensector in België een groei van zijn omzetcijfer en personeelsbestand. In 2012 rapporteerden de 18 belangrijkste Belgische evenementenbureaus een gezamenlijke omzet van 94,7 miljoen euro en stelden ze 303 vaste medewerkers tewerk.

 

Ook het aantal uitgevoerde evenementen is gestegen wat wijst op het steeds groter belang van evenementen binnen de communicatiemix van bedrijven. De goede gezondheid van de Belgische bureaus blijkt uit de recentste sectoranalyse van het ACC Expert Center Event Marketing. De analyse bevestigd met harde cijfers wat onze kwartaalbarometer EventMonitor al eerder voorspelde.

 

 

Groei in omzet, personeel en aantal evenementen

Het Expert Center Event Marketing, dat begin dit jaar binnen de ACC (Association of Communication Companies) werd opgericht en de 22 belangrijkste evenementenbureaus in België groepeert, vroeg zijn leden naar hun financiële cijfers. 18 bureaus werkten mee en gaven hun resultaten van de afgelopen 4 jaar door. "Uit de cijfers voor 2012 blijkt dat de omzet met 7 procent gestegen is tegenover 2011", zegt Frank Anthierens, voorzitter van het ACC Expert Center Event Marketing. "De 18 deelnemende bureaus noteerden in 2012 een omzet van 94,7 miljoen euro tegenover 88,5 miljoen in 2011. In 2009 lag hun omzet nog op 68,6 miljoen euro." Het personeelsbestand steeg met 9% van 277 vaste medewerkers in 2011 tot 303 in 2012. Onrechtstreeks creëren de bureaus uiteraard een meervoud aan jobs bij hun onderaannemers zoals technische firma's, logistieke support bedrijven, traiteurs, zaalverhuurders, hostessen-bureaus, artiesten, etc.

 

 

Volwaardig onderdeel van de communicatiemix

Vorig jaar realiseerden de Belgische bureaus samen 2.468 evenementen. "Dit zijn er 732 meer dan vorig jaar, wat een groei van 42,2 procent betekent", zegt Frank Anthierens. “We mogen dus gerust stellen dat opdrachtgevers – en dit zijn zowel private bedrijven als publieke instellingen - steeds vaker beroep doen op evenementenbureaus om hun merkverhaal tot leven te brengen bij hun doelgroepen. Evenementen zijn vandaag een volwaardig onderdeel van de communicatie- en marketingmix geworden."

 

 

Bedrijven kiezen voor langetermijnrelatie met hun bureau

Ondanks de sterke toename aan evenementen wijzen de cijfers ook op een daling van het aantal competities, van 1.069 in 2011 tot 974 in 2012. "Dit wijst volgens ons op het feit dat bedrijven in tijden van crisis hun vast bureau meer opdrachten toevertrouwen en er bijgevolg steeds vaker voor kiezen om een echt partnership en langetermijnrelatie uit te bouwen met hun bureau. Net zoals traditionele reclamebureaus worden evenementenbureaus vaker ingeroepen om kleinere opdrachten in te vullen en als het ware een verlengstuk te worden van de interne eventafdeling", dixit Frank Anthierens.

Reageer

Heb je al een account op eventplanner.be? Meld je aan
Heb je nog geen account? Schrijf je comment hieronder:

Lees ook

De beste tips om jouw events zo chaotisch mogelijk te laten verlopen.

De beste tips om jouw events zo chaotisch mogelijk te laten verlopen.

Van één evenement naar een heel jaar 'engagement': gebruik post-event content voor een 365-dagenstrategie

Van één evenement naar een heel jaar 'engagement': gebruik post-event content voor een 365-dagenstrategie

Zullen er in de toekomst nog voldoende evenementen zijn?

Zullen er in de toekomst nog voldoende evenementen zijn?

Advertenties