Column: Als het plakt is het goed?

Column: Als het plakt is het goed?

"De ultieme queeste van elke marketeer is het vinden van een 'tool' die 'de boodschap' doet plakken aan het permanente geheugen van zijn doelgroep." Een foutloos en efficiënt communicatieplan is zeker een goede eerste stap. Sociale media, de ultramoderne variant van de aanplakzuil of het billboard, zorgden voor een perfecte invulling in het efficiënter maken van 'content sharing'. Maar beeld je een billboard in waarbij je niet enkel actief kan 'liken' en proactief kan 'sharen', maar waar jijzelf een onderdeel bent van de ervaring die het billboard ons voorschotelt.

 

Op dat moment is het gedaan met van achter de vitrine naar het lekkers te gapen. Je kan dan meer dan enkel wijzen en vrienden aanporren om mee te kijken. Stap binnen in een dimensie waarbij de boodschap niet alleen blijft plakken, maar waarbij je onmiddellijk en interactief jouw doelgroep op primair menselijk niveau kan aanzetten tot het nemen van gewenste acties.

 

Ik gebruikte hierboven bewust het woord 'actief' en niet 'interactief', want hoe interactief is sociale media nu echt als je dit gaat vergelijken met de belevenis die een evenement kan zijn? De sampling actie is een klassevoorbeeld van hoe de boodschap 'dit product is lekker' onmiddellijk omgezet wordt in een smaakervaring. Zonder tussenweg activeren we de hersenen tot het maken van een concrete keuze 'kopen' of 'laten passeren'. Meng hiertussen nog een 'contact gathering' of 'extended contact' campagne via social media en de merkervaring is compleet. Een hedendaags evenement evolueerde immers tot meer dan een leuke kijkspektakel alleen.

 

Evolutie ging nooit zo snel, maar toch negeren marketeers te vaak de concrete en realistische kansen die op de markt te vinden zijn om van een mooie etalage een coöperatieve bakkerij te maken. Een bakkerij waarbij iedereen zelf dat gebakje kan maken waarvan ze dromen. Dat gebakje dat ze zeker lusten. Dat gebakje waarvan de geur en smaak hen eeuwig zal bijblijven omdat het hùn gebakje is, op maat van het individu. In de complete communicatiemix blijft social media zeker zijn plaats behouden, maar het mag geen eindstation zijn. Bovendien speelt zo'n interactieve aanpak handig in op een maatschappij die meer en meer geïndividualiseerd wordt. Bakkersknecht van dienst, die dit alles in goede banen moet leiden, is de doorgewinterde event manager die onbevreesd en flexibel kan omgaan met menselijke interactie in zijn organisatie.

 

De slimme event marketeer van vandaag verpakt doelgerichte activatie in een kleurig papiertje van fun, betrokkenheid en allerhande goed gekozen toeters en bellen. Met als gevolg: het geactiveerde individu heeft zin om de verzochte actie te nemen, want het komt vanuit zichzelf.

 

Ben jij die marketeer die zijn commentaren op deze column zal delen bij wijze van een digitale reply of mogen we van jou een uitnodiging verwachten voor een live debat dat plakt?

Reageer

Heb je al een account op eventplanner.be? Meld je aan
Heb je nog geen account? Schrijf je comment hieronder:

Kevin Van der Straeten [eventplanner.net]
Kevin Van der Straeten [eventplanner.net]
Leader|2012-07-25 - 06:43u

Danny, heel mooie column die nog eens onderstreept waarom evenementen belangrijk, zelfs cruciaal zijn in de marketingmix van elke marketeer. Social media zijn krachtig, media (tv, web, radio, …) bereiken een grote doelgroep, … maar het zijn evenementen die écht blijven plakken.

Lees ook

De beste tips om jouw events zo chaotisch mogelijk te laten verlopen.

De beste tips om jouw events zo chaotisch mogelijk te laten verlopen.

Van één evenement naar een heel jaar 'engagement': gebruik post-event content voor een 365-dagenstrategie

Van één evenement naar een heel jaar 'engagement': gebruik post-event content voor een 365-dagenstrategie

Zullen er in de toekomst nog voldoende evenementen zijn?

Zullen er in de toekomst nog voldoende evenementen zijn?

Advertenties